سلامت نیوز : معاون سلامت اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: مردم از شیرهای پاستوریزه و بسته‌بندی شده استفاده کنند، زیرا استفاده از شیر فله‌ای علاوه بر انتقال بیماری‌ها به علت حرارت مستقیم ارزش غذایی آن کاهش پیدا می‌کند.

خوبیار مشایخی امروز در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه شیر به عنوان یکی از کامل‌ترین منابع غذایی، امروزه مصرف زیادی در جوامع بشری دارد، اظهار داشت: شیر سرشار از پروتئین، چربی، مواد معدنی و ویتامین‌ها است که می‌تواند به طور متعادل اکثر احتیاجات غذایی بدن انسان را برآورده کند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان عنوان کرد: اگر بهداشت شیر در مراحل مختلف شیردوشی، جمع‌آوری، حمل و نقل، تبدیل و فرآوری در کارخانه، توزیع و مصرف تامین نشود، می‌تواند بیماری‌ها و عوارض مختلفی را از دام به انسان منتقل کند.

وی با بیان اینکه شیر با داشتن ارزش غذایی بسیار در معرض آلودگی‌های گوناگون قرار دارد، تصریح کرد: مهم‌ترین بیماری‌هایی که از طریق مصرف شیر دام بیمار به انسان منتقل می‌شود شامل تب مالت، سل و ناراحتی‌های گوارشی است.

مشایخی با اشاره به اینکه در صورت مصرف شیر خام آلوده علاوه بر بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، ممکن است مسمومیت‌های غذایی با علائمی نظیر اسهال، استفراغ و ... در فرد ایجاد کند، خاطرنشان کرد: بهترین روش استفاده از شیر، مصرف آن به صورت پاستوریزه است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان خاطرنشان کرد: در پاستوریزاسیون، تمام عوامل بیماری‌زا توسط حرارت غیرمستقیم از بین می‌رود، اما ارزش تغذیه‌ای شیر حفظ می‌شود.

وی گفت: در مورد مصرف شیر فله و جوشاندن آن در منزل باید توجه داشت، اگر چه جوشاندن شیر می‌تواند عوامل بیماریزای آن را از بین ببرد، اما به علت حرارت مستقیم ارزش غذایی شیر کاهش پیدا می‌کند.

مشایخی عنوان کرد: به شهروندان توصیه می‌شود تا حد امکان از شیر پاستوریزه و بسته‌بندی شده استفاده و از تهیه شیر فله از مراکزی که دارای مجوز لازم از دامپزشکی نیستند، خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha