سلامت نیوز : فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: ۳۴ درصد کودکان تهرانی آسم دارند و نه تنها هوای آلوده بلکه حتی دود ناشی از طبخ مواد غذایی، وسایل گرمازا و دود سیگار و دود اگزوز ریزگردها به آنان آسیب می‌رساند.

مسعود موحدی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: بر اساس آخرین تحقیقات، شیوع آسم کودکان در مناطق روستایی 5 درصد، شهرهای کوچک 10 درصد و در کلانشهرها به خصوص در تهران بالغ بر 34 درصد است.

فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: آمار شیوع آسم رو به افزایش است؛ البته نمی‌توان گفت که فقط آلودگی هوا باعث افزایش این آمار شده است چرا که عوامل مختلفی در این زمینه تأثیرگذار است.

وی آلاینده‌ها را به دو دسته آلاینده‌های فضای بسته و باز تقسیم‌بندی کرد و گفت: از شایع‌ترین آلاینده‌های فضای بسته، دود ناشی از طبخ مواد غذایی،  وسایل گرمازا و همچنین دود ناشی از سیگار است که چون افراد بیشترین ساعت شبانه‌روز- در حدود 21.5 ساعت- را در اماکن بسته‌ای چون محل کار و منزل سپری می‌کنند بیشترین تماس را با این آلاینده‌ها دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: آلاینده‌های موجود در فضای باز شامل آلاینده‌های ناشی از کارخانه‌های صنعتی، دود اگزوز اتومبیل و دود ناشی از وسایل گرمازا هستند.

فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی ادامه داد: غیر از این دو دسته، آلاینده‌هایی با منشاء طبیعی نیز وجود دارند مثل ریزگردهایی که در تهران و شهرهای بزرگ شایع است و منشاء محیطی دارند.

موحدی افزود: دود ناشی از اگزوز در فصل سرما به خاطر وارونگی هوا و سردی به سطح زمین نزدیکتر شده و لذا بر روی سلامتی افراد تأثیر منفی خواهد داشت.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران توصیه کرد: افراد آسیب‌پذیر شامل کودکان، افراد مسن، زنان باردار، افراد با سابقه بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی - عروقی، تنفسی، دیابت و بیماری‌های متابولیک در معرض خطر ناشی از آلودگی هوا هستند و باید در روزهای اوج آلودگی با آلاینده‌ها تماس نداشته باشند.

فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی تصریح کرد: در این روزهای آلوده به افراد در گروه‌های سنی مختلف و کودکان توصیه می‌شود که ورزش نکنند چرا که این امر میزان آلاینده ورودی به ریه را افزایش می‌دهد.

وی به ماسک‌های معمولی اشاره داشت و گفت: این ماسک‌ها از ورود آلاینده‌ها به دستگاه تنفسی جلوگیری نمی‌کنند.

فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی ادامه داد: در شرایط هشدار و خطرناک باید افراد مختلف در گروه‌های سنی متفاوت سعی کنند در سطح شهر تردد نداشته باشند و بیشتر وقت خود را در خانه سپری کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به خانواده‌ها پیشنهاد کرد: از تردد با موتور روشن اتومبیل در کنار در مدارس بپرهیزند و حداقل موتور ماشین را خاموش کنند تا میزان گاز خروجی از اگزوز در همان منطقه، تجمع بیش از حد نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha