در آلودگی هوا ذرات معلق بر روی پوست و موی افراد باقی می‌مانند پس استحمام روزانه ضروری است؛ همچنین شست و شوی مجاری تنفسی با آب نمک مفید است.

استحمام روزانه و قرقره با آب نمک در هوای آلوده ضروری است
سلامت نیوز : یک متخصص بهداشت گفت: در آلودگی هوا ذرات معلق بر روی پوست و موی افراد باقی می‌مانند پس استحمام روزانه ضروری است؛ همچنین شست و شوی مجاری تنفسی با آب نمک مفید است.

علی محرابی توانا در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: همیشه وقتی هوا سرد می‌شود و بحث آلودگی هوا مطرح می‌شود، افراد به دنبال دستورات بهداشتی مرتبط می‌گردند تا بتوانند از بار آلودگی موجود در زندگی روزمره بکاهند.

وی گفت: وقتی ما درختان را می‌بریم و برج می‌سازیم معلوم است که به این جا می‌رسیم؛ پس اولین گام در مقابله یا پیشگیری از آلودگی هوا توسعه فضای سبز است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله تصریح کرد: استفاده از وسایل نقلیه عمومی می‌تواند در کاهش آلودگی مؤثر باشد با این شرط که دست‌اندرکاران مربوطه، این وسایل را به راحتی در دسترس مردم قرار دهند تا مردم به استفاده از وسایل عمومی ترغیب شوند.

محرابی‌ توانا ادامه داد: تنظیم درجه حرارت مناسب برای منازل می‌تواند در کاهش سوخت مصرفی و به تبع آن در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد چرا که درجه حرارت مناسب برای منازل 25 تا 30 درجه است اما برخی منازل گرمای بالایی دارند و حتی پنجره‌ها را باز می‌کنند.

وی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر استفاده از فیلترهای نانو گفت: استفاده از فیلترهای تصفیه کننده هوا تأثیر زیادی ندارد چرا که نمی‌توان این فیلترها را در همه نقاط منزل، اداره یا حتی مسیر رفت و آمد قرار داد.

وی استفاده از ماسک‌های N95 را در این زمینه مؤثر دانست و گفت: این ماسک‌ها که با استفاده از تکنولوژی نانو ساخته شده و وارد کشور شده‌اند در مواقعی که بیماری آنفلوآنزا و واگیردار شیوع پیدا می‌کنند کاربرد دارند؛ البته این ماسک‌ها در زمان آلودگی هوا نیز مؤثرند چرا که می‌توانند مانع ورود ذرات معلق شوند.

این دکترای بهداشت افزود: البته این ماسک‌ها گران هستند و تهیه آن برای عموم میسر نیست پس بهتر است افراد در این زمان از راهکارهای دیگری استفاده کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله تصریح کرد: در این زمان افراد باید از مایعات بیشتری استفاده کنند. استفاده از آب، شیر و سوپ در این ایام توصیه می‌شود؛ همچنین باید در صورت عدم ضرورت از منزل خارج نشوند و از انجام ورزش‌های همگانی بپرهیزند و در داخل منزل نرمش کنند.

وی گفت: در این ایام ذرات معلق بر روی پوست و موی افراد باقی می‌مانند پس باید افراد در این ایام استحمام را به طور روزانه داشته باشند و از شستشوی دست با آب و صابون نیز غافل نشوند.

محرابی توانا ادامه داد: بحث دیگر بحث استنشاق است که باید روزانه مجاری تنفسی را با آب نمک 9 در هزار شستشو داد بدین معنا که کمتر از یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیتر آب حل کرد و بینی و دهان و حلق را با آن شست و شو داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha