دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 86459
سلامت نیوز : غیرقابل پیش بینی نبود، از یک هفته پیش بر اساس اعلام سازمان هواشناسی همه می‌دانستند آبان به نیمه نرسیده وضعیت هوای پایتخت به اضطرار می‌رسد و متاسفانه این بار نیز راهکارهای 10 سال قبل، مانند تعطیلی مدارس، افزایش طرح زوج و فرد، خودداری از ارایه طرح ترافیک روزانه، تعطیلی برخی از کارخانه‌ها و مواردی از این دست در دستور کار قرار گرفت، راهکارهایی که اگر قرار بود گره‌ای باز کنند همان سال‌های قبل این مشکل را رفع می‌کردند.

کارشناس پایش هوا و مدلسازی شرکت پایش هوای تهران با بیان اینکه هر سال آبان ماه این مشکل در تهران و در سایر کلان‌شهرها ایجاد می‌شود به «حمایت» گفت: تا زمانی که حالت پایدار جوی از بین نرود، آلودگی نیز کاهش نخواهد یافت. «سولماز احدی» افزود: به علت افزایش غلظت آلاینده‌های هوا یعنی افزایش میزان این ذرات از حد استاندارد 100 تا 150 میکرون، وضع ناسالم برای گروه‌های حساس یعنی کودکان زیر 10 سال و سالمندان و بیماران در پایتخت به وجود آمده است. به گفته وی با به وجود آمدن این اوضاع طبق معمول کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل شد و نتیجه آن توقف فعالیت کارخانه های تولید شن و ماسه، بتن، آسفالت و کارخانه‌های آلاینده در تهران تا رفع شرایط اضطرار، ممنوعیت تردد خودروها و موتوسیکلت‌های آلاینده تا اطلاع ثانوی، تعطیلی مهدکودک‌ها و مدارس ابتدایی بوده است.

حذف خودروهای تک سرنشین
سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه آلودگی هوا در پایتخت به زخمی کهنه تبدیل شده است که هر چند وقت یک بار سر باز می‌کند، به «حمایت» گفت: در یکی دو روز گذشته تعداد مراجعه به اورژانس به دلیل تنگی نفس 40 درصد افزایش یافته است. «سلیمان عباسی» تاکید کرد: درست است که محدودیت در فعالیت کارخانه‌ها و تردد خودروها می‌تواند به کاهش آلودگی کمک کند اما تا زمانی که مردم عمق فاجعه را درک نکنند و ندانند با بیرون آوردن خودروی تک سرنشین چقدر به سلامتی خود و اطرافیانشان آسیب وارد می‌کنند، این محدودیت‌ها هیچ فایده‌ای ندارد و حتی تعطیلی‌های چندین روزه هم راه به جایی نخواهد برد.

وی با بیان اینکه باید مردم در این روزها تا جایی که می‌توانند از تردد بی مورد در شهر خودداری کنند، خاطرنشان کرد: موادی که از طریق هوای آلوده وارد محیط می‌شوند و برای سلامت بدن به شدت مضر و زیان‌آورند دارای ترکیباتی هستند که باعث نابودی بافت‌های مختلف بدن می‌شوند. این رادیکال‌های آزاد، از طریق ریه، پوست، مخاط بدن، مثل مخاط چشم، گوش، بینی و دستگاه گوارش، وارد بدن می‌شوند و باعث تخریب تک‌تک سلول‌ها می‌شوند. به همین علت باید در این روزها نوشیدن مایعات را بیشتر کرد و با مصرف انواع نوشیدنی‌ها، میوه، سبزی، سوپ و آش تاحدودی تاثیر این آلودگی را در بدن کاهش داد.

تعطیلی مدارس و کاهش ساعت کاری اداره‌ها
مدارس ابتدایی استان تهران امروز و فردا هم تعطیل است و ساعت کاری اداره‌های دولتی نیز کاهش یافته است. در جلسه کمیته کاهش آلودگی هوا تعطیلی مدارس ابتدایی استان تهران به غیر از دماوند و فیروزکوه امروز و فردا تصویب شد. در این جلسه افزایش محدوده زوج و فرد و متوقف شدن فروش آرم طرح ترافیک روزانه و همینطور کاهش ساعت کاری ادارات شهر تهران تصویب شد و قرار است کارمندان ساعت 14:30 دقیقه تعطیل شوند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha