دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 86499

سلامت نیوز : مدتی است که زباله‌های عفونی شهر دهدشت به صورت مطلوب دفع نمی‌شود و برخی پزشکان و آزمایشگاه‌های دهدشت زباله‌های عفونی خود را شبانه در شهر رها می‌کنند، آنچه مسلم است اگر زباله‌های عفونی به صورت اصولی دفن نشوند بیماری‌های زیادی در جامعه به وجود می‌آورد. این امر چندین بار در رسانه‌ها مورد انتقاد قرار گرفته اما هنوز این مشکل حل نشده است و توجهی به این موضوع نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در جلسات شورای سلامت شهرستان به موضوع دفع نامناسب زباله‌های عفونی شهر دهدشت اشاره شده اما متاسفانه ناهماهنگی دستگاه‌های ذیربط سبب شده هر مدیر ذیربطی توپ را در زمین دیگری بیندازد.

تعدادی از مدیران حوزه بهداشت می‌گویند جمع‌آوری زباله‌های عفونی وظیفه ما نیست بلکه تنها آموزش و پیگیری مسائل بهداشتی برعهده ماست اما آنچه که مسلم است در صورت پیگیری نکردن مسوولان، بروز خطرات جبران ناپذیری در پی دارد.

فرماندار شهرستان کهگیلویه معتقد است: پزشکان و آزمایشگاه‌های این شهرستان در جمع آوری زباله‌های عفونی خودشان هیچ همکاری ندارند و مدیران نیز برای حل این موضوع توپ را به زمین هم می‌اندازند که با این کار مشکلی حل نمی‌شود.

"ابراهیم جعفری" در گفت‌وگو با ایسنا افزود: پزشکان عمومی و آزمایشگاه های شهر دهدشت روزانه زباله‌های زیادی تولید می‌کنند که این زباله‌ها باید به صورت ویِژه جمع آوری و توسط دستگاه زباله سوز بی‌خطر و دفع شوند.

وی اظهار کرد: برای جمع آوری این زباله‌ها توسط شهرداری شهر دهدشت باید ماهیانه چهار میلیون تومان به حساب این شهرداری پرداخت شود اما با وجود 56 مطب عمومی، 14 دندانپزشک و پنج آزمایشگاه و دو مطب مامایی هیچ گونه همکاری در این زمینه انجام نمی‌شود.

فرماندار شهرستان کهگیلویه تصریح کرد: تعدادی از پزشکان و آزمایشگاه‌های این شهر شبانه زباله‌های خود را در محله‌ها رها می‌کنند که سلامت مردم را با مشکل مواجه کرده است.

همچنین سید "قدرت اله علی پور" رییس اداره محیط زیست شهرستان کهگیلویه گفت: زباله‌های عفونی شهر دهدشت همانند زباله‌های عادی دفع می‌شوند.

علی پور با بیان این‌که زباله‌های عفونی مطب‌های شخصی و آزمایشگاه‌های شهر دهدشت به صورت غیربهداشتی جمع آوری و دفع می‌شوند، افزود: انواع سرنگ‌ها، اجزاء قطع شده بدن انسان در محیط آزمایشگاه‌ها و مطب‌های شخصی باید در ظروف مخصوص بسته بندی و به وسیله دستگاه زباله سوز بی‌خطر شده و بعد از بی خطرسازی همراه زباله‌های عادی دفع شوند، اما این کار در این شهر به صورت اصولی صورت نمی‌گیرد.

رییس اداره محیط زیست کهگیلویه تاکید کرد: این زباله‌ها همراه زباله‌های عادی دیگر جمع آوری شده و به مراکز جمع آوری انتقال داده می‌شود. گاها پرندگان و سایر جانوران از این زباله‌ها استفاده می‌کنند که چرخه این بیماری از طریق شکار پرندگان و سایر حیوانات به انسان منتقل و سبب ایجاد بیماری می‌شود.

همچنین سید "محمد هاشم طاعتی"، رییس مرکز بهداشت شهرستان کهگیلویه با بیان این‌که مرکز بهداشت شهرستان کهگیلویه وظیفه جمع آوری زباله‌های عفونی شهر دهدشت را ندارد، تصریح کرد: این مرکز وظیفه آموزش و پیگیری مسائل بهداشتی مردم را برعهده دارد.

وی تاکید کرد: زباله‌های عفونی تا مرحله بی‌خطرسازی به عهده تولیدکننده است و بعد از آن به عهده شهرداری است. مرکز بهداشت شهرستان با مکاتباتی که انجام داده از تعداد از مطب‌ها و پزشکان خواسته زباله‌های خود را به بیمارستان جهت بی‌خطر سازی تحویل دهند.

رییس مرکز بهداشت کهگیلویه عنوان کرد: شهرداری دهدشت باید دستگاه زباله سوز داشته باشد تا زباله‌ها را بی خطر کند اما به دلیل اینکه این نهاد امکانات لازم را ندارد پزشکان تولید کننده زباله باید باید هزینه بی‌خطرسازی را پرداخت کنند.

وی با بیان این‌که تعدادی از پزشکان و آزمایشگاه‌ها برای اولین بار در استان زباله‌های خود را جهت بی خطر سازی به بیمارستان امام خمینی (ره) شهر دهدشت تحویل می‌دهند، یادآور شد: فرماندار شهرستان و شهرداری شهر باید نسبت به خرید دستگاه امحاء زباله سوز اقدام کنند.

جواد تخشا، شهردار شهر دهدشت در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: شهرداری دهدشت وظیفه جمع آوری زباله های عادی را برعهده دارد و زباله‌های عفونی باید توسط متولیان بهداشتی جمع آوری و بی خطر شوند.

دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha