دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 86474
سلامت نیوز : اگر تا امروز فکر می‌کردید، پیر‌چشمی بدون شک درمان ندارد، حالا این خبر خوش را بشنوید که این مشکل نیز به مدد پیشرفت علم پزشکی، راه‌هایی برای درمان پیدا کرده است.هفته گذشته وزیر بهداشت از ورود روشی جدید برای درمان پیر چشمی به کشور با وسیله ای به نام KAMARA خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ دکتر سیدجواد هاشمیان، متخصص چشم و فوق تخصص قرنیه در مورد این روش به «جام جم» می گوید: در این روش، وسیله ای که دارای ضخامت پنج میکرون است و تقریبا حدود 20 تا 50 برابر نازک تر از ضخامت موی سر است و همانند مردمک چشم عمل می کند، با کمک لیزر روی قرنیه کار گذاشته می شود.

او ادامه می دهد: این روش از سن پنجاه سالگی به بالا قابل انجام است و در صورتی که معاینات قبل از عمل از نظر سلامت چشم، فشار چشم، شبکیه و خشکی چشم بررسی شده باشد و مشکل خاصی وجود نداشته باشد، موثر و کم عارضه تلقی می شود.

پیر چشمی به دنبال کاهش پدیده تطابق برای انجام فعالیت های بینایی در فاصله نزدیک اتفاق می افتد؛ یعنی اگر به هر علتی قدرت تطابق طبیعی عدسی چشم کاهش یابد، چشم به صورت خودکار قادر به افزایش وضوح تصاویری که در میدان دید یا بینایی قرار می گیرد، نخواهد بود و در نتیجه دید نزدیک فرد مختل خواهد شد که برای اصلاح آن در نخستین گام، باید از عینک نزدیک بین استفاده کرد. حال شاید بپرسید که آیا پیر چشم ها همیشه دید نزدیک شان با مشکل روبه رو می شود ؟

دکتر هاشمیان، در پاسخ می گوید: اگر هنگام بروز پیرچشمی که معمولا از چهل سالگی شروع و حداکثر آن در پنجاه سالگی است، دید دور بیمار خوب و بدون عینک باشد فقط برای نزدیک بینی دچار مشکل می شود، ولی افرادی که نزدیک بین هستند و برای دید دور عینک می زنند، در سن پیرچشمی برای مطالعه باید عینک خود را بر دارند و افراد دوربین که فاصله دور را بهتر از نزدیک می بینند باید از دو عینک یکی برای فاصله دور و یکی برای دیدن در فاصله نزدیک با قدرت بالاتر استفاده کنند.

افراد دچار آستیگماتیسم نیز که برای دید دور عینک می زنند، در سنین پیرچشمی باید علاوه بر عینک دور از عینک نزدیک همراه با اصلاح آستیگماتیسم استفاده کنند.

چشم هایی که زودتر پیر می شود

جالب است بدانید که افراد دوربین، در سنین کمتر از چهل سالگی نیز ممکن است علائم پیر چشمی را بروز دهند. در چنین شرایطی و درنتیجه این اختلال بینایی، فرد تصاویر و اشیای نزدیک را به صورت تار یا نوشته ها را به صورت درهم می بیند.

دکتر هاشمیان درباره عوامل موثر در بروز پیرچشمی توضیح می دهد: از جمله این عوامل می توان به ساختار فردی، مصرف برخی داروها، دوربینی و همچنین اعمال جراحی داخل چشمی اشاره کرد. حتی بررسی ها نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت زودتر به پیرچشمی دچار می شوند.به بیان دیگر دیابت، فشارخون یا ابتلا به عیوب انکساری به صورت دوربینی ممکن است موجب بروز پیرچشمی قبل از چهل سالگی شود. البته بررسی ها نشان می دهد که سوء تغذیه و خستگی نیز در بروز پیرچشمی می تواند موثر باشد.

نمی خواهم به عینک وابسته باشم

گرچه برای درمان پیرچشمی، درمان اصلی، قدیمی و شاید سالم ترین روش استفاده از عینک نزدیک یا پیرچشمی است، اما امروزه برای کاهش وابستگی به عینک نزدیک بین در سنین بین چهل و پنج تا شصت سالگی، بهبود کیفیت زندگی و همچنین افزایش تمایل افراد به انجام فعالیت های بینایی بدون وابستگی به عینک، پژوهشگران روش های مختلفی را برای درمان پیرچشمی ارائه کرده اند.

دکتر هاشمیان در معرفی این روش ها می گوید: این روش ها شامل استفاده از لنزهای تماسی دو کانونی یا چند کانونی، روش های لیزری روی قرنیه، اصلاح یک چشم برای دید نزدیک و یک چشم برای دید دور با لنز، لیزیک یا لنز داخل چشمی می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به این که برای اصلاح پیرچشمی، روشی به کمک «فمتولیزر» وجود دارد که به علت نتایج مطلوب درمانی اش بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، اضافه می کند: دقت عمل بالا و امکان ایجاد برش های بسیار ظریف و دقیق برای درمان برخی بیماری های چشم از جمله پیر چشمی از مهم ترین ویژگی های روش فمتولیزر است. البته گذاشتن لنز چند کانونی داخل چشمی یا جایگزینی عدسی طبیعی در پنجاه سالگی به بالا با لنزهای داخل چشمی نیز می تواند از شیوه های موثر درمان پیر چشمی تلقی شود.

مزایا و معایب روش های درمانی پیر چشمی

به گفته متخصصان چشم، نباید فراموش کرد که بر اساس مطالعات انجام شده تاکنون هیچ کدام از روش های نوین درمانی پیر چشمی ایده آل محسوب نمی شود؛ یعنی هرکدام از این روش ها مزایا و مشکلاتی دارد، ولی روش های اصلاحی لیزری روی قرنیه اگر همراه با بررسی های کامل و دقیق، قبل از عمل و انتخاب درست بیمار باشد، موثر و کم عارضه تلقی می شود.

دکتر هاشمیان در این باره توضیح می دهد: روش های لیزری برای اصلاح یک چشم برای نزدیک بینی و یک چشم برای دوربینی موثر تلقی می شود، ولی نیاز به تمرین دادن بیمار و سازگارشدن وی با این شرایط دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha