دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 86460
سلامت نیوز : آلودگی هوای تهران باز هم به تعطیلی و کاهش ساعت کار ادارات منجر شد. این‌بار تمامی مهدهای‌کودک، مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی استان تهران – به‌جز دماوند و فیروزکوه - برای مدت سه روز تعطیل شدند. یک روز از این تعطیلی گذشت و دو روز دیگر - امروز و فردا - از آن باقی است.این اقدام از سوی کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران پس از آن صورت گرفت که سازمان هواشناسی کشور از تداوم پایداری جوی و افزایش غلظت آلاینده‌ها در پایتخت خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ البته اقدامات برای کاستن از تبعات منفی آلودگی هوا تنها به این تعطیلی‌ها ختم نشده است. نخستین جلسه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران در سال‌جاری صبح یکشنبه با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، شهرداری تهران، هواشناسی، آموزش‌وپرورش، راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، صنایع و معادن استان و معاون عمرانی استاندار تهران در محل استانداری تهران برگزار شد. بر اساس تصمیم این کمیته همچنین ساعت پایان کار ادارات شهر تهران در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه از 16:30 به 14:30 کاهش یافت، علاوه بر این تا اطلاع ثانوی فروش آرم طرح ترافیک روزانه و هفتگی و همچنین فعالیت تمامی کارگاه‌های شن و ماسه، تولید بتن و آسفالت در تهران و غرب و جنوب‌غرب استان تا زمان خروج از وضعیت هشدار آلودگی هوا ممنوع اعلام شد.

همچنین اجرای طرح زوج و فرد تردد خودروها از در منازل یکی دیگر از تصمیمات اتخاذ شده در این باره است. خبر اتخاذ این تصمیمات را حسن کریمی، معاون عمرانی استاندار تهران روز گذشته به ایسنا اعلام کرد. طبق گفته‌های این مقام مسوول بر اساس تصمیمات این جلسه طرح سراسری زوج و فرد از در منازل از روز دوشنبه تا اطلاع ثانوی به‌جز روزهای تعطیل اجرا می‌شود. همچنین برخورد با خودروهای دودزا و برخورد پلیس با موتوسیکلت‌های آلاینده نیز تشدید خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: همچنین مصوب شد که آموزش‌وپرورش به ازای این تعطیلی‌ها کلاس‌های جبرانی برای دانش‌آموزان برگزار کند. البته اعلام تعطیلی مهدهای‌کودک، مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی استان برای روز یکشنبه به اندازه کافی اطلاع‌رسانی نشد و به همین دلیل بیشتر والدین بعد از مراجعه به مهدها و مدارس از موضوع مطلع شدند.

دلیل این موضوع نیز تصمیم دیرهنگام مسوولان در این رابطه بود. این تصمیم دیرهنگام در شرایطی اعلام شد که بر اساس گزارش‌های سازمان هواشناسی از یک هفته پیش به این سو خبر تداوم پایداری جو و احتمال افزایش آلودگی در رسانه‌ها منتشر شده بود و طبیعتا مسوولان نیز از این موضوع مطلع بوده‌اند. با این حال زمان برای تصمیم‌گیری در این‌باره را به دقیقه‌های آخر موکول کردند. این وضعیت در حالی رخ می‌دهد که آمارها نشان از آن دارد که تعداد فوت‌شدگان در پایتخت ایران با میزان آلودگی هوا در این شهر ارتباط مستقیمی دارد. پیش از این «شرق» در گزارشی با پرداختن به همین موضوع با مسوول روابط‌عمومی سازمان بهشت‌زهرا گفت‌وگو کرد. او در این گفت‌وگو گفته بود: «در سال‌های اخیر افزایش مرگ‌ومیر در ماه‌های آلوده سال معنا‌دار شده، البته ما نمی‌توانیم فقط آلودگی را عامل این ماجرا بدانیم اما آنچه آمار نشان می‌دهد این است که در این ایام به‌طور متوسط مرگ و میر در تهران در هر روز 20 تا 30 نفر بیشتر می‌شود.»

در دو، سه سال گذشته برخی گزارش‌ها، تحریم‌ها و به‌خصوص ممنوعیت فروش بنزین به ایران را از اصلی‌ترین عوامل آلودگی هوا اعلام می‌کردند. گفته می‌شد بنزین تولید داخل از کیفیت بالایی برخوردار نیست. با این حال در خردادماه سال‌جاری مسوولان دولت دهم در وزارت نفت و سازمان حفاظت از محیط‌زیست از بالابردن کیفیت بنزین‌های داخلی خبر دادند. به همین مناسبت نیز در مراسمی که مسوولان در 25خرداد گذشته در تهران برگزار کردند، اعلام شد بر اساس اعلام وزارت نفت و قائم‌مقام سازمان محیط‌زیست از این روز عرضه بنزین یورو 4 در جایگاه‌های تهران آغاز می‌شود و همچنین همه جایگاه‌های استان مرکزی، قم و متعاقبا البرز تا پایان خرداد سوخت استاندارد یورو 4 عرضه خواهند کرد. 

با این وجود اما پس از گذشت چهار ماه در شهریور ماه اعلام شد تنها 34 جایگاه عرضه سوخت بنزین یورو 4 عرضه می‌کنند و برخی از این جایگاه ها نیز به صورت ثابت و همیشگی تغذیه نمی‌شوند. حالا که دوباره فصل آلودگی آغاز شده هیچ خبری از تاثیر مثبت این نوع  سوخت در کیفیت هوای تهران مشاهده نمی‌شود. اگر چه بر خلاف گفته مسوولان دولت قبلی کل سوخت مصرفی در تهران یورو 4 نشد اما می‌شود اینطور گفت یا بنزین‌های با استانداردهای یورو 4 عرضه‌شده کیفیت چندانی ندارند یا برای هوای تهران بنزین یورو 2 و یورو 4 فرقی ندارد. هر سوختی در این شهر عرضه شود نتیجه یک چیز خواهد شد: آلودگی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha