دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۰
سلامت نیوز : روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: در شرایط آلودگی هوا، افراد بیشتر و زودتر عصبانی، زودرنج ، پرخاشگر و کم تحمل تر می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری ؛ دکتر ˈمحمدرضا خداییˈ افزود: آلودگی هوا روی همه افراد چه سالم و چه بیمار تاثیر داشته و آستانه تحریک آنان را کاهش می دهد و افراد بسیار زودتر به استرس ها، واکنش و حساسیت نشان می دهند.

وی خاطرنشان کرد: آلودگی هوا باعث می شود افراد به طور مداوم خسته و بی حوصله باشند. سردردهای میگرنی و عصبی در آنها تشدید می شود و حالت گیجی و منگی به آنها دست می دهد. ارتباطات اجتماعی افراد ضعیف و حتی تمرکزشان کاهش می یابد. هنگام رانندگی عجول تر و واقعا بدخلق می شوند.

این روانپزشک ادامه داد: آلودگی هوا روی جسم افراد هم اثر می گذارد و آنها را دچار تنگی نفس، تپش قلب و سایر علایم می کند.

خدایی گفت: هنگام آلودگی هوا، توجه و تمرکز دانش آموزان کم می شود. علاوه بر این ممکن است آنها زودرنج، کم تحمل و بی حوصله شوند، پرخاشگری کنند و بیش از پیش، احساس خستگی کنند. همه اینها سبب می شود تا حدی یادگیری دانش آموزان کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه هوای آلوده تاثیر روانی مضاعفی روی بیماران افسرده دارد، افزود: در این شرایط، دنیا در نظر بیمار افسرده، غبار آلوده تر و تیره و تارتر و قدرت تصمیم گیری او ضعیف تر می شود. احساس می کند که بی انرژی، بی حوصله و خسته است. همه این عوامل سبب می شوند که در این بیمار افسردگی شدیدتر شود.

این روانپزشک اظهار داشت: در افراد مضطرب نیز هنگام آلودگی هوا نگرانی نسبت به آینده تشدید می شود و بعضی علایم جسمی مانند تپش قلب به طور شدیدتری بروز می کند.

خدایی گفت: مبتلایان به وسواس هم به احتمال زیاد، نگرانی های مضاعفی پیدا خواهند کرد. چنین افرادی همیشه به جسم خود توجه زیادی دارند و در شرایط آلودگی هوا، دائما فکر می کنند، بیمار شده اند. همین احساس سبب تشدید بیماری وسواس در آنها می شود و دچار نوعی ˈخود بیمارانگاریˈ می شوند.

وی به مردم توصیه کرد در هوای آلوده تا حد امکان، ساعت های استراحت و خواب خود را افزایش داده و به فعالیت های ورزشی و بدنی متناسب در فضاهای بسته بپردازند و مایعات بیشتری به ویژه آبمیوه های طبیعی بنوشند.

این روانپزشک خاطرنشان کرد: نوشیدن مایعات به ویژه شیر کم چرب در چنین شرایطی، روند خروج سموم را از بدن افزایش می دهد؛ علاوه بر نوشیدن مایعات، باید بیشتر از میوه ها و سبزی های تازه در چنین روزهایی استفاده کرد.

خدایی گفت: بهتر است خانواده ها در چنین شرایطی کودکان خود را در خانه سرگرم کنند. به عنوان نمونه، بازی های فکری مانند پازل یا شطرنج ترتیب دهند. همچنین در خانه باید از هواسازها و تهویه هایی استفاده کنند که میزان آلاینده ها را بکاهد.

وی افزود: والدین باید در این شرایط خواب کودکان را بهتر از قبل تنظیم کنند و تا حدامکان از مواد غذایی مضر مانند چیپس و پفک استفاده نکنند چون در غیر این صورت به جای یک آلاینده، دو آلاینده وارد بدن آنها می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha