سلامت نیوز : تعطیلی مهدهای کودک و مدارس ابتدایی و چند راهکار مقطعی دیگر البته کمی زودتر از سالهای قبل بازهم تنها نسخه هایی بود که برای علاج معضل آلودگی هوای پایتخت توسط مسئولان پیچیده شد. این در حالی است که از اوایل هفته گذشته برخی مسئولان نسبت به پایداری شرایط جوی و انباشت آلاینده‌ها هشدار داده بودند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ حدود یک هفته پیش سازمان هواشناسی در اطلاعیه ای که تقریباً در تمام رسانه ها منتشر شد اعلام کرد که از سه شنبه 14 آبان به دلیل حاکم شدن جو پایدار درشهر های صنعتی کشور با پدیده انباشت آلاینده ها و در پی آن فراتر رفتن آلودگی هوا  از حد استاندارد در این شهرها مواجه خواهیم شد. حوالی ساعت 9 صبح روز گذشته نیز شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد با قرار گرفتن شاخص درات معلق کمتر از دو نیم میکرون روی عدد 145 هوای پایتخت در آستانه هشدار قرار گرفت که البته 3 ساعت بعد محیط زیست استان تهران هم با کمی اختلاف این موضوع را تأیید کرد اما بازهم تا ساعت 9 شب خبری از تصمیمات کمیته اضطرار آلودگی هوا نشد.

با اینکه اعلام تعطیلی مدارس از شب قبل در طی سال های اخیر کم سابقه است و تقریباً تعطیلی مدارس و کاهش ساعات کار ادارات در این سالها اغلب صبح همان روز یعنی زمانی که انبوهی از خودروها برای رساندن دانش آموزان به مدارس وارد خیابانها شده اند اعلام شده اما این بار نیز به اعتقاد برخی کارشناسان این خبر انقدر دیر اعلام شد که صبح امروز نیز بسیاری از والدین و دانش آموزان ابتدایی که ساعت 10 شب گذشته پیگیر اخبار نبوده اند تا دم مدارس رفتند و بازگشتند و درواقع این بارهم این مصوبه نوشدارویی بیش نبود.

بسیاری از منتقدان در دولت قبل چنین تصمیم گیریهای خلع الساعه را مسکن های مقطعی که دردی دوا نمی کند عنوان می کردند اما گویی تغییر مدیریت افراد هم تاثیر چندانی در تغییر این روند نداشته و همچنان شاهد تصمیم گیری های دقیقه 90 و راهکارهای مقطعی هستیم.

البته آلودگی هواو چالش های مرتبط با آن در روز ههای اخیر تنها گریبان گیر پایتخت نشینان نبوده بلکه هموطنان خوزستانی نیز با اینکه در جلسه دو هفته پیش  کمیته کاهش آلودگی هوا در سازمان محیط زیست اعلام شد اهواز بازهم آلوده ترین شهر جهان معرفی شده است این هفته دچار دردسرهای فراوانی از بابت آلودگی هوا و در پی آن بارانهای اسیدی شدند که مراجعه حدود 10 هزار نفر به بیمارستانهای اهواز در این هفته تنها یکی از این موارد است.

مراجعه 10 هزار نفری مردم اهواز به دلیل آلودگی هوا به بیمارستان ها

آنطور که نماینده وزارت بهداشت در کمیته اضطرار آلودگی هوا در این کمیته بیان کرد هفته گذشته به دلیل آلودگی هوا در شهر اهواز 10 هزار نفر با علائم آسم به بیمارستان‌ها مراجعه کردند که 10 درصد از آنها در این بیمارستان‌ها بستری شدند.

به اعتقاد او نبودن سیستمی منسجم برای اعلام شرایط آلودگی هوا در کلان شهرها و به ویژه پایتخت مانند آنچه که در گذشته در مرکز مهار وجود داشت و بر اساس اطلاعات آن می توانستیم تصمیمات مناسب اتخاذ و عکس العمل به موقع هنگام بروز آلودگی هوا داشته باشیم به شدت احساس می شود و باید مجددا احیا شود.

کاظم ندافی اتخاذ تصمیمات فوری در شرایط اضطرار را برای سلامت مردم و اقتصاد کشور مضر دانست و افزود: زمانی که آلاینده‌ها در وضعیت اضطرار یا هشدار قرار می‌گیرند و اقداماتی را در آن شرایط اتخاذ می‌کنیم نه تنها اثرات منفی بر سلامت شهروندان تحمیل می‌شود بلکه از لحاظ اقتصادی نیز متضرر می‌شویم.

نماینده وزارت بهداشت با انتقاد از محیط زیست به دلیل تخفیفی که در شرایط آلودگی هوا در اطلاع رسانی قائل می شود و از هواشناسی به دلیل چند پهلو بودن اطلاعیه ها و اخطاریه هایشان اظهار داشت:  وضعیت مذکور نشان می‌دهد که باید آلودگی هوا را جدی بگیریم این در حالی است که با اقدامات اشاره شده مانند تعطیلی مدارس و ادارات نمی‌توان عکس العمل به موقع داشت.

به گفته وی، صدا وسیما نیز موظف است مطابق این راهنما اطلاع رسانی مناسبی کند تا اقشار آسیب‌پذیر بتواند سلامت خود را حفظ کند. با توجه به اینکه 30 درصد از جمعیت را سالخوردگان، جانبازان و بیماران قلبی و ریوی تشکیل می‌دهند باید اقدامات لازم برای این اقشار آسیب ‌پذیر به صورت عاجل صورت گیرد.

هر هفته 52 نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا کشته می شوند

معاون شهر دار تهران نیز در این باره گفته است: بر اساس آمار منابع رسمی، آلودگی هوا هر سال جان 2 هزار و 700 تن از شهروندان تهرانی را می گیرد و به عبارتی هر هفته در تهران به دلیل الودگی هوا 52 نفر کشته می شوند که البته این میزان در نیمه دوم آبان، آذرو نیمه اول دی به اوج خود می رسد.

جعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه پدیده وارونگی همه ساله از نیمه دوم آبان مهمان ناخوانده مردم تهران می شود افزود: بازهم پایتخت در شرایط سی سی یو قرار گرفت و با تعطیلی تمام مهد های کودک پیش دبستانسی ها و مدارس ابتدایی حدود یک میلیون کودک و دانش آموز تهرانی خانه نشین شدند.

به گفته او این زنگ خطر امسال هنگامی به صدا در آمده است که هنوز موج اصلی آلودگی هوا از راه نرسیده است اما ظاهراً دیگر آلودگی هوا به تهران محدود نمی شود و از نقطه صفر مرزی تا مراکز کشورمان را در برگرفته و در تهران نیز لایه ای از آلودگی مانند چتری ضخیم بر تمام مناطق تهران به جز یک منطقه سایه انداخته است.

معاون شهردار تهران کاهش آلودگی هوای تهران را در گرو اجرای برنامه ای مدون شامل مجموعه راهکار های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتکه مانند یک پازل به هم پیوسته عمل می کنند و بزرگترین قطعه آن حمل و نقل عمومی است دانست.

اما آنچه روشن است هنوز اراده جدی برای ارائه راهکار های بلند مدت، دائمی و موثر برای معضل آلودگی هوا در میان تصمیم گیران کشور وجود ندارد و همچنان بایستی در موارد اضطرار و وارونگی که با توجه به فصول سرد پیش رو روز های زیادی باآن مواجه خواهیم شد تنها منتظر تعطیلی مهدهای کودک و دبستانها، تقاضای والدین آنها برای مرخصی، کاهش ساعات کار ادارات در عصر روزی که آلاینده‌ها انباشته شده اند و از این دست مصوبات مقطعی باشیم و گرنه همچنان خبری از اعمال استانداردهای روز دنیا در خودرو و سوخت و دیگر راهکاری موثر نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha