سلامت نیوز : مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه میزان تلفات آلودگی هوا بیش از تلفات هشت سال جنگ تحمیلی بوده است،‌ گفت: کیفیت خودروهای تولیدی کشور بسیار پایین است با این وجود خودروساز یک سال بیشتر خودرو را ضمانت نمی‌کند اما از طرفی ما به خودرو اجازه داده‌ایم 5 سال بدون معاینه فنی تردد کند، این تناقض جدی است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محمد هادی حیدرزاده، مدیرکل محیط زیست استان تهران در میزگرد تخصصی خبرگزاری فارس«بررسی آلودگی هوای تهران»که با حضور غلامعلی مؤید حسینی صدر، سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی و هومان لیاقتی، رئیس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی در خبرگزاری فارس برگزار شد، با بیان اینکه تعداد تلفات و مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا بیش از از تلفات جنگ هشت سال دفاع مقدس بوده است، اظهار داشت: ‌متأسفانه آلودگی هوای تهران تبدیل به برند این کلانشهر شده است.

آلودگی‌ هوا، برند تهران شده است

حیدرزاده با بیان اینکه در دنیا شهرهای دیگر  را بر اساس پدیده‌های جغرافیایی یا نشانه‌های شهری می‌شناسند، اظهار داشت: پیش از اینها باغات شهر تهران، دربند، برج میلاد به عنوان برند تهران شناخته شده بودند، اما هم‌اکنون برند و آوازه شهر تهران، آلودگی‌ هوای آن است.

وی یادآور شد: تعداد و فراوانی اخباری که درباره آلودگی هوای تهران کار می‌شود به مراتب بیش از سایر موضوعات است و همین مسئله نیز در شهره شده آلودگی هوای تهران بی‌تأثیر نبوده است.

وی بیان داشت: آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا زیبنده نام‌هایی همچون ام‌القری که تهران از گذشته به یدک می‌کشد، نیست.

وی وضعیت جغرافیایی شهر تهران را در افزایش آلاینده‌های هوا مؤثر دانست و بیان داشت: از آنجایی‌که تهران از سه ناحیه توسط کوه‌ها احاطه شده است، همین مسئله موجب شده تا خودپالایی در این کلانشهر از قدرت بالایی برخودار نباشد.

جانمایی تهران به عنوان پایتخت، معضلی بر افزایش آلودگی هوا

حیدرزاده جانمایی تهران به عنوان پایتخت را معضل دیگری عنوان کرد و گفت:  با توجه به قرار گرفتن تهران در گودالی که اطراف آن را سلسله‌‌ کوه‌ها احاطه کرده است، قرار دادن آن به عنوان پایتخت مناسب نبوده، چرا که بارگذاری قدرت و ثروت در این محدوده بیش از ظرفیت اوکسیستم این کلانشهر بوده است که همین امر موجب افزایش آلودگی‌ها در این محدوده شده است.

تهران در چندین دهه بدون طرح آلودگی هوا، اداره شد

مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه تهران طی چندین دهه بدون طرح جامع کاهش آلودگی هوا اداره می‌شد، بیان داشت: با تمام محدودیت‌های موجود، تهران در چندین دهه بدون طرح جامع کاهش آلودگی هوا اداره می‌شد، به این معنی که رشد افقی در اقسام مختلف در این شهر وجود داشت در حالی که هیچگونه آمایش سرزمینی را شاهد نبودیم.

صنایع آلاینده در غرب تهران واقع شده‌اند

وی یادآور شد: به طور مثال اکثر صنایع آلاینده در محدوده‌های غرب تهران واقع شده‌اند، این در حالی است که غالب ورزش باد نیز از غرب به شرق است؛ اینها تماماً مشکلات ساختاری و جغرافیایی و مدیریتی تهران بوده است که اساساً تهران را برای پذیرش همه آلودگی‌‌ها مستعد کرده که هویداترین آن، آلودگی هوا است.

حیدرزاده با اشاره به افزایش تعداد خودروها و میزان تردد آنها در سطح شهر، افزود: در طی‌ سال‌های گذشته به طبع افزایش جمعیت، افزایش خودرو نیز داشتیم و همین امر در افزایش آلودگی هوای تهران مؤثر بوده است.

80 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک است

مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه 80درصد آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک است، بیان داشت: سهم آلاینده‌های ناشی از تردد خودروها قابل توجه بوده است، این در حالی است که هیچگونه تناسبی میان ورود و خروج خودرو به چرخه حمل‌ونقل وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در کل کشور حدود 8 میلیون دستگاه خودرو وجود دارد، ‌گفت: این در حالی است که در کشوری مانند عربستان و آلمان به ترتیب حدود 12 و 40 میلیون دستگاه خودرو وجود دارد؛ بر همین اساس نمی‌توان گفت که تعداد خودرو در کشور زیاد است و همین مسئله باعث افزایش آلودگی هوا شده است.

عدم مدیریت تقاضای سفر عاملی بر تشدید آلودگی هوا

حیدرزاده عدم مدیریت تقاضای سفر را از دیگر علل افزایش آلودگی هوا به خصوص در کلانشهری مانند تهران عنوان کرد و بیان داشت: عدم تکامل دولت الکترونیک نیز بر این مسئله بی‌تاثیر نبوده است.

وی با بیان اینکه استفاده از خودروی شخصی مد حمل و نقل محسوب نمی‌شود، ادامه داد: این در حالی است که در کشور ما از خودروی شخصی روزانه به منظور حمل‌ونقل استفاده می‌شود.

تردد 14 میلیون دستگاه خودرو و موتورسیکلت در کشور

مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه در مجموع در کشور 14 میلیون دستگاه خودرو و موتورسیکلت تردد می‌کند، ادامه داد: موتورسیکلت نیز به عنوان منبع آلودگی جدی مطرح است و مشکلات عدیده‌ای را به همراه دارد.

مدیر کل محیط زیست استان تهران درباره کاهش مدت اعتبار معاینه فنی اظهار داشت: 2 دهه برای کاهش آلودگی هوا کار شده است. اگر به یک اجماع برسیم که محور امور اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا باشد بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود.

وی با بیان معاینه فنی یکی از احکام بازدارنده است، ادامه داد: ارتقای سطح استاندارد خودرو باید در اولویت قرار گیرد، البته در این میان وزارت نفت و شرکت‌های خودروسازی توپ را به زمین یکدیگر پرتاب می‌کنند و می‌گویند تا دیگری استانداردش را ارتقا ندهد، ما نیز اقدامی انجام نخواهیم داد.

افزایش اعتبار معاینه فنی، تناقض است

وی با بیان اینکه بحث معاینه فنی خودروها به عنوان اهرم جدی بازدارنده در تمام دنیا است، گفت: جالب است که کیفیت خودروهای تولیدی کشور بسیار پایین است با این وجود خودروساز یک سال بیشتر خودرو را ضمانت نمی‌کند اما از طرفی ما به خودرو اجازه داده‌ایم 5 سال بدون معاینه فنی تردد کند، این تناقض جدی است.

آیا ما باید خودروساز می‌شدیم یا نه؟

حیدرزاده ادامه داد: در بحث و مقوله خودروسازی باید یک بحث ریشه‌ای داشته باشیم تحت این عنوان که آیا ما باید خودروساز می‌شدیم یا نه؟

مدیر کل محیط زیست استان تهران بیان داشت: طی سال‌های گذشته یکی از کارشناسان پژو عنوان کرد که چرا ایران اصرار دارد که خودروساز شود در شرایطی که نه ذوق، نه استعداد و نه تکنولوژی آن را دارا است.

وی ادامه داد: بر اساس گفته‌های این کارشناس، توسعه صنعت کشاورزی در مقایسه با ایجاد صنعت خودروسازی در کشور از سودآوری بیشتری برخوردار خواهد بود.

حیدرزاده با بیان این مطلب که با تمام این وجود صنعت خودروسازی در کشور داریم اضافه کرد: بر همین اساس صنعت خودروسازی کشور باید به کار خود با قدرت ادامه دهد.

مدیر کل محیط زیست استان تهران با اشاره به انحصاری بودن بازار صنعت خودروسازی کشور افزود: سطح کیفیت پایین خودروهای داخلی در بحث ایمنی و آلودگی لطمات جدی وارد می‌کند.

به امپراتوری خودروسازان پایان داده شود/خودروسازان برای دولت تعیین تکلیف نکنند

وی بیان اینکه خودروسازان باید به تعهدات خود عمل کنند متذکر شد: باید روزی به امپراتوری خودروسازان پایان دهیم خودروسازان نباید برای دولت تعیین تکلیف کند.

بنزن سوخت، کاملاً سرطان‌زا است

وی همچنین با بیان اینکه بنزن سوخت کاملاً سرطان‌زا است، اظهار داشت: بنزن استاندارد برابر صفر باید باشد.

مدیر کل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه کیفیت سوخت به لحاظ کاهش میزان بنزن نسبت به گذشته بهبود قابل توجهی یافته است، بیان داشت: نزدیک 80 درصد آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک است.

وی با بیان اینکه بیشتر مشکل آلودگی هوا مربوط به ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است، ادامه داد: طی سال‌های اخیر به جهت احیای تالاب‌ها در کشور عراق، درصد ورود ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون از این کشور به ایران کاهش یافته است.

حیدرزاده بیان داشت: طی 2 سال گذشته سهم گردوغبار محلی نسبت به گردوغبار ورودی بیشتر شده است.

تاثیر ساخت و سازهای شهری بر افزایش غلظت آلاینده‌ها

وی درباره تأثیر ساخت و سازها بر افزایش گردوغبار محلی بیان داشت: ساخت و ساز از دو منظر می‌تواند ایجاد آلودگی کند که یک بخش مربوط به گردوغبار نقطه‌ای می‌شود و بخش دیگری در خصوص تأثیر ساخت و ساز بر پالایش اکوسیستم است.

حیدرزاده ساخت و ساز، فعالیت معادن، بیابان‌های داخلی و گردوغبار وارداتی و همچنین احتراق ناقص را از عوامل اصلی گردوغبار عنوان کرد.

رئیس اداره کل محیط زیست استان تهران درباره بالا بودن درصد فروش آرم‌های طرح ترافیک با توجه به وجود بحران آلودگی هوا اظهار داشت: در این باره مسئولان شهرداری باید پاسخگو باشد. هر ساله درصدی به فروش آرم طرح ترافیک اختصاص می‌یابد و از آنجایی که ساماندهی و نقص عمومی نمی‌تواند پاسخگوی ظرفیت سفرها باشد، بر همین اساس بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک برای مشاغل خاص آرم طرح ترافیک صادر می‌شود.

تأکید بر ضرورت گسترش سیستم حمل و نقل عمومی

وی بیان داشت: گسترش سیستم حمل و نقل عمومی در این محدوده‌ها می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود و این امر نیازمند توجه دولت است.

حیدرزاده متذکر شد: گسترش سیستم حمل و نقل عمومی باید به شکلی باشد که زمانی که شهروند از منزلش بیرون می‌آید 100 الی 300 متر به اولین ایستگاه سامانه حمل و نقل عمومی برسد، این امر باید هدفگذاری شهرداری تهران باشد.

مدیر کل محیط زیست استان تهران با اشاره به برگزاری اولین جلسه شورای عالی محیط زیست پس از 8 سال انحلال خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌های این شورا بررسی آلودگی هوای 8 کلان‌شهر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha