پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8650

خودکشی در سنین پایین و در بین دانش آموزان بویژه در چند سال اخیر که دغدغه اقتصادی خانواده ها باعث شده است تا پدر و مادر بیشترین وقت خود را در محل کارشان صرف کنند، بهمین خاطر توجه کمتری به فرزند خود داشته باشند و بتدریج تبدیل به بهترین راه حل مشکلات می شود

سال ها قبل وقتی که دانش آموز مقطع دبیرستان بودم مریم، یکی از دوستانم خودش را از میله بارفیکس خانه‌شان، حلق‌آویز کرد و با این کار به زندگی اش خاتمه داد.
با این حال طبق نظر پزشک قانونی در آخرین لحظات از کرده خود پشیمان می شود اما هر کاری که می‌کند قادر به رهایی خود نمی‌شود. نکته قابل توجه این بود که هیچکس دلیل واقعی خودکشی مریم را نفهمید. بعد از این واقعه همیشه فکر می کردم که چرا یک دختر 14 ساله که باید پر از شور و هیجان باشد، بهترین راه حل برای مشکل اش را حذف خود می‌داند.
خودکشی مدلی برای بیان مشکلات
صاحب نظران معتقدند که خود کشی نتیجه مجموعه‌ای از عوامل اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی و شامل عمل آگاهانه ای برای نابود سازی خویشتن است.
همه ما در زندگی فردی و اجتماعی خود با ناکامی‌هایی روبه رو می شویم که باعث تعارضات درونی و استرس می شود با این وجود افرادی که آمادگی لازم برای مواجه با این مشکلات را ندارند زودتر از بقیه به فکر نابودی خود می افتند.
مشکل درسی، ناتوانی دربرقراری ارتباط با گروه همسالان در مدرسه، اخراج از مدرسه، انتظارات بسیار بالا یا پایین از جانب والدین یا مراقبان، اقتدار نامناسب والدین، نداشتن وقت برای مشاهده و برخورد با ناراحتی های عاطفی فرزند و محیط عاطفی منفی شخص همراه با طرد شدگی و بی توجهی، انعطاف ناپذیری خانوادگی، احساس حقارت و بلاتکلیفی، احساس یأس و نا امیدی، جدایی از دوست و همکلاسی، پایان یافتن رابطه عاطفی یا عاشقانه، مشکلات قانونی یا انضباطی، شکست در مدرسه و ادامه تحصیل، انتظارات بالای اولیا مدارس در طول دوره های امتحان، از جمله عوامل موثر در ایجاد اختلالات رفتاری دانش آموزان و در نهایت خود کشی آن ها می شود.
اینقدر مزاحم نشو!
روز به روز فاصله میان والدین و فرزندان افزایش می یابد، والدین به دلیل مشغله هایی که با آن درگیر هستند تمایلی به حضور بچه ها ندارند و برای اینکه آنها زیاد جلوی دست و پایشان نباشند به تقاضاهای معقول و غیر معقولشان پاسخ می دهند. بعنوان مثال خرید گوشی موبایل برای فرزند 12 ساله شان، غافل از اینکه این باج دادن ها چه پیامدهای سنگینی در پی خواهد داشت. وقتی که ما با دست خودمان و بدون آمادگی، دنیای وسیعی را پیش چشم فرزندمان باز می کنیم و او را در این آشفته بازار رها می کنیم و آنها را بیشتر در معرض خطرات ناشی از سرخوردگی و افسردگی در این دنیا قرار می دهیم.
خود کشی به این دلیل توسط افراد انتخاب می شود که آن ها مهارت لازم برای مبارزه با مشکلات و چاله چوله های زندگی را ندارند و بهترین راه حل را حذف خود از صفحه روزگار می بینند. بر طبق بررسی های صورت گرفته آمار خودکشی دختران دانش آموز بیشتر از پسران دانش آموز است که به این خاطر است که معمولا دختران دانش آموزی وقتی دچار مشکلی می شوند بیشتر به فکر خودکشی می افتند زیرا به خیال خود همه چیز تمام شده و دیگر هیچ راه برگشتی ندارند.
بررسی ها نشان می دهد که بدلیل ساختار سنتی جامعه، خانواده ها از بیان مسائل جنسی که بیشتر جنبه آگاهی دارد پرهیز می کنند و در بیشتر کودکان و نوجوانان اوقات بدلیل آگاهی نداشتن، مورد سوء استفاده قرار می گیرند که بدلیل عذاب وجدان و ترس از خانواده دست به خودکشی و حذف خود می زنند و به خیال خود صورت مسئله را پاک می کنند.
دورنگه داشتن دخترها و پسرها از یکدیگر به صورت افراطی، مانع برقراری رابطه معقول آنها در هنگام رشد و ازدواج شود.
آماری که نباید منتشر شود
نتایج یک تحقیق ملی نشان می دهد که به طور متوسط 283 مورد خودكشی دانش آموزان در شهر تهران در سال 84 از سوی مسئولان آموزش و پرورش گزارش شده است. متاسفانه با رایزنی های فراوانی که صورت گرفت سازمان آموزش و پرورش بازگو کردند که آمار خودکشی دانش آموزان در سال 85- 86 را ندارند و باید به سازمان پزشکی قانونی مراجعه کنیم ولی مسئول مربوطه به دلیل مشغله های کاری و حضور در جلسه های فراوان و پشت سرهم که هنوز هم ادامه دارد تاکنون نتوانسته نامه درخواست ما را مشاهده کند تا بر رویش دستوری صادر کند.
بی‌شک همه‌ی والدین تمام تلاششان را برای بهبود زندگی فرزندانشان انجام می‌دهند. اما گاهی در این تلاش به خطا می‌روند و بدون اینکه واقعا بخواهند شرایطی را می‌سازند که فرزندانشان ترجیح می‌دهند خود را از آن شرایط به هر نحوی بیرون کشند. حتی اگر این راه خودکشی باشد. شاید کمی تفکر قبل از هر برخورد و یا مشاوره با افراد آگاه بتواند تا حد قابل توجهی جلوی این پدیده را بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha