سلامت نیوز : اورژانس کشور نکات ایمنی جهت جلوگیری از مسمومیت با مونواکسید کربن و آتش سوزی در تکایا را اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ متاسفانه به دنبال استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد، در سال گذشته مواردی از مسمومیت با مونواکسید کربن در هیئت‌های عزاداری گزارش شد. مکش نامناسب یا عدم مکش لوله‌های بخاری گازی یا نفتی، سوختن ناقص نفت بخاری، سوختن ناقص زغال (در منقل‌هایی که برای کرسی استفاده می‌شود) از دلایل  عمده مسمومیت با گاز مونواکسید کربن می‌باشد. از نشانه‌های  مسمومیت با گاز مونواکسید کربن می‌توان به  سردرد، سرگیجه، استفراغ، کاهش سطح هوشیاری و نهایتاً اغما و مرگ اشاره کرد.

پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن امری ضروری است که در این راستا استفاده از از وسایل گرمایشی استاندارد، اطمینان از مکش کامل و مناسب لوله‌های بخاری‌ها، بازبینی صحت کار وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر دودکش توصیه می‌شود. در زمان استفاده از بخاری‌های نفتی تمام درب‌ها و پنجره‌ها را نبندید و مسیری را برای ورود هوای تازه به محیط باز بگذارید تا اکسیژن کافی محیط تامین شود.

در صورت مشاهده مواردی دال بر گاز گرفتگی، اولین و مهم‌ترین اقدام برای نجات فرد مسموم، رساندن اکسیژن (هوای تازه) به وی است. به همین دلیل به محض مشاهده فردی که دچار گازگرفتگی شده، باید پنجره‌ها را باز کنید تا هوای تازه سریعاً وارد اتاق شود. منبع نشت گاز را شناسایی و  قطع کنید و سریعا با اورژانس115  تماس بگیرید.

برای جلوگیری از آتش سوزی نیز باید موارد زیر را رعایت کرد

از روشن کردن وسایل گرمایشی و شعله روباز جهت طبخ غذا در نزدیکی چادر تکایا خودداری شود.

از بخاری‌های بدون دودکش و غیراستاندارد استفاده نشود.

وسایل گرمازا را در نزدیکی پرده‌ها و سایر اجسام قابل اشتعال نصب نکنید.

در صورت استفاده از چادرهای برزنتی و پلاستیکی وسایل گرمازا را با دقت و فاصله مناسب از آنها نصب کنید.

مخازن نفت بخاری‌ها را در زمان روشن بودن پر نکنید.

دودکش وسایل گرمایشی را از مابین جادرهای برزنتی و پلاستیکی عبور ندهید زیرا اغلب آتش سوزی‌های اینگونه اماکن از این ناحیه می‌باشد.

تکایای عزاداری در موقعیتی قرار گیرند که امکان دسترس نیروهای عملیاتی اورژانس آن میسر بوده و باعث سد معبر و یا مختل کردن عبور و مرور خودروها نشوند و همچنین از نصب تکایای عزاداری در میادین و خیابان‌های جانبی میادین جهت پیشگیری از ترافیک و وقوع حادثه پرهیز شود.

در صورت بزرگ بودن تکایا درب‌های خروجی متعدد در فواصل مختلف الزامی است چرا که در مواقع رخداد حوادثی چون آتش سوزی امکان خروج سریع افراد  مقدور باشد.

در صورت بروز آتش سوزی و وجود مجروح با اورژانس 115 و 125 تماس حاصل شود. در صورت تماس با شماره 115، برای کمک به مصدوم شرح حال اولیه را به کارشناس مربوطه ارائه شود.

آدرس صحیح و دقیق مسیراورژانس 115 را کوتاه میکند.همچنین برای کاهش زمان حضور کارشناسان اورژانس 115 بر بالین بیمار، در اعلام آدرس محل حادثه از علایم واضح و نشانه های مشخص در مسیر استفاده کنید (مانند مسجد، چهارراه تابلو بزرگ مغازه ها یا ادارات) جهت راهنمایی تیم اورژانس 115 فرد راهنما را به نقاط شاخص محل بفرستید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha