سلامت نیوز : رییس اداره بهداشت مواد غذایی و اماکن عمومی وزارت بهداشت از تشدید نظارت‌های بهداشتی بر مساجد، تکایا و اماکن طبخ و توزیع نذورات در ایام محرم خبر داد.

مهندس محسن فرهادی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به ابلاغ دستورالعمل مربوط به نظارت‌های بهداشتی در ایام محرم و صفر به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، گفت: در این زمینه امسال نیز همچون سال‌های گذشته بخشنامه‌ای با امضای معاون بهداشت وزارتخانه به دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ شد. به این ترتیب به منظور حفظ سلامت عزاداران در این ایام بویژه در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی اکیپ‌های ثابت و سیار بازرسی تشکیل شود.

وی گفت: هدف اصلی از تشکیل این اکیپ‌های بازرسی بهداشتی جلوگیری از شیوع احتمالی بیماری‌های ناشی از غذاست؛ چرا که در این چند روزه نذورات مردم افزایش می‌یابد. به این منظور بیش از 2000 اکیپ سیار بهداشتی و 4500 پرسنل بهداشت محیط در آماده باش کامل بوده و از 8 صبح تا 8 شب آماده ارایه خدمات بهداشتی هستند. مردم نیز می‌توانند موارد مربوطه را با شماره تلفن 1490 یا تلفن مراکز بهداشتی درمانی در میان گذارند.

فرهادی افزود: بر رعایت بهداشت فردی در طبخ و توزیع نذورات تاکید داریم و توصیه اکیدمان آن است افرادی که در چرخه طبخ غذا قرار دارند در صورت ابتلا به بیماری‌های روده‌ای، بیماری که منجر به اسهال شده یا در صورت ابتلا به سرماخوردگی از دست زدن به نذورات خودداری کنند. همچنین توصیه آن است که افرادی که به طبخ غذا اقدام می‌کنند از کارت بهداشتی برخوردار باشند و هنگام توزیع غذا از راه رفتن روی سفره‌ها خودداری شود.

رییس اداره بهداشت مواد غذایی و اماکن عمومی وزارت بهداشت همچنین تاکید کرد که از قرار دادن غذاهای طبخ شده در محیط باز خودداری شود و در صورتی که غذای طبخ شده بیش از 2 ساعت در محیط قرار می‌گیرد باید در یخچال نگهداری شده و به منظور مصرف باید مجددا کاملا داغ شود.

وی توصیه کرد که دام‌ها از مراکز تحت نظر دامپزشکی خریداری شده و از سلامت دام اطمینان حاصل شود. همچنین در صورتی که امکان شست‌وشو و گندزدایی ظروف وجود دارد، در توزیع نذورات از ظروف معمولی و در غیر این صورت از ظروف یکبار مصرف مناسب استفاده شود. به این ترتیب برای مواد غذایی داغ و گرم باید از ظروف یکبار مصرف با پایه گیاهی و آلومینیومی استفاده شود.

فرهادی تاکید کرد: در صورت توزیع سالاد و سبزی حتما باید چهار مرحله گندزدایی و انگل‌زدایی با مواد مناسب و شست‌وشو مورد توجه قرار گیرد. در غیر این صورت باید از سبزی و سالاد بسته‌بندی دارای پروانه ساخت وزارت بهداشت استفاده شود.

وی همچنین گفت: از آنجا که جمعیت زیادی در مساجد و تکایا گرد هم می‌آیند به منظور حفظ سلامت افراد لازم است که استعمال دخانیات در این اماکن اکیدا خودداری شده و حتی زیرسیگاری‌ها از مساجد و تکایا جمع‌آوری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha