دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸
سلامت نیوز : گاهی اوقات در جامعه شاهد بی‌اخلاقی بین توده‌‍‌های مردم هستیم و در برخی مواقع این بداخلاقی ممکن است در بین برخی از مدیران ارشد هم دیده شود که چندان مورد پسند نبوده و باید سعی کنیم تا می‌توانیم از بروز چنین رفتارهایی دوری کنیم. هرگونه رفتار زشت و بداخلاقی شایسته جامعه امروزی ما نیست و باید تلاش کنیم تا آنجایی که می‌توانیم اجازه بروز چنین مسائلی را ندهیم و بتوانیم با کنترل و تسلط بر خویشتن مانع ظهور این قبیل رفتارها شویم. آنچه که می‌تواند در مسیر جلوگیری از چنین رفتارهایی به ما کمک کند، شناخت عوامل بروز رفتارهای اخلاقی ناپسند است تا شاید بتوانیم با شناخت علل گامی در کنترل معلول برداشته باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ زمانی که در جامعه فشارهای اجتماعی، اقتصادی و حتی فرهنگی بالا می‌رود ظهور چنین رفتارهایی زیاد خواهد شد. برای مثال زمانی که تورم و گرانی در جامعه‌ای افزایش یابد به افراد فشار وارد کرده و آستانه تحمل فرد پایین می‌آید که با کوچک‌ترین تحریکی رفتار زشت و بداخلاقی از خود بروز می‌دهند یا اگر در جامعه تبعیض به وجود آید، از نظر روحی فرد را تحت فشار قرار داده و فرد به خودش اجازه می‌دهد که فحاشی کند و رفتارهایی انجام دهد که از نظر قانونی و اخلاقی مجاز به انجام آن نیست. اینها همه از جمله مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که باعث بروز بداخلاقی می‌شود. اگر کمی بیشتر به دور و بر خود دقت کنید متوجه صدای بلند و دعواهای همسایگان آپارتمان خود خواهید شد اما وقتی دقت می‌کنید متوجه می‌شوید که با هم دعوا ندارند و فقط با یکدیگر صحبت می‌کنند اما شیوه حرف زدن و صحبت کردنشان به داد تبدیل شده و با تهدید صحبت می‌کنند. در برخی از خانواده‌ها پدرانی هستند که حتی حوصله دادن جواب سلام بچه خود را هم ندارند، این نوع رفتارها نشانه‌هایی از فشارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که در جامعه به شخص وارد شده است.

یکی دیگر از مواردی که این موضوع را تشدید می‌کند مساله رضایت شغلی است اگر همین پدر از شغل خود رضایت داشته باشد و از نظر اقتصادی تامین باشد با حوصله و طیب خاطر به منزل می‌رود. اما اینکه چرا برخی مواقع در بین مسؤولان هم چنین مواردی مشاهده می‌شود به دلیل این است که مسؤولان هم از بین مردم انتخاب می‌شوند و ما نباید مسؤولان را از مردم جدا ببینیم. آنها هم از همین جامعه انتخاب می‌شوند و پس از تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های همین جامعه به مدیر تبدیل می‌شوند، اما موضوعی که نباید از آن غافل باشیم این است که بروز چنین رفتارهایی از سوی مدیران بیشتر به چشم می‌آید و باید بدانیم که نگاه مردم به دست مدیران است و از آنها الگو می‌گیرند. به هر روی افزایش فشارهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی عوامل اصلی بروز بد‌اخلاقی در جامعه است که یکی از اصلی‌ترین راه‌های کاهش این فشارها در جامعه امروزی ما را باید در فرمایشات مقام معظم رهبری جویا شد. ایشان بارها در خصوص شایسته‌سالاری تذکر داده‌اند. اگر همین یک رهنود ایشان را اجرا کنیم 80 درصد از آسیب‌های اجتماعی جامعه ما کاهش می‌یابد چرا که بیشتر هیجانات و نگرانی‌ها به خاطر افراد باسواد و تحصیلکرده جامعه است که در برخی موارد با قوانین غلط، مردم را دچار مشکل می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha