سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 86544

بر اساس شاخص های جهانی وضعیت محیط زیست، عملکرد محیط زیست ایران در هشت تا 10 سال اخیر 63 رتبه جهانی سقوط کرده است.

سقوط 63 رتبه ای عملکرد محیط زیست ایران
سلامت نیوز : رئیس سازمان محیط زیست کشور از تشکیل صندوق محیط زیست ایران خبر داد و گفت: این صندوق با هدف ایجاد تسهیلات برای حفظ محیط زیست و رعایت موارد مربوط به آن در فعالیت‌های سطحی و کارخانه‌ها و نیز اجرای برنامه‌های مرتبط با محیط زیست تشکیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ معصومه ابتکار عصر دوشنبه در جلسه مشترک شورای اداری و کارگروه آمایش سرزمین و محیط زیست استان سمنان در سالن یادگار امام خمینی(ره) استانداری سمنان با اشاره به اینکه ایران هم ‌اکنون در رتبه یازدهم کشورهای تولید کننده گازهای گلخانه‌ای در دنیا قرار دارد، تصریح کرد: در صورت تعمیم تعهدهای کنوانسیون منع تولید گازهای گلخانه‌ای به کشورهای در حال توسعه باید فکری اساسی در این باره کرد.

وی افزود: توجه به محیط زیست و اصول اساسی مد نظر در این بخش، اصل مهمی است که همواره باید از سوی مسئولان ذی‏ربط مورد نظر قرار گیرد.

اجرای الگوی نادرست در مصرف منابع آبی مهمترین دلیل کاهش منابع آبی کشور

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور، با بیان اینکه الگوی نادرست در مصرف منابع آبی بویژه در آبیاری کشاورزی دلیل کاهش منابع آبی در کشور است گفت: کشت مبتنی بر استفاده از الگوی آب مجازی در تولید محصولات کشاورزی یکی از راهکارهای جلوگیری از این مشکل است.

ابتکار، آلودگی منابع آبی کشور را از دیگر دلایل کاهش این مایع حیاتی در سفره‌های آبی زیرزمینی عنوان کرد و افزود: فعالیت‌های صنعتی و معدنی، سفره‌های آب زیرزمینی را آلوده کرده، به‌طوری که پاکسازی آن بسیار دشوار بوده و تقریبا جزو منابع از دست رفته آبی به شمار می‌رود.

وی تهیه طرح آمایش سرزمین را در کشور خواستار شد و افزود: باید توسعه و فعالیت‌های توسعه‌ای مبتنی برمحدودیت‌های موجود سیاستگذاری شود.

وجود 45 تالاب خشک شده در کشور یکی از عوامل تولید ریزگردها است

رئیس سازمان محیط زیست کشور ماهیت فعالیت‌های این سازمان را از جنس برنامه‌‌ای، سیاستگذاری برای توسعه و نظارت بیان کرد و گفت: محیط زیست با همه بخش‌های اداری، صنعتی و دیگر بخش‌ها سروکار دارد و نباید درباره آن بخشی‌نگری شود.

ابتکار مسئله مدیریت انرژی و آلودگی هوا را از دیگر مشکلات موجود در محیط زیست کشور و دلایل کاهش شاخص‌های محیط زیست اعلام کرد و افزود: امروز به دلیل استفاده از الگوی ناصحیح مصرف انرژی در کشور با مشکلات شدید آلودگی مواجه هستیم.

وی به آلودگی ناشی از ریزگردها در بسیاری از شهرهای جنوب و جنوب غرب کشور اشاره و تاکید کرد: بخش اعظمی از این ریزگردها منشأ خارجی دارد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته با همکاری کشورهای همسایه در باره کاهش آلودگی ناشی از ریزگردها، خشک شدن تالاب‌های موجود در کشور را از عوامل داخلی این معضل زیست‌محیطی عنوان کرد و افزود: در کشور 45 تالاب خشک شده وجود دارد که یکی از عوامل تولید ریزگردها است.

سکون هوا و بارش باران علل اصلی واقعه اخیر اهواز بود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با بیان اینکه سکون هوا و بارش باران علل اصلی واقعه اخیر اهواز بود، گفت: در این شهر در کمتر از سه ساعت، شش هزار نفر به مراکز اورژانس مراجعه کرده‌اند و حتی بسیاری از مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستانها به اجبار پذیرشی نداشتند.

ابتکار افزود: در همین راستا تشخیص داده شد که 600 نفر باید بستری شوند و این نشان می‌دهد که در زمینه آلودگی هوا باید بیش از گذشته مراقب بود.

وی تصریح کرد: وضع هوا مدتهاست که در کشور خیلی بد بوده و بی‌توجهی‌ها در زمینه آلایندگی‌های زیست محیطی نیز به این امر دامن زده است.

دامداری و چرای بی‌برنامه از جمله عوامل فرسایش بادی در کشور

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، دامداری و چرای بی‌برنامه را از عوامل فرسایش بادی عنوان کرد و افزود: فعالیت‌ معادن بدون توجه به مسائل زیست‌محیطی نیز این مشکل را دوچندان ساخته است.

ابتکار با اشاره به گرایش دولت به مسائل زیست محیطی، آن را توجه به واقعیت‌های موجود در کشور دانست و گفت: دولت در کنار رفع مشکلات اقتصادی و تغییر در نگرش و سیاست‌های بین‌المللی به عنوان دو رویکرد مهم خود به مشکلات محیط زیست نیز توجه ویژه داشته است.

وی تصریح کرد: در صورتی که بتوانیم رویه‏ ای را در دستور کار قرار دهیم که حفاظت از محیط زیست در کنار توسعه قرار گیرد و با رعایت اصول بهره‏ برداری کارشناسی و اقتصادی از معادن، این فرایندها طی شود، بهترین نتیجه حاصل خواهد شد.

سقوط 63 رتبه ای عملکرد محیط زیست ایران

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با تاکید بر اینکه حفاظت از محیط زیست امر مهمی است که مشارکت همه مردم و مسئولان را می‏طلبد، تصریح کرد: در این راه، دستگاه‏های مرتبط در بهره‏برداری اصولی از معادن و حفظ و ارتقای محیط زیست و کارشناسان باید یاری‌گر مسئولان محیط زیست باشند.

ابتکار گفت: بر اساس شاخص های جهانی وضعیت محیط زیست، عملکرد محیط زیست ایران در هشت تا 10 سال اخیر 63 رتبه جهانی سقوط کرده است.

290 سفره آبی بدتر از دریاچه ارومیه در کشور وجود دارد

وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی ایران وضعیت حال دریاچه ارومیه را نتیجه جنگ سنتی محیط زیست و توسعه دانست و ضمن بیان اینکه چیزی که برای پنهان کردن نداریم گفت: 290 سفره آبی بدتر از دریاچه ارومیه در کشور وجود دارد که ارومیه رو قرار گرفته و بقیه زیر هستند.

میثاق اعضای هیئت دولت برای حفظ محیط زیست

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به تاکید رئیس جمهوری بر حفظ محیط زیست و بهبود آن و میثاق اعضای هیئت دولت در آغاز فعالیت دولت یازدهم پیرامون این مهم اشاره کرد و گفت: اعضای هیئت دولت براساس این میثاق برای حفظ سرمایه های آب و خاک، محیط زیست و منابع طبیعی متعهد شدند.

ابتکار با بیان اینکه این امر برای اولین بار در یک دولت صورت می گیرد که تاکید مشخصی بر محیط زیست و منابع طبیعی دارد افزود: یک فصل از برنامه دکتر روحانی مشتمل بر 18 محور مربوط به محیط زیست است.

وی، دولت یازدهم را دولت راستگویان خواند و گفت: دولت در نظر دارد با مردم رو راست باشد و در عین حال نمی خواهد نگرانی در اذهان عمومی ایجاد کند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست استان سمنان را دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده گردشگری دانست و خاطرنشان کرد: با وجود حیات وحش، گونه‌های بسیار زیبا و بی‌نظیر گیاهی و جانوری، این استان به یکی از استان‌های شاخص در این مهم تبدیل شده و باید برنامه‌های گردشگری در آن تقویت شود.

متاسفانه در توزیع اعتبارات عدالت رعایت نمی‌شود

نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه توجه به محیط زیست را وظیفه همه مردم و مسئولان دانست و گفت: حفاظت از منابع خدادادی تنها از عهده یک معاونت ریاست‌جمهور یا یک سازمان بر نمی‌آید.

علیرضا خسروی با تأکید بر اینکه حمایت‌ها در بخش محیط زیست باید فراگیر و همه جانبه شود و در حوزه اعتبارات نیز عدالت مدنظر قرار گیرد، تصریح کرد: متاسفانه در توزیع اعتبارات عدالت رعایت نمی‌شود.

وی انتقال زباله یکی از شهرهای استان همجوار به روستایی در همسایگی سمنان را مشکل زا دانست گفت: زباله‌های استان همجوار سمنان، مازندران، در محدوده فولاد محله و استان مازندران دفن می‌شود که باید برای ساماندهی آن فکری شود.

خسروی تصریح کرد: دفن زباله در این منطقه بر کیفیت آبهای زیرزمینی یکی از شهرهای استان تاثیر گذاشته و این امر بسیار خطرناک است.

وسعت مناطق تحت پوشش محیط زیست استان سمنان در توزیع اعتبارات مورد توجه باشد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود دومیلیون هکتار پارک ملی خارتوران و ملی کویر گفت: در توزیع اعتبارات با وجود این وسعت مناطق تحت پوشش محیط زیست در استان سمنان عدالت رعایت نمی شود.

خسروی افزود: در این زمینه نباید به جمعیت نگاه شود بلکه اعتبارات باید براساس مساحت توزیع شود.

وی با بیان اینکه عدالت در توزیع اعتبارات رعایت نمی‌شود و سمنان بیش از شرایط فعلی به اختصاص اعتبار نیاز دارد، اظهار داشت: توسعه نامتوازن امروز بلای جان جامعه ما شده است گرچه هم دولت و هم مجلس در حال تغییر شرایط هستند.

شاهرود و مهدی‌شهر دارای بیشترین مناطق آسیب‌پذیر محیط زیست در استان سمنان

نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: امروز باید برخی حیوانات را در عکس‌ها دید و به فرزندان خود نشان داد و این امر می‌طلبد تا همه وظایف خود در راستای صیانت از محیط زیست و طبیعت عمل کنند.

وی کمبود محیط بان در این استان را یکی از مشکلات خواند و تصریح کرد: برغم اینکه در دنیا به ازای هر چهار هزار هکتار یک محیط بان وجود دارد در استان سمنان به ازای هر 24 هزار هکتار یک محیط بان نظارت دارد و این بخش نیازمند توجه بیشتر است تا به نرم جهانی نزدیک شود.

خسروی با بیان اینکه امروز استان سمنان حدود یک ششم متوسط جهانی محیط‌بان در اختیار دارد و این امر به طور قطع خسارت‌هایی را به دنبال خواهد داشت تصریح کرد: کمبود نیرو سبب آسیب‌پذیری محیط زیست می‌شود و استان سمنان در شهرستان‌های شاهرود و مهدی‌شهر دارای مناطق محرومی است که باید به آن عنایت داشت.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید از افزایش شمار نیروها در سازمان حفاظت محیط زیست حمایت شود، عنوان داشت: سال گذشته بودجه تخصیصی در این بخش 800 میلیون تومان بود که تنها 25 درصد آن در استان سمنان محقق شد و این در حالی است که اگر تمام آن هم تأمین می‌شد، باز هم نقاط کور را پوشش نمی‌داد.

25 درصد مساحت استان سمنان را محدوده‌ حفاظت شده زیست محیطی تشکیل می دهد

استاندار سمنان نیز در این نشست با بیان اینکه 25 درصد مساحت این استان را محدوده‌های حفاظت شده زیست محیطی تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: متوسط کشوری در این بخش 10 درصد است و آمارهای موجود در استان تهران نشان می‌دهد که این استان ظرفیت‌های مناسبی در این بخش دارد.

محمد وکیلی افزود: سمنان می‌تواند به عنوان یک موزه جامع محیط زیستی مدنظر قرار گیرد و استان پایلوت کشاورزی و جانوری در ایران باشد.

وی صنعت، معدن، کشاورزی، دامپروری و خدمات و نیز گردشگری را محورها و ظرفیت های رشد یافته استان بیان کرد و افزود: برای رسیدن به توسعه پایدار باید به محیط زیست هم توجه لازم صورت گیرد.

سمنان قادر است استان معین و پشتوانه‌ای قوی برای پایتخت باشد

مقام عالی دولت در استان سمنان تاکید کرد: محیط زیست متعلق به یک نسل و دونسل نیست بلکه متعلق به حال و آینده کشور است و باید به محیط زیست توجه شود.

وکیلی سمنان را گزینه بسیار مناسبی برای انتقال پایتخت سیاسی عنوان کرد و گفت: این استان می‌تواند در این حوزه گزینه نخست باشد.

وی اظهار داشت: سمنان می‌تواند مسائل مهمی را در کشور مورد توجه قرار دهد و از جمله قادر است استان معین و پشتوانه‌ای قوی برای پایتخت باشد.

وکیلی افزود: در صورتی که انتقال پایتخت سیاسی مورد توجه دولت تدبیر و امید واقع شود، گزینه نخستی که می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد سمنان است تا از این طریق بتوانیم بیش از گذشته به مردم کشور خدمات ارائه دهیم.

استقرار 70 درصد صنایع استان سمنان در 22 شهرک صنعتی

مقام عالی دولت در استان سمنان وجود اقلیم های متفاوت در این استان را از دیگر ظرفیت ها خواند و با اشاره به استقرار 70 درصد صنایع استان در 22 شهرک صنعتی گفت: بر این صنایع کنترل زیست محیطی خوبی برقرار است و باید برای برخی از واحدهای آلاینده ای که در خارج از این شهرک ها مستقر هستند برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

وکیلی ادامه داد: در استان سمنان به خوبی می‌توان گردش‌های علمی و تحقیقی و همچنین سفرهای گردشگری را به راه انداخت و آن را تقویت کرد.

استان سمنان دارای 22 منطقه تحت فرسایش بادی

به گفته استاندار سمنان این استان دارای 22 منطقه تحت فرسایش بادی است که از این تعداد 20 منطقه، جزو کانون‌های بحرانی فرسایش بادی هستند.

وی ادامه داد: این مناطق باید در راستای تثبیت خاک مورد نظر قرار گیرند تا در آینده منشاءی برای تولید ریز‌گردها در کشور نباشد.

وکیلی با اشاره به اینکه 25 درصد از مساحت 97 هزار هکتاری استان سمنان را محدوده حفاظت شده محیط زیست تشکیل می‌دهد، آن را در مقایسه با نرم 10 درصدی کشوری بسیار ویژه دانست و افزود: این استان باید به عنوان موزه جامع و کامل محیط زیست کشور مورد توجه قرار گیرد.

ویژگی منحصر به فرد آب و هوایی استان سمنان در کشور

استاندار سمنان وجود سه منطقه آب و هوایی کوهستانی در شمال، خشک در مرکز و خیلی خشک در جنوب این استان و همچنین وجود همزمان جنگل، مرتع، بیابان و کویر را در استان به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد به این استان در کشور دانست و خاطرنشان کرد: تنوع اقلیمی سبب شده تا سمنان زیستگاه گونه‌های نادر و منحصر به فرد گیاهی و جانوری منطقه شود.

وی گفت: استان سمنان باید به‌عنوان پایلوت مسائل زیست‌محیطی و گونه‌های جانوری و گیاهی مطرح شود.

وکیلی با اشاره به وجود زیرساخت‌های مناسب و لازم برای توسعه صنعت و معدن در استان سمنان، معطل شدن سرمایه‌گذاران به دلیل فرایند طولانی اخذ مجوز و از جمله مشکلات پیش روی آنان برای سرمایه‌گذاری در استان عنوان کرد و افزود: تفویض اختیار بخشی از اختیارات سازمان محیط زیست به استان می‌تواند در کاهش رفت و آمد متقاضیان موثر بوده و سبب رغبت آنان به سرمایه‌گذاری در استان شود.

وی در خاتمه افزود: سمنان با وجود کارشناسان توانمند در مدیریت محیط زیست و نیز وجود دانشگاه‌هایی با حضور متخصصان می‌تواند در زمینه کارشناسی مسائل زیست‌محیطی به سازمان محیط زیست کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha