در دولت یازدهم تصمیم جدی برای ساماندهی و معرفی رئیس جدید سازمان بهزیستی صورت نگرفته است. تعدادی از كارشناسان مسائل اجتماعی در دولت دهم ایرادات جدی و مهمی به نحوه فعالیت سازمان بهزیستی وارد كرده بودند. به همین خاطر به نظر می‌رسد این روزها هم حوزه جوانان و هم حوزه ساماندهی و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر بی‌سروسامان‌تر از همیشه فعالیت می‌كند.

چرا دولت رئیس جدید سازمان بهزیستی را معرفی نمی‌كند؟
سلامت نیوز : مجلس زمانی كه برای بار سوم به وزیر ورزش و جوانان رای نداد بسیاری از خود پرسیدند این وسط تكلیف «جوانان» چه می‌شود؟ جوانانی كه با انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی دست بر گریبان هستند و تهدید می‌شوند. همچنین در دولت یازدهم تصمیم جدی برای ساماندهی و معرفی رئیس جدید سازمان بهزیستی صورت نگرفته است. تعدادی از كارشناسان مسائل اجتماعی در دولت دهم ایرادات جدی و مهمی به نحوه فعالیت سازمان بهزیستی وارد كرده بودند. به همین خاطر به نظر می‌رسد این روزها هم حوزه جوانان و هم حوزه ساماندهی و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر بی‌سروسامان‌تر از همیشه فعالیت می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ عدم معرفی رئیس جدید سازمان بهزیستی از نظر مردم هم دور نمانده و در بخشی از سایت تدبیر 24 كه به‌نام مشاوران مجازی راه‌اندازی شده است مردم پیشنهادات و نظرات خود را در مورد مشكلات سازمان بهزیستی با علی ربیعی وزیر كار، تعاون و رفاه اجتماعی مكاتبه و ارائه كرده‌اند كه هنوز پاسخی دریافت نكرده‌اند.

براساس این گزارش كارمندی در تاریخ 19/ 08/ 1392 برای علی ربیعی می‌نویسد: جناب آقای وزیر با سلام و خسته نباشید، می‌دانیم حوزه كاری وزارتخانه جنابعالی گسترده و حجم كارهای شما زیاد است، ولی این دلیل نمی‌شود سازمان بهزیستی و امور معلولان و ایتام در اولویت قرار نگیرد، كاركنان بهزیستی بی‌صبرانه منتظر تغییرات اساسی در مدیریت سازمان بهزیستی هستند، و این حق را از حضرتعالی مطالبه دارند، به‌جد پیگیر آن هستند. گذشت زمان به‌نفع معلولان نیست، به‌نفع شما آقای وزیر هم نیست، همراهی و همدلی معلولان را با خود داشته باشید بهتر از همراهی رئیس سازمان بهزیستی است. رضایت معلولان از شما بهتر و ارزشمند‌تر از رضایت رئیس بهزیستی از شماست.

محمدی نیز در تاریخ 18/ 08/ 1392 می‌نویسد: آقای ربیعی وزیر محترم تعاون، كار و رفاه اجتماعی آیا حجت بر شما تمام نشده است؟ وقتی كه یكی از نزدیكان رئیس دفتر رئیس سازمان بهزیستی كه بدون هیچ سابقه مدیریتی در این سازمان به یكباره و صرفا به‌علت اینكه از نزدیكان رئیس دفتر بهزیستی است می‌شود مدیركل مشاوره سازمان بهزیستی و بعد هم همایش مشاوره می‌گذارند و شما خودتان هم شركت داشتید كه در آن از هیچ‌یك از كارشناسان ستادی یا استانی سازمان هیچ تقدیری نمی‌شود ولی از بسیاری افراد دیگر تقدیر می‌شود، پس چرا سكوت كرده‌اید، آیا هزینه‌های این همایش را پرسیده اید؟ چرا كاری نمی‌كنید؟ تو را به‌خدا بهزیستی را دریابید. یك نفر هم با امضای ناشناس در تاریخ ۱۳۹۲/۰۸/۰۷ نوشته است: آقای ربیعی دلیل برگزاری همایش‌های بی‌هدف در این شرایط حساس مالی دولت از سوی سازمان‌های تحت امر شما و حضور شما در این برنامه‌های نمایشی چیست؟ همایش بهزیستی در مشاوره كه در آن شركت كردید برای چه بود و آیا می‌دانید هزینه‌اش چقدر بوده و از كجا تامین شده است؟ فقط برای اینكه رئیس فعلی بهزیستی می‌خواهد خودش را به شما معرفی كند؛ به‌خدا گناه دارد در شرایطی كه پول نیست تا نان مراكز معلولان و زنان و بچه یتیم‌ها را بدهند این جور خاصه خرجی كنند ووزیر دولت تدبیر و امید هم در این نمایش‌ها شركت كند!

بهزیستی منابع مالی كافی ندارد

فرج‌الله عارفی، نماینده مجلس در این مورد به تهران امروز می‌گوید: سازمان بهزیستی در طول یك سال و اندی كه در دولت گذشته با كمیسیون اجتماعی داشت بر اساس ماموریت‌ها و منابع مالی‌ای كه داشت، كارش را انجام داد. البته سطح انتظار جامعه بالاست و حق هم هست ولی منابع مالی این سازمان جوابگوی برآورده شدن این سطح نیست. به طبع باید به میزانی از این سازمان انتظار داشته باشیم كه منابع مالی آن اجازه برآورده كردن آن را بدهد. با توجه به فعالیت‌هایی كه سازمان بهزیستی در كلیه بخش‌ها تاكنون داشته، مورد تایید كمیسیون اجتماعی مجلس است.

او در مورد فعالیت بهزیستی در بخش كودكان كار می‌افزاید: بخشی از رسیدگی به كودكان كار در چارت سازمان بهزیستی می‌گنجد و همه دستگاه‌های ذی‌ربط باید با هم همكاری كنند تا بتوانند این مشكل را حل كنند. متاسفانه مشكل كار كودكانی كه به دلیل مسائل فقر و مادی دنبال كار می‌روند به عزم ملی نیاز دارد و فقط به بهزیستی ختم نمی‌شود.

نایب‌رئیس دوم كمیسیون اجتماعی با اشاره به فعالیت‌های جدی شهرداری تهران در بخش اجتماعی ادامه می‌دهد: شهرداری یك وظیفه اجتماعی دارد كه طبق قانون باید بخشی از درآمدهای خود را در این بخش خرج كند. فعالیت شهرداری با بهزیستی مغایرتی ندارد بلكه مكمل سازمان بهزیستی و سازمان‌های خدمات دهنده دیگر است. كار بهزیستی كار گسترده‌تری است. نگهداری كودكان معلول به‌ویژه كودكان معلول ذهنی كار بسیار سخت و شاقی است كه هزینه‌بر است. بهزیستی این كار را انجام می‌دهد و دستگاه‌های دیگر نمی‌توانند این كار را انجام دهند. فرج‌الله عارفی می‌افزاید: بهزیستی برای آن كه عملكرد بهتری داشته باشد، باید سطح مشاركت‌های مردمی را افزایش دهد. خیلی از امورات هستند كه می‌توان با كمك مردم حل كرد. تقویتی در بحث حوزه مشاركت‌های مردمی بهزیستی وجود نداشته. البته این بدان معنا نیست كه آنها اصلا در این بخش فعالیت نكرده‌اند. هم نیاز هست و هم فرصت‌ها برای این سازمان وجود دارد كه بیشتر به این مسئله بپردازد.

بهزیستی در دولت گذشته برنامه‌ریزی نداشت

عباس قائید رحمت نماینده مجلس نیز در مورد فعالیت‌های بهزیستی به تهران امروز می‌گوید: بهزیستی یك سازمان حمایتی است. هدف این سازمان پیشگیری از آسیب‌هاست و باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد. پس از اتفاق افتادن درمان آن است. بهزیستی خدمات‌رسانی به مددجویان و آسیب‌دیدگان اجتماعی را با مشاوره و كمك به سلامتی نزدیك كند یا مشكلات و نیازهای آن فرد را تامین كند. در مباحث اجتماعی كمتر متولی‌ای می‌بینیم كه به مسائل اجتماعی و مددكاری توجه لازم را داشته باشد.

وی با اشاره به وظایف بهزیستی می‌افزاید: به‌هر صورت بهزیستی در دولت گذشته تلاش خود را كرد اما برنامه‌ریزی دقیقی نداشت و متاسفانه دولت و دستگاه‌های مسئول هم آنطور كه باید و شاید نگاه درستی به این مقوله نداشتند. باید كاری كنیم كه نیازهای واقعی تامین شود. این نیازها تاخیری نیست. یك نیازی مانند مسكن وجود دارد كه می‌توان با آن تاخیری برخورد كرد مثلا ودیعه مسكن یا مسكن استیجاری به آنها داده می‌شود تا در طول چند سال مشكل مسكن حل شود. ولی نیازهایی وجود دارد كه نمی‌توان آن را به تاخیر بیندازیم، زیرا حیاتی است و آسیب‌ها بیشتر خواهد شد و قابلیت‌ها از دست خواهد رفت و ممكن است شرایط نامطلوب در جامعه به‌وجود‌ آید. دولت برنامه‌ریزی خیلی دقیقی در قبل نداشته است. خیلی از متقاضیانی كه شرایط نامناسبی دارند پشت در بهزیستی صف كشیده‌اند و در انتظار نوبت هستند تا خدمات گیرنده‌ای خارج شود تا جایگزین آن شوند. خروجی و ورودی بهزیستی بر این اساس تنظیم شده است در صورتی كه برخی در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند و با تاخیر، زندگی یا سلامتی آنها به خطر می‌افتد.

او می‌گوید: ما با این شرایطی كه دولت گذشته در بهزیستی به اجرا گذاشته است، مخالف هستیم. دكتر مجید ابهری آسیب‌شناس اجتماعی هم با بیان اینكه اكنون وقت تصمیم‌گیری درخصوص مدیریت جدید سازمان بهزیستی است درخواست می‌كند كه دولت هر چه سریع‌تر یك فردآشنا به حوزه مسائل اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را معرفی كند. او می‌گوید: در دولت‌های گذشته هرچه كه سازمان بهزیستی ضربه خورد از دست مدیران غیرمتخصص در این حوزه بوده است ولی در این دولت امید این را داریم كه مسئولان بتوانند فردی كارشناس و باسابقه را به‌عنوان رئیس جدید سازمان بهزیستی منصوب كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha