سلامت نیوز : شرایط اضطراری آلودگی هوای تهران موجب شد مهدهای كودك، مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی‌های استان تهران بجز دماوند و فیروزكوه تا روز سه‌شنبه تعطیل شود اما بنا بر اعلام مدیر عامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران، آلودگی هوا تا روز سه‌شنبه ادامه خواهد داشت و این بار وزش باد به داد تهرانی‌ها خواهد رسید. یوسف رشیدی در گفت‌و‌گو با ایران اظهار كرد: معضل آلودگی و غلظت آلاینده‌های هوا تا پایان سال كم و بیش در شهر تهران باقی است و تنها اقدامی كه می‌توانیم برای كنترل آن انجام دهیم، بكار بستن راهكارهایی مانند خودداری از حركت خودروهای دودزا، خودروهای دیزلی و موتور سیكلت‌ها است.

وی اضافه كرد: متأسفانه نباید دنبال اختراعی برای حل معضل آلودگی باشیم و باید همان راه‌های تجربه شده در دنیا را پیگیری كنیم. تعطیلی مدارس و بكار گرفتن راهكارهایی نظیر زوج و فرد شدن تردد خودروها فقط كمكی است برای این‌كه مردم بیشتر در معرض خطر آلودگی هوا قرار نگیرند. مدیر عامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران شاخص ذرات معلق كمتر از ۵/۲ میكرون در روزگذشته را 140 اعلام كرد و گفت: این شاخص تا روز سه‌شنبه ثابت خواهد ماند و روند آن افزایشی یا كاهشی به صورت محسوس نخواهد بود.در همین روز به تدریج از شدت ذرات معلق كاسته شده و از روز چهارشنبه شرایط هوا از حالت اضطرار خارج می‌شود.

دیروز در نخستین جلسه كمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران، حسن كریمی معاون عمرانی استاندار تهران از ادامه تعطیلی تمام مهدهای كودك، مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی‌های استان تهران بجز دماوند و فیروزكوه تا روز سه‌شنبه هفته جاری، به دلیل افزایش غلظت آلاینده‌ها و ادامه پایداری جوی خبر داد. وی با بیان این‌كه به علت تعطیلی مدارس، مصوب شده كه آموزش و پرورش به ازای این تعطیلی‌ها كلاس‌های جبرانی برای دانش‌آموزان برگزار كند، گفت: تا اطلاع ثانوی فروش آرم طرح ترافیك روزانه و هفتگی و فعالیت تمام كارگاه‌های شن و ماسه، تولید بتن و آسفالت در تهران و غرب و جنوب غرب استان تا زمان خروج از وضعیت هشدار آلودگی هوا ممنوع است.

بر اساس تصمیمات این جلسه، طرح سراسری زوج و فرد از در منازل از امروز (دوشنبه) تا اطلاع ثانوی بجز روزهای تعطیل اجرا می‌شود. همچنین برخورد با خودروهای دودزا و موتورسیكلت‌های آلاینده تشدید خواهد شد. معاون عمرانی استاندار تهران اعلام كرد: به دلیل آلودگی هوا ساعت پایان كار ادارات شهر تهران در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه از 16:30 به 14:30 كاهش یافت. محمد هادی حیدرزاده مدیركل محیط ‌زیست استان تهران هم درباره مصوبات این جلسه اظهار كرد: تصمیم‌گیرهای جلسه در خصوص شرایط هشدار و اضطرار بود و موضوعات كلان‌تر در زمینه استانداردهای خودروها و موضوعات دیگر در كمیته ملی كاهش آلودگی هوا با حضور رئیس سازمان محیط‌ زیست و نمایندگان تام‌الاختیار وزرای مربوطه بررسی و درباره آن‌ها مطرح می‌شود.

به گفته وی طبق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، از اواخر پاییز بارندگی‌ها افزایش می‌یابد بنابراین انتظار می‌رود میزان آلاینده‌ها كاهش پیدا كند. همچنین دكتر سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست هم به خبرنگار ایران گفت: در شرایط اضطرار، تصمیم‌های موقت گرفته می‌شود تا شرایط به حالت عادی برگردد اما برای حل مشكل آلودگی هوای تهران،‌ كمیته كاهش آلودگی هوای تهران بعد از 8 سال توقف فعالیت، ‌از دو هفته پیش آغاز به كار كرده تا با اجرای برنامه‌های بلند مدت بتواند این مسأله را حل كند. وی اعلام كرد: فعالیت موقت ما در حال حاضر این است كه جمعیت حساس مانند كودكان، سالمندان و بیماران را از خطرهای ناشی از آلودگی هوا حفظ كنیم اما سازمان حفاظت محیط زیست به‌طور قطع براساس برنامه جامع كاهش آلودگی هوا برنامه‌های بلندمدتی در خصوص نوع سوخت و تردد خودروها و كاهش آلودگی صنایع اجرا خواهد كرد. اگر وضعیت فعلی به شرایط بحرانی‌تری برسد،‌ تصمیمات دیگری در سطح كلان گرفته می‌شود و تمام فعالیت‌های شهری تعطیل خواهد شد. فعالیت كمیته كاهش آلودگی هوای استان‌های خوزستان، اصفهان و مركزی هم بزودی آغاز می‌شود.

دكتر سید محمد سید مهدی مسئول واحد تحقیقات آلودگی هوا، سلامت و بیماری شغلی بیمارستان مسیح دانشوری با هشدار نسبت به اثرات آلودگی هوا بر افراد عادی و بویژه بیماران قلبی و ریوی، به همه شهروندان تهرانی توصیه كرد كه تا حد امكان در این روزهای آلوده از منزل خارج نشوند و كارهای غیر ضروری خود را به روزهای دیگر موكول كنند. وی در گفت‌و‌گو با ایران با تأكید بر این‌كه بهتر است پایتخت نشین‌ها هنگام تردد در مناطق پر رفت و آمد و شلوغ شهر از ماسك‌های فیلتر دار كه ذرات بیش از یك میكرون را پوشش می‌دهند،استفاده كنند، افزود: ماسك‌های جراحی معمولی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، چراكه هیچ اثری در جلوگیری از آلودگی هوا ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha