سلامت نیوز : یک متخصص نورولوژی با بیان اینکه عوارض و ضایعات سکته مغزی (استروک) در 3 تا 6 ساعت اولیه بعد از بروز سکته، قابل پیشگیری و درمان است، گفت: با رساندن سریع بیمار به مراکز درمانی که حداقل سی تی اسکن در اختیار دارند، بیمار می‌تواند نجات یابد.

دکتر مسعود مهرپور در گفت وگو با ایسنا ، با بیان این مطلب اظهار داشت: هرگونه اختلال ناگهانی سیستم عصبی مرکزی در اثر اختلال در خون رسانی ، استروک یا سکته مغزی نام دارد که به هر دلیل تاخیر در انجام اقدامات پزشکی، لخته خون و ضایعه مغزی ایجاد می‌کند.

این فلوشیپ اینترونشن در ادامه، یادآور شد: هم اکنون بیمارستان فیروزگر با توجه به داشتن تجهیزات و امکانات کامل پزشکی (بخش استروک یونیت) می تواند در دو سطح مراقبت اولیه و مراقبت پیشرفته ( درمان ضد لخته و تزریق وریدی داروی خاص مربوطه ) ارایه خدمات کند.

وی افزود: هرچند دیگر بیمارستان هایی که مجهز به امکانات سی تی اسکن و متخصص باشند نیز می توانند خدمات مربوط به مراقبت های اولیه را به بیمار ارائه دهند اما متاسفانه هنوز مراکز مراقبت‌های ویژه سکته مغزی گسترش پیدا نکرده‌اند.

دکتر مهرپور تاکید کرد: تمام اقدامات اولیه و پیشرفته نیازمند سرعت عمل اطرافیان بیمار، تیم اورژانس و تیم سکته مغزی در بیمارستان است و چون اقدامات پزشکی بویژه انجام سی تی اسکن نیز زمان گیر است در نتیجه باید از تمام دقایق به نفع بیمار استفاده کرد.

سکته مغزی با درد همراه نیست

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی بیمار یا اطرافیان متوجه نمی شوند که فرد دچار سکته مغزی شده است چون سکته مغزی همانند سکته قلبی دردناک نیست در نتیجه فرصت طلایی سه تا شش ساعت اولیه درمان بیمار از دست می رود.

دکتر مهرپور با بیان اینکه عوارض و ضایعات سکته مغزی (استروک) در 3 تا 6 ساعت اولیه بعد از بروز سکته، قابل پیشگیری و درمان است، گفت: با رساندن سریع بیمار به مراکز درمانی که حداقل سی تی اسکن در اختیار دارند و انجام به موقع اقدامات پزشکی بویژه تزریق داروی ضد لخته خون ، بیمار می تواند نجات یابد.

این متخصص نورولوژی یادآور شد: در صورتی که هر اختلال ناگهانی در حرکات جسمی فرد، ضعف ناگهانی، سرگیجه ناگهانی، ضعف بینایی و دو بینی، نشانی از بروز سکته مغزی است که با مشاهده آن باید وضعیت فرد جدی گرفته شده و هر چه سریعتر به مراکز درمانی ارجاع شود.

سکته مغزی، بار سنگینی را بر بیمار و خانواده وی تحمیل می‌کند

دکتر مهرپور با اشاره به اینکه هر سکته مغزی، بار سنگینی را به لحاظ هزینه های مالی و اجتماعی آن بر بیمار و خانواده وی تحمیل می‌کند، تاکید کرد: تربیت نیروهای متخصص با توجه به استانداردهای مربوطه ، راه اندازی بخش مراقبت های ویژه سکته مغزی

(استروک یونیت) در بیمارستان‌های دانشگاهی و تامین داروی گرانقیمت ضد لخته برای تزریق وریدی در همان ساعات اولیه برای جلوگیری از ضایعه مغزی از ضروریات است.

دبیر بخش بالینی دومین همایش علوم اعصاب تصریح کرد: در صورتی که بیمار دچار سکته مغزی با انجام مراقبت‌های اولیه و پیشرفته پزشکی از وضعیت بحرانی خارج شود می توان مراحل بازتوانی را برای وی اجرا کرد و در واقع از توانایی بخش های سالم مغز در جهت جبران کارکرد بخش های آسیب دیده استفاده کرد تا بیمار بتواند حداقل امور روزمره خود را انجام بدهد.

راه اندازی مراکز پیشرفته و تجهیز بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانی ضرورتی جدی است

دکتر مهرپور در خاتمه افزود: باید همزمان با راه اندازی مراکز پیشرفته (استروک یونیت)، تجهیز بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانی به امکانات لازم و تربیت نیروی متخصص، این آگاهی را به جامعه بدهیم که هر فرد در مورد وضعیت خود و اطرافیانش حساس باشد و به محض مشاهده هر گونه اختلال ناگهانی سیستم عصبی به نزدیک ترین مرکز دارای سی تی اسکن مراجعه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha