دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۱
کد خبر: 86502

سلامت نیوز : یک جراح و متخصص زنان گفت: در بسیاری از زنان در ابتدای دوران بارداری، آزمون‏های مربوط به قند خون طبیعی هستند اما در انتهای دوران بارداری به سبب ظرفیت محدود ترشح انسولین، قند خون افزایش می یابد.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه غربالگری دیابت در دوران بارداری ضرورت دارد، گفت: تمامی زنان در انتهای سه ماهه دوم بارداری (24 تا 26 هفتگی)، زنانی که سابقه زایمان نوزادانی با وزن بالا (بیش از 4500 گرم) یا والدین دیابتی دارند و یا در اولین ویزیت بارداری دارای گلوکزی بیش از 300 میلی گرم در روز هستند و یا در مواردی که سابقه دیابت دارند باید نسبت به انجام غربالگری قندخون در دوران بارداری اقدام کنند.

وی در خصوص نحوه انجام غربالگری قندخون در دوران بارداری گفت: برای انجام غربالگری، 50 گرم گلوکز خوراکی در اختیار زنان باردار گذاشته شده و یک ساعت بعد گلوکز خون مورد اندازه‏‌گیری قرار می‏‌گیرد در صورتی که میزان گلوکز خون زیر 140 میلی گرم در دسی لیتر باشد طبیعی است در گلوکز خون بین 140 تا 200 میلی گرم در دسی لیتر باید پس از خوردن 100 گرم گلوکز خوراکی، آزمایش تحمل قند خون انجام شود.

این جراح و متخصص زنان در ادامه افزود: در آزمایش قند خون بیمار، پس از یک، دو و سه ساعت مجددا اندازه‏‌گیری می‏‌شود، در این حالت قند خون طبیعی پس از یک ساعت 180 میلی گرم، پس از دو ساعت 165 و پس از سه ساعت 140 میلی گرم است، در صورتی که گلوکز خون ناشتا بالای 126 و پس از سه ساعت بالای 200 باشد، فرد مبتلا به دیابت بارداری است.

دکتر هاشمیان نایینی با بیان اینکه در بسیاری از زنان در ابتدای دوران بارداری، آزمون‏های مربوط به قندخون، طبیعی هستند، اما در انتهای دوران بارداری به سبب ظرفیت محدود ترشح انسولین، قتد خون افزایش می یابد، گفت: برای کنترل قند خون با توجه به عدم توانایی عبور انسولین از جفت، می‏‌توان از انسولین برای کنترل قند خون در زنان مبتلا به دیابت بارداری استفاده کرد.

وی گفت: در بیماران باردار نمی‏‌توان از داروهای خوراکی کاهنده قند خون استفاده کرد، زیرا سبب هیپوگلیسمی (کاهش قندخون) طولانی در نوزاد شده و کنترل مناسبی نیز در دوران بارداری ایجاد نمی‏‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha