سلامت نیوز : یک جامعه شناس گفت:‌ با گسترش خشونت‌های خانوادگی باید اتاق بحرانی به این منظور تشکیل شود.

سعید معیدفر در گفتگو با ایلنا ؛ درمورد وقوع خشونت و قتل‌های خانوادگی در کشور گفت: خانواده زیر سنگین‌ترین فشار‌ها قرار دارد به طوری که تمام بار این جامعه امروز روی دوش خانواده‌هاست و مسبب این گرفتاری‌ها مدیریت کشور است.

وی بااشاره به اینکه بیکاری، مشکلات اقتصادی، معیشتی، مشکلات تربیتی و فرهنگی را خانواده‌ها به دوش می‌کشند، افزود: تمام این فشار‌ها که قبلاً به این شکل و در این حجم نبوده؛ درحالی به این خانواده‌ها وارد می‌شود که بی‌پناه‌ترین نهاد اجتماعی خانواده است.

استاد بازنشسته گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران یادآور شد: در گذشته خانواده‌ها در یک خانواده بزرگتری ادغام می‌شدند که شامل بزرگتر‌ها و نسل‌های قبل‌تر یک خانواده بود و فامیل از آن‌ها حمایت می‌کردند.

دولت تمام گرفتاری‌هایش را به سوی خانواده‌ها سراریز کرده است

وی ادامه داد: امروز با روند مدرن شدن جامعه آن حمایت‌ها سست شده و تا حدودی از بین رفته است، دولت هم تمام گرفتاری‌هایش را به سوی خانواده‌ها سراریز کرده است که موجب شده بحران در درون خانواده در میان نقش‌های اجتماعی (نقش پدر، مادر، فرزندان و روابط آن‌ها با یکدیگر) به وجود بیاید و روابط آن‌ها چالش برانگیز شود.

در جامعه متعادل، شرایط روحی وروانی هم متعادل است

معیدفر با اشاره به جامعه‌ای که در وضعیت تعادل است و گرفتاری‌ها در آن در حداقل ممکن وجود دارد، افزود: در چنین جامعه‌ای به لحاظ روانی و شرایط روحی هم تعادل وجود دارد و می‌توان مشکلاتی را که به وجود می‌آید هضم و برای آن راه حل پیدا کرد و عاقلانه با این مشکلات روبرو شد.

مشکلات، تعادل روانی را به هم می‌زند

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: اگر آن قدر شرایط دشوار و سخت باشد که نه یک مشکل بلکه ده‌ها و صد‌ها مشکل روی سر شما خراب شود؛ تعادل روانی شما نیز به هم می‌خورد و شما نمی‌توانید با تدبیر مشکلات را حل کنید و به خشونت می‌گرایید و روابط‌تان با بقیه به هم می‌ریزد و از آنجایی که سایرین هم در وضعیت مشابه شما هستند، در‌‌نهایت زمینه از هر جهت برای خشونت آماده می‌شود و به راحتی با یک تلنگر بین افراد درگیری به وجود می‌آید.

معیدفر تصریح کرد: افرادی که به شدت درگیر مشکلات اقتصادی و معیشتی هستند؛ در خیابان دربرابر کوچک‌ترین برخوردی که برای آن‌ها اتفاق می‌افتد مثلاً در یک تصادف یا حتی کرایه تاکسی و یا ایستادن در صف، یک دفعه با دیگر افراد درگیر می‌شوند و مواجهه خشونت باری بین پدید می‌آید و عده‌ای هم ممکن است آسیب جدی ببینند یا قتل اتفاق بیفتد.

امروز خانواده‌ها تبدیل به یک بمب قابل انفجار شده‌اند

وی با تاکید بر اینکه عین این وضعیت نیز در خانه وجود دارد، افزود: امروز خانواده‌ها دارند تبدیل به یک بمب قابل انفجار می‌شوند، به طوری که فشار اقتصادی بسیار شدید و عدم حمایت‌ها زمینه گراییدن افراد به خشونت در روابط خانوادگی را تشدید کرده است.

بی‌کفایتی دستگاه‌های قضایی و قانونی در مواجهه با آسیب‌ها

این جامعه‌شناس با ابراز تاسف از بی‌کفایتی دستگاه‌های قضایی و قانونی کشور در مواجهه با آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی و همچنین مشکلات اجتماعی و خانوادگی افزود: امروز پرونده‌های نزاع و درگیری‌های خانوادگی را باید در دادگاه‌ها ببینیم که چه خبر است که این‌ها حاکی از بحرانی بودن وضع خانواده‌ها دارد و طبیعی است که یکی از آن‌ها به سیم آخر می‌زند.

مدیران با مواجهه آرمان گرایانه و نه واقع گرایانه قانون وضع می‌کنند

معیدفر خاطرنشان کرد: چیزی که با آن روبرو هستیم این است که مدیران کشور با یک مواجهه آرمان گرایانه و نه واقع گرایانه قانون وضع می‌کنند متاسفانه قوانینی که با واقعیت جامعه تطبیق ندارد و همچنین تصمیم می‌گیرند اما تصمیمی که با واقعیت جامعه نمی‌خواند.

افزایش میزان خشونت و قتل درخانواده نسبت به بیرون ازآن

وی با تاکید بر اینکه مدیران کشور نه تنها باری از دوش مردم برنمی‌دارند بلکه باری هم به دوش آن‌ها اضافه می‌کنند، افزود: امروز اگر آمار‌ها را ببینیم متوجه می‌شویم که میزان خشونت‌ و قتل‌  نسبت به بیرون خانواده دارد بیشتر می‌شود.

امنیت خانواده درحال ازدست رفتن است

استاد بازنشسته دانشگاه تهران تاکید کرد: اگر روزی خانواده ایرانی محیط امنی بوده که وقتی افراد در آن وارد می‌شدند حداقل از فشارهای بیرونی تخلیه می‌شدند، امروز آنقدر فشارهای بیرونی تشدید شده است که خانواده هارا نیز تحت تاثیر قرار داده است به طوری که خانواده دارد امنیت خود را از دست می‌دهد.

مراکز روان‌شناسی به دلیل مراجعه زیاد دیگر جوابگو نیستند

وی با اشاره به اینکه قتل‌ها و نزاع‌های بسیار بدی را در صفحه حوادث می‌خوانیم که در خانواده‌ها رخ داده است، افزود: اگر سری بزنیم به مراکز روان‌شناسی آنقدر میزان مراجعه زیاد شده است که دیگر آن‌ها جوابگو نیستند.

معید فر تاکید کرد: البته باید این را هم درنظر گرفت که بسیاری از خانواده‌ها که مشکل معیشتی دارند حتی از پس هزینه‌های مشاوره‌های خانوادگی نیز برنمی‌آیند و تنها گروههای خاصی از این مشاوره‌ها استفاده می‌کنند.

استاد بازنشسته دانشگاه تهران با اشاره به اینکه درخت خانواده در محیطی آبیاری می‌شود که متاسفانه زمین آن به موادشیمیایی آلوده است، گفت: طبیعی است که این درخت میوه‌هایش چه خواهد بود، بنابراین فکر می‌کنم باید در این زمینه اتاق بحران تشکیل شود.

سیاست گذاران و برنامه ریزان باید جلسات اضطراری بگذارند

وی با اشاره به اینکه روزی خانواده‌ها ضربه گیر مشکلات جامعه بود‌ه‌اند، افزود: خانواده‌ها دارند از این وضعیت خارج می‌شوند از همین رو سیاست گذاران و برنامه ریزان حتماً باید جلسات اضطراری در این زمینه بگذارند و ببیند چه کمک‌هایی می‌توانند به خانواده‌ای که درحال فروپاشی است، بکنند.

معیدفر گفت: اگر این کار صورت نگیرد شرایط بدتراز این را هم باید انتظار داشته باشیم. الان آمار‌ها نشان می‌دهد بیشتر قتل‌ها در خانه انجام می‌گیرد و خشونت‌ها خانگی شده است که این بیانگر این است که خانواده محیط ناامنی شده است.

درصورت بی‌توجهی، شاهد فروپاشی نهاد خانواده خواهیم بود

وی تصریح کرد: اگر به این موضوع توجه نشود درآینده همین نهاد اجتماعی هم که برایمان باقی مانده؛ و بقای این جامعه روی دوش آن است؛ دیگر قابل اعتماد نخواهد بود و اگر توجه نشود شاهد فروپاشی نهاد خانواده خواهیم بود.

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: مسئولان بشنوند یا نه؛ اشکال ندارد. ما هشدارمان را می‌دهیم. آن‌ها هم می‌توانند ندید بگیرند. مانند هشدارهای اقتصادی که قبلا اقتصاددان‌ها درمورد اقتصاد کشور می‌دادند که مورد توجه قرار نگرفت و امروز نتیجه‌اش وضع کنونی شده است.

معیدفرخاطرنشان کرد: اگر مسئولان خواب خرگوشی بروند و این مشکلات را نبینند، تبعاتش درخانه خودشان هم خواهد بود و خانه آن‌ها نیز دیگر مکان امنی نخواهدبود بنابراین خیلی خوش خیال نباید بود. چنانچه سال‌های گذشته دیدیم که درخانه برخی مسئولین فرزندانشان چه کردند و چه مسائلی پیش آمد. دیر یا زود این مشکلات گلوی همه‌ی اقشار جامعه را خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha