سلامت نیوز : یک عضو انجمن رادیولوژی کرمانشاه با بیان اینکه 99 درصد وسایل و تجهیزات رادیولوژی وارداتی است، افزایش 300 تا 400 درصدی قیمت خرید این وسایل را موجب به وجود آوردن مشکلاتی برای رادیولوژیست‌ها عنوان کرد.

ابوالقاسم نظری در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با اشاره به کاربرد رادیولوژی در مراحل تشخیص و درمان برخی بیماری‌ها، تصریح کرد: در حال حاضر علاوه بر کاربرد این علم در تشخیص برخی بیماری‌ها از آن برای از بین بردن برخی تومورها و نیز تکه برداری از تومورها بدون جراحی بیمار استفاده می‌شود.

وی افزود: همچنین برای گشاد کردن عروقی که تنگی دارند نیز در برخی موارد از علم رادیولوژی استفاده می‌شود.

این متخصص رادیولوژی، MRI، سی تی اسکن، رادیولوژی معمولی، ماموگرافی، رادیولوژی فک و دندان و نیز سونوگرافی را زیرمجموعه های علم رادیولوژی عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضرهمه این موارد توسط یک متخصص رادیولوژی قابل انجام است.

نظری در ادامه با بیان اینکه اشعه ایکس به کار برده شده در رادیولوژی نباید بیش از حد مجاز به بدن یک بیمار تابانده شود، گفت: در حال حاضر میزان اشعه تابیده شده به بدن بیمار توسط یک فرمول خاص سنجیده شده و در صورت عدم افزایش آن از حد مجاز، به بیمار اجازه انجام رادیولوژی مجدد داده می شود.

به گفته این متخصص رادیولوژی، زنان باردار در این مورد استثنا هستند و به هیچ عنوان نباید اشعه ایکس به بدن آنها تابانده شود.

وی در خصوص پرسنل و تکنسین‌های فعال در بخش رادیولوژی هم خاطرنشان کرد: بازوبندی به نام "فیلم بج" به بازو و سینه پرسنلی که با اشعه ایکس کار می کنند بسته می شود و در مدتهای مشخصی این فیلم‌ها به سازمان انرژی اتمی فرستاده شده و میزان اشعه تابانده شده به آنها اندازه گیری می شود.

نظری افزود: در صورتی که اشعه تابیده شده بیش از حد مجاز باشد فرد باید به مکان دیگری برای مدتی منتقل شود تا زمانی که دوباره اجازه پیدا کند با اشعه ایکس برخورد داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شغل رادیولوژی جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شود، اظهار داشت: کارمندان بخش رادیولوژی در حال حاضر با 20 سال کار بازنشسته شده و حقوق سختی کار خود را دریافت می کنند.

نظری در ادامه در خصوص مشکلات رادیولوژیست‌ها خاطرنشان کرد: نزدیک به 99 درصد دستگاه ها و وسایل به کار برده شده در رادیولوژی وارداتی هستند که در حال حاضر با توجه به افزایش سه تا پنج برابری قیمت ارز این وسایل با افزایش 300 تا 400 درصدی قیمت خریداری می شوند.

این متخصص رادیولوژی اظهار داشت: این در حالیست که تعرفه‌های رادیولوژی تنها به میزان 50 درصد اضافه شده است و همین امر فشار سنگینی را بر روی جامعه رادیولوژیست ها به ویژه آنها که مطب خصوصی دارند وارد کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 33 رادیولوژیست در سطح استان کرمانشاه فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: به دلیل مشکلات ذکر شده احتمال تعطیلی بسیاری از مطب‌های رادیولوژی استان وجود دارد.

نظری اظهار داشت: در خصوص بحث تعرفه‌ها با مسئولین صحبت‌هایی شده است و آنها وعده‌هایی داده‌اند، اما تاکنون هیچ یک از وعده‌های خود را عملی نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از رادیولوژیست‌ها با مشکلات موجود فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهند، از مسئولین خواست تا در زمینه رفع مشکلات این قشر از جامعه همکاری بیشتری داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha