دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 86466
سلامت نیوز : با افزایش آلودگی هوای تهران و تشکیل کمیته اضطرار، پیکان انتقادات به سمت وزارت کشور دولت محمود احمدی‌نژاد نشانه رفت تا نقش دولت قبل در آلودگی هوا باز هم پررنگ شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه مردم سالاری ؛ روز گذشته معاون عمرانی استاندار تهران در حاشیه اولین جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران که صبح روز یکشنبه در محل استانداری با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های مربوطه از جمله شهرداری، وزارت بهداشت، آموزش‌وپرورش و محیط زیست برگزار شد، مثال روشن عدم اجرای وظایف دستگاه‌های متولی در کاهش آلودگی هوا را «وزارت کشور» عنوان کرد که باید سالانه پنج درصد میزان حمل‌ونقل شهری را افزایش می‌داد اما در چهار سال گذشته حتی یک اتوبوس هم وارد ناوگان نشده است و بدین ترتیب، در شرایطی که آلودگی هوا نفس تهران را گرفته و این روزها در هر گوشه ای، انتقادی از عملکرد دولت قبل و پیامدهای آن در حوزه‌های مختلف مطرح می‌شود، پای این دولت به موضوع آلودگی هوا هم باز شد تا بیش از پیش آشکار شود که دود اختلافات دولت اصولگرا با شهرداری که در راس آن اصولگرایان قرار داشتند بیش از همه به چشم مردم رفته است. دیروز حسن کریمی با بیان اینکه با توسعه فضای سبز و جنگل‌کاری با هماهنگی‌ شهرداری اقدامات لازم صورت گیرد، گفت: قطعا این اقدام در کاهش آلودگی هوا تاثیر بسزایی خواهد داشت. وی افزود: با تداوم هماهنگی بین دولت و شهرداری باید ناوگان اتوبوسرانی و مترو افزایش یافته تا شاهد تردد کمتر خودروهای شخصی در شهر باشیم.

معاون عمرانی استاندار تهران ضمن اینکه از شهروندان خواست تا مواقع اضطرار را بپذیرند، گفت: در ایامی که هوا در شرایط اضطرار و هشدار قرار دارد، باید با همکاری‌ای که صورت می‌گیرد، ضمن افزایش حمل‌ونقل و همکاری جهت استفاده از حمل و نقل عمومی، در صدد حل این مشکل برآیم.

کریمی در پاسخ به سوالی درباره آخرین تصمیماتی که برای صنایع آلاینده تا شعاع 120 کیلومتری اتخاذ کنیم، گفت: قطعا این صنایع را نمی‌توانیم تعطیل کنیم، اما باید این صنایع به تجهیزات روز مجهز شوند تا آلایندگی‌ آنها کنترل شود. کریمی همچنین در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا و قبل از اعلام مصوبات نیز گفت: باید درمورد پیشگیری از آلودگی هوا اقداماتی صورت گیرد. علی‌رغم اینکه وظایف عمده‌ای بر عهده دستگاه‌ها در سطح ملی گذاشته شده، اما هیچ کاری صورت نگرفته است. معاون عمرانی استاندار تهران تاکید کرد: وزارت صنایع باید درباره افزایش سطح کیفی خودروها اقدام می‌کرد و وزارت نفت نیز موظف بوده تا نسبت به افزایش کیفیت سوخت اقداماتی صورت بگیرد. وی با ابراز گله‌مندی از وضعیت نامطلوب توسعه جایگاه‌های سی ان جی، گفت: علی‌رغم اینکه شاهد افزایش این جایگاه‌ها بودیم، اما این افزایش در حد مطلوب نیست.

کریمی گفت: خروج خودروهای فرسوده که باید انجام می‌شد و قطعا در کاهش آلودگی نقش بسزایی داشت نیز صورت نگرفته است. وی با انتقاد از صداوسیما، گفت: مقرر شده بود صدا و سیما با همکاری محیط زیست، اقدامات فرهنگی را برای کاهش آلودگی هوای تهران انجام دهد. اما ما به عنوان بیننده چیزی ندیده‌ایم و علی‌رغم اینکه هر یک از ما احساس مسوولیت می‌کنیم، وظیفه داریم و حساسیت شرایط را می‌دانیم، اما اقدام نمی‌کنیم. معاون عمرانی استاندار تهران با بیان اینکه منابع آلوده را می‌شناسیم، اظهار کرد: باید با هماهنگی‌ای که صورت می‌گیرد، نسبت به حذف صنایع آلاینده و همچنین سوزاندن زباله‌ها در شهر تهران اقدام عاجلی صورت بگیرد.

مصوبات جلسه اضطراری

ماحصل اولین جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران اتخاذ تصمیماتی برای کاستن از شدت آلودگی هوای پایتخت بود. این جلسه با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، شهرداری تهران، هواشناسی، آموزش و پرورش، راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، صنایع و معادن استان و معاون عمرانی استاندار تهران در محل استانداری تهران برگزار شد. معاون عمرانی استاندار تهران از ادامه تعطیلی کلیه مهدهای کودک، مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی استان تهران بجز دماوند و فیروزکوه طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه -علاوه بر روز یکشنبه- به دلیل افزایش غلظت آلاینده‌ها و ادامه پایداری جوی خبر داد. حسن کریمی که در غیاب رییس کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران جانشین وی در نخستین جلسه این کمیته در سال جاری بود، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به گزارش سازمان هواشناسی کشور مبنی بر تداوم پایداری جوی و افزایش غلظت آلاینده‌ها، افزود: حاضران در جلسه پس از استماع گزارش وضعیت آلودگی هوا و پیش‌بینی وضعیت جوی مقرر کردند تا اطلاع ثانوی فروش آرم طرح ترافیک روزانه و هفتگی ممنوع شود. از سوی دیگر فعالیت کلیه کارگاه‌های شن و ماسه، تولید بتن و آسفالت در تهران و غرب و جنوب غرب استان تا زمان خروج از وضعیت هشدار آلودگی هوا ممنوع است. وی افزود: بر اساس تصمیمات این جلسه طرح سراسری زوج و فرد از درب منازل از روز دوشنبه تا اطلاع ثانوی بجز روزهای تعطیل اجرا می‌شود. همچنین برخورد با خودروهای دودزا و برخورد پلیس با موتورسیکلت‌های آلاینده نیز تشدید خواهد شد. معاون عمرانی استاندار تهران گفت: همچنین به دلیل آلودگی هوا ساعت پایان کار ادارات شهر تهران در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه از 16:30 به 14:30 کاهش یافت.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مصوب شد که آموزش و پرورش به ازای این تعطیلی‌ها کلاس‌های جبرانی برای دانش‌آموزان برگزار کند.

آماده‌باش اورژانس در پی آلودگی‌هوا

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز در مورد آلودگی هوا و تعطیلی مدارس ابتدایی شهر تهران گفت: باید با سایر دستگاه‌ها هماهنگ باشیم و پیشنهاد خاصی در این مورد وجود ندارد بلکه در مواردی که به خط قرمز و هشدار می‌رسیم دستگاه‌های مسئول مانند سازمان محیط زیست که این وضعیت را اعلام می‌کند و البته صادقانه و واقع‌بینانه است باید اقدامات لازم صورت گیرد. هاشمی ادامه داد: به همین منظور افراد کم سن و سال، افراد مسن، بیماران قلبی و عروقی تا جایی که امکان دارد از ظاهر شدن در خارج از منزل پرهیز کنند و در این رابطه پایگاه‌های اورژانس مانند سابق که امری عادی شده آموزش‌های لازم را دیده‌اند و در میادین پررفت و آمد شهر مستقر شده‌اند.

درخواست برای احیای مجدد مرکز مهار

در همین حال نماینده وزارت بهداشت در کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران گفت: در گذشته مرکزی به نام مرکز «مهار» وجود داشت و براساس آن می‌توانستیم عکس‌العمل بموقع داشته باشیم، لذا برای اتخاذ روش مناسب در زمان آلودگی برای کاهش آسیب‌های سلامت باید مرکز مهار مجدد فعال شود. کاظم ندافی در نخستین جلسه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران در سال جاری افزود: دو سال است که راهنمایی منتشر شده که این دستورالعمل در سایت وزارت بهداشت وجود دارد و در اختیار سازمان‌ها نیز قرار گرفته و بر اساس این راهنما، محاسبه و تعیین اعلام شاخص کیفیت هوا ارائه می‌شد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه محور دستورالعمل مرکز مهار در حوزه سلامت بود، بارها مکاتباتی انجام شد تا از این راهنما بهره‌برداری شود، چرا که در شرایط اضطرار و هشدار، علاج آلودگی محسوب می‌شد.

نماینده وزارت بهداشت تصمیماتی چون تعطیلی و محدودیت تردد را اقدامات مقطعی برشمرد و گفت: زمانی که صبر می‌کنیم تا آلاینده‌ها شرایط را در وضعیت اضطرار و هشدار قرار دهند و این اقدامات را اتخاذ می‌کنیم، نه تنها اثرات منفی سلامتی بر شهروندان تحمیل می‌شود، بلکه از لحاظ اقتصادی نیز متضرر می‌شویم. ندافی با پیشنهاد ایجاد یک سیستم برای اتخاذ تصمیم در شرایط آلودگی هوا، گفت: در چند سال گذشته مرکز مهار که فعالیت داشت، تضعیف شده در حالی که باید وزارت بهداشت، شهرداری و محیط زیست با همکاری هواشناسی این سیستم را مدیریت کنند.

وی با تاکید بر احیای مرکز مهار، گفت: این مرکز باید با محور آلودگی و اطلاع‌رسانی درست برنامه‌های خود را مشخص و اعلام کند و صدا و سیما نیز موظف است مطابق این راهنما اطلاع‌رسانی مناسبی داشته باشد تا اقشار آسیب‌پذیر سلامت خود را حفظ کنند. رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: فروش آرم‌های روزانه و هفتگی طرح ترافیک در نیمه دوم سال متوقف شود. وحدتی گفت: می‌توان با توقف صدور آرم روزانه و هفتگی در شش ماهه دوم سال، کنترل فعالیت صنایع آلاینده، کنترل معادن شن، ماسه و بتون به ویژه در جنوب شرق تهران، رصد کردن فعالیت کارگاه‌ها، تعویض خودروهای سنگین در ساعات پایانی شب راهکارهایی را اتخاذ کرد.

دو پیشنهاد برای حل مشکل مادران شاغل

از سوی دیگر در شرایطی که تعطیلی مدارس و مهدکودکها موجب انتقاد و بلاتکلیفی مادران شاغل دارای فرزند مهدکودکی و دانش آموز شده، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در جلسه هیات دولت پیشنهاد عضویت معاونت امور زنان و خانواده در کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران و پیش‌بینی مرخصی برای مادران شاغل در تعطیلی مهدهای کودک‌، پیش دبستانی‌ها و مدارس ابتدایی طی دو روز آینده ارائه می‌شود.

شهیندخت مولاوردی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این خبراظهار کرد: هنگام تصمیم‌گیری مواقع اضطرار آلودگی هوا و تعطیلی مهدهای کودک‌، پیش دبستانی‌ها و مدارس ابتدایی باید معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز حضور داشته و وضعیت زنان شاغل دارای فرزند نیز لحاظ شود.وی ادامه داد: در صورت عضویت در کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران پیشنهاد مرخصی اجباری زنان شاغل هنگام تعطیلات مدارس ارائه می‌شود.

برخورد پلیس با خودروهای دودزا

رئیس پلیس راهور تهران با تشریح اقدامات پلیس برای کاهش آلودگی پایتخت گفت: 30 تیم گشتی ویژه با خودروهای دودزا در سطح شهر برخورد می کنند. سردار حسین رحیمی در گفتگو با مهر در تشریح اقدامات پلیس برای کاهش آلودگی هوای پایتخت اظهار داشت: براساس تصیم کمیته کاهش آلودگی هوای تهران در دو روز آینده طرح زوج و فرد در سطح پایتخت و از درب منازل اجرا می شود.

براین اساس پلیس از تردد خودروهای غیرمجاز جلوگیری کرده و متخلفان برابر 200 هزار ریال جریمه می شوند. وی ادامه داد: طرح تشدید برخورد با خودروهای دوزدا و فاقد معاینه فنی از فردا در پایتخت اجرا می شود. و30 تیم گشتی ویژه با تردد در سطح شهر با این خودروها برخورد می کنند. ضمن اینکه تمامی نیروهای سطح شهر در صورت برخورد با خودروها و موتورسیکلتهای دودزا این خودروها را توقیف می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha