دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 86472
سلامت نیوز : اگر از حال و هوای امروز پایتخت جویا شوید چیزی غیر از آلودگی و دود و غبار در توصیف احوال آن نمی‌توان گفت. یعنی همان وضعیتی که شعر معروف «خوشا به حالت ‌ای روستایی، چه شاد و خرم، چه باصفایی/ در شهر ما نیست جز دود و ماشین، دلم گرفته از آن و از این» که در دوران ابتدایی می‌خواندیم به ذهن تداعی می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ این روزها اگر برای انجام امور اداری یا خدای ناکرده درمان مجبور باشید سری به پایتخت بزنید از هر طریق که به شهر ما وارد شوید به خوبی و با کمترین دقت وضعیت بد آب و هوا را لمس خواهید کرد. اگر از فرودگاه مهرآباد وارد پایتخت شوید به طور کامل غبار روی میدان آزادی را می‌بینید که چطور به شما خوشامد می‌گوید یا اگر از سمت شمال وارد شهر شوید نمای کمر به پایین برج میلاد بهترین هشدار درباره شدت غبار و آلودگی در هوای پایتخت است. از دیگر دروازه‌های ورودی شهر هم بگذریم به هر حال از هر راهی که وارد شهر ما شوید با کوچک‌ترین نگاه به آسمان متوجه تفاوت رنگ آسمان شهر ما با آسمان نیلی شهرستان خود می‌شوید.

بره‌کشان ماسک‌فروش‌ها

چند روزی است که در شهر بازار ماسک‌فروش‌ها حسابی داغ داغ است و تعداد افرادی که از ماسک استفاده می‌کنند، زیاد شده و تعداد آمبولانس‌ها و پست‌های امدادی که در میادین اصلی شهر به حالت آماده‌باش هستند، افزایش یافته است، تا در صورت نیاز به کمک افرادی که دچار تنگی نفس شده‌اند بشتابند.همه این موارد نشانه‌هایی از آن است که دوباره در آستانه فصل سرما نفس‌های پایتخت به شماره افتاده و اهالی این شهر باید غبار و ذرات معلق و آلودگی‌های صنعتی را فروبرند و در نهایت با تعطیلی که به توفیق اجباری روزهای آلوده تبدیل شده، شهر را ترک کنند.

تعطیلی؛ نسخه از پیش پیچیده شده پایتخت

اما پرسش اصلی اینجاست که آیا تنها راه مقابله با آلودگی هوای پایتخت تعطیلی مدارس یا در نهایت ادارات است؟ آیا راه بهتری نمی‌توان برای برون‌رفت از این وضعیت یا کمک به بهبودی آن در طول سال انجام داد؟ چرا باید فقط در روزهایی که هوا آلوده است جلسات اضطراری کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران تشکیل شود؟ مگر آلودگی هوای تهران موضوعی است که به یک باره اتفاق افتاده باشد و آیا تا روزی که وضعیت هوا به مرز هشدار و اضطرار نرسد از این موضوع بی‌خبر بوده‌ایم؟! به نظر می‌رسد باید در این باره به اقدامات جدی‌تری مانند استانداردسازی سوخت اتومبیل‌ها یا به‌روزرسانی استاندارد آلایندگی خودروها یا تصمیمات کلان در باره تاسیس کارخانجات صنعتی جدید در نزدیکی پایتخت و هزاران مورد زیربنایی دیگر اندیشید و نه اینکه با تعطیلی مدارس و کاهش ساعات کار ادارات سعی در مدیریت این وضعیت به صورت مقطعی داشته باشیم. نکته دیگر این است که تمام جلسات و همایش‌ها و گردهمایی‌ها فقط محدود به زمان آلودگی است و انگار با تغییر شرایط جوی تمام آنها به دست باد سپرده می‌شود و هیچ دغدغه‌ای برای عملی شدن آنها دیده نمی‌شود تا اینکه دوباره شرایط به حالت اضطرار درآید و طرح‌های تکراری دوباره از سرگرفته شود.

خانه‌نشینی مردم کلانشهر‌ها از فردا

در همین باره پرویز رضازاده، مشاور امور پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشوری به «وطن‌امروز» می‌گوید: وضعیتی که اکنون در پایتخت شاهد آن هستیم شرایط جبهه گرم با فعالیت کم است. در این وضعیت با افزایش پایداری هوا مواجه هستیم که موجب انباشت آلودگی‌های جوی و تهویه نشدن آلاینده‌های موجود در آسمان تهران می‌شود. وی درباره تداوم این شرایط می‌افزاید: انتظار می‌رود از امروز بعدازظهر در پی کاهش ساعات کار ادارات و تعطیلی مدارس و انتظار بارشی که با توجه به نقشه‌های پیش‌یابی به وجود آمده شاهد کاهش تدریجی این وضعیت باشیم. به گفته رضازاده، براساس پیش‌بینی‌های انجام شده وضعیت آلودگی در کلانشهر‌ها بویژه شهرهایی مانند اصفهان و اراک تداوم بیشتری داشته و تا اواخر هفته ادامه دارد و تغییر این وضعیت پایداری جوی، بیشتر از پایتخت به طول می‌انجامد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha