سلامت نیوز : رییس مرکز تحقیقات ناباروری همدان گفت: زوج‌های نابارور از ابراز بیماری خود خجالت می‌کشند.

دکتر مرضیه فریمانی در گفت وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: آمار نشان می‌دهد بین 10 تا 15 درصد زوجین نابارور هستند.

وی تصریح کرد: بعضی مشکلات ناباروری ساده و پیش پا افتاده است و با روشهای طبی درمان می‌شوند، بعضی نیاز به جراحی دارند و مشکلات پیشرفته نیز با کمک خدمات درمان باروری(IVF) قابل درمان است.

وی ادامه داد: بیش از 90 درصد درمان‌های ناباروری با مشکلاتی مانند عدم تخمک گذاری زنان در سنین پایین منجر به موفقیت می‌شود اما در مسائل عمیق‌تر در هر نوبت درمانی بسته به سن زوجین (زیر 30 سال) بین 20 تا 30 درصد و بالای 37 سال کمتر اثربخش است.

وی با بیان اینکه در مرکز تحقیقات باروری بیش از دوقلو ترجیح داده نمی شود، تصریح کرد: با توجه به خطرات و عوارضی همچون زایمان زودرس که در چندقلوزایی شناخته شده ترجیح می دهیم باروری بیش از دوقلو نباشد هر چند همکارانی که در خارج از حوزه ناباروری اقدام به درمان زوجین نابارو می کنند چندقلوها را به وجود می آورند.

آمار چند قلویی در چند سال اخیر کاهش یافته است

دکتر فریمانی با اشاره به اینکه در مرکز تحقیقات ناباروری آمار دوقلویی بیشتر است، خاطرنشان کرد: آمار چند قلویی را در چند سال اخیر کاهش داده‌ایم چرا که عوارضی همچون زایمان زودرس در باروری چندقلوزایی بیشتر است.

وی در ادامه گفت: تحقیقات این مرکز در زمینه‌های مختلفی همچون ناباروری زنان و عوامل موثر بر آن، در زمینه خدمات درمان ناباروری(IVF) و بیماری‌هایی که بر ناباروری تاثیرگذار هستند، انجام می شود.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی همدان اعلام کرد: در حال حاضر علل ناباروری بین زوجین مساوی است و 15 درصد موارد نیز هر دو زوج درگیر این قضیه هستند که درمان آن مشکل تر است.

وی اذعان کرد: تعداد مراجعه کنندگان با عوامل مردانه با توجه به هزینه‌های بالای دارویی بیشتر است اما زنان به علت مشکلات اجتماعی و اقتصادی قادر به درمان نیستند مگر اینکه شاغل باشند تا بتوانند از پس هزینه‌ها برآیند.

دکتر فریمانی ادامه داد: با توجه به اینکه آستانه تحمل مردان نسبت به زنان پایین تر است پس از تشخیص ناباروری ترجیح می دهند جدا شوند و زندگی جدید تشکیل دهند اما خانم‌ها همواره به دنبال راه حلی برای رفع مشکل هستند.

وی اضافه کرد: ناباروری از عوامل جدایی زوجین است به طوری که دریافت مشاوره نامناسب نیز می تواند در جدایی آنان موثر باشد.

هزینه‌های دارویی ناباروری بالاست

وی در ادامه درباره هزینه های درمان ناباروری اظهار کرد: هزینه‌ها در مراکز تحقیقات ناباروری نسبت به مراکز دیگر پایین‌تر است چرا که این مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی هستند. بیمه هزینه درمان و دارو را پرداخت می کند اما با توجه به اینکه اغلب داروها با ارز وارد می شوند در چند سال اخیر هزینه‌های زیادی به خود اختصاص می دهد.

دکتر فریمانی با بیان اینکه مرکز تحقیقات ناباروری همدان از سال 79 در زمینه کلیه خدمات ناباروری فعالیت خود را آغاز کرده است، تصریح کرد: کیفیت انجام درمانها با بهترین مراکز آموزشی درمانی کشور قابل مقایسه است و علاوه بر مراجعه کنندگان استانی، از استانهای مجاور هم پذیرش بیمار انجام می شود.

همدان تنها مرکز ارائه دهنده خدمات ناباروری در غرب کشور

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات ناباروری همدان تنها مرکز ارائه دهنده خدمات در غرب کشور است، خاطرنشان کرد: افرادی که به مرکز مراجعه می کنند شامل زوجینی هستند که بیش از یک سال تمایل به بچه دار شدن دارند و حفاظتی در مقابل باروری ندارند همچنین در موارد پیچیده‌تر زوجینی که بیش از چهار سال از ناباروری آنها می گذرد و یا در بررسی‌های اولیه متوجه مشکل عمیق در خانم یا آقا می شوند با مراجعه به مرکز تحقیقات ناباروری اقدام به درمان می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha