سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴
سلامت نیوز : طبق روال هر سال، سازمان پزشکی قانونی، آمار برق گرفتگی را اعلام کرد و معلوم شد که در 5 ماهه نخست امسال 347 نفر جان خود را در اثر برق گرفتگی از دست داده‌اند. اتفاقی که تهرانی‌ها بیش از سایر استان‌های کشور از آن آسیب دیده‌اند. تعداد متوفیات ناشی از برق گرفتگی در مدت مشابه سال قبل 277 نفر(244 مرد و 33 زن) بوده كه این آمار در سال جاری 25.3 درصد افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ برابر این آمار تعداد برق گرفته‌ها در تهران با 69 مورد، خوزستان با 40 مورد و فارس با 37 مورد استان‌های اول تا سوم این حادثه هستند و استان‌های مرکزی، خراسان‌جنوبی و چهارمحال و بختیاری هر کدام با یک مورد کمترین آمار تلفات مرگ ناشی از برق گرفتگی را به خود اختصاص داده‌اند. برخی جمعیت را در افزایش و کاهش این آمار دخیل می‌دانند. اما معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در این باره توسعه و پیشرفت یک استان را عامل اصلی در بروز این حادثه می‌داند و به «حمایت»‌ می‌گوید: هر چقدر شهرها صنعتی‌تر و توسعه یافته‌تر باشند، به علت پیچیدگی و استفاده بیشتر از نیروی برق، تلفات برق گرفتگی نیز در آن بیشتر است.

به گفته «محمود قدیری» نبود سیم سوم در ساختمان‌ها و استاندارد نبودن سیم‌ها و فیوزها دلایل اصلی برق گرفتگی در کشور است. وی ادامه می‌دهد: به همین علت نمی‌توان میزان برق گرفتگی را نا‌ایمن بودن آن شهر یا رعایت کردن نکات ایمنی از سوی مردم دانست بلکه در بررسی باید توجه داشت تا چه حد محدوده مورد بررسی صنعتی و رو به پیشرفت است.

جریانی که باعث مرگ می‌شود
در کنار این موارد و طبق آنچه که در مبحث 13 مقررات ملی ساختمان درباره برق ساختمان آمده است، استاندارد بودن سیم کشی‌ها و بخصوص نصب سیم سوم در ساختمان و همچنین فیوزهای حفاظ‌ جان ضروری است. اصلی که اگر رعایت شود به گفته قدیری تعداد زیادی از کشته‌ها کم می‌شوند. وی می‌گوید: انتقال جریان معادل یک صدم آمپر فرد را دچار برق‌گرفتگی می‌کند و اگر این عدد به 3 صدم برسد باعث مرگ می‌شود، بنابراین ضرورت توجه به این موضوع در ساختمان باید مورد بررسی سازمان نظام مهندسی قرار گیرد.
معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره بایدها و نبایدهایی که در صورت رعایت از بروز حادثه نیز می‌کاهد، می‌گوید: باید سازمان نظام مهندسی پای کار بیاید و نصب سیم سوم را حداقل در خانه‌هایی که تازه ساخته می‌شوند اجباری کند. سیم سوم، سیمی است که جریان خروجی از وسیله را به مولد برمی‌گرداند، بنابراین باید برای جلوگیری از برق گرفتگی از آن استفاده کرد. به گفته قدیری این سیم به چاهی نمناک متصل می‌شود و برق را به زمین می‌رساند به همین علت وجود آن باعث می‌شود اگر دستگاهی اتصالی داشته باشد فرد با دست زدن به آن دچار برق گرفتگی نشود.

باید اطلاع رسانی کرد
این مسئول با ابراز نگرانی از استقبال نکردن مردم از نصب سیم سوم در ساختمان می‌گوید: این روزها اکثر ساختمان‌ها بالابر(آسانسور) دارند. چاه بالابر فضای بسیار مناسبی است که می‌توان به راحتی سیم سوم را به آن انتقال داد اما افراد فقط به خاطر هزینه چند متر سیم خطر برق گرفتگی را به جان می‌خرند.وی همچنین نصب فیوز حافظ جان یا RCD را یکی از لوازم ضروری ایمنی در ساختمان می‌داند و تاکید می‌کند: این فیوز در همه مغازه‌ها و با قیمت مناسب و استاندارد یافت می‌شود و ساختمان‌های قدیمی که چاه بالابر ندارند و نمی‌توانند سیم سوم داشته باشند با استفاده از این روش می‌توانند خطر برق گرفتگی را کاهش دهند.

به گفته وی در تهران نباید از بافت فرسوده نیز غافل شد زیرا در این محدوده است که برق‌کشی‌های غیر استاندارد و فرسوده به وفور یافت می‌شوند. معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران معتقد است برق‌کشی این مراکز عامل اصلی آتش‌سوزی است و حالا که فصل سرما از راه رسیده و احتمال بارش برف و باران نیز بیشتر است آمار برق‌گرفتگی در پایتخت هم بیشتر می‌شود زیرا سیم‌کشی‌ها در مراکز فرسوده کشور اصلا مناسب این فصل نیستند.

وی می‌گوید: اوضاع اقتصادی و گاهی احساس زرنگی باعث می‌شود بعضی از مردم بدون رعایت استاندارد برای کم کردن هزینه‌های برق مصرفی خود دست به تعویض سیم کشی‌ها یا کم و زیاد کردن قدرت فیوزها بزنند یا از فیوزهای نامرغوب استفاده کنند. گاهی نیز این افراد از سیم‌هایی استفاده می‌کنند که هیچ تناسبی با دستگاه آنان ندارد و باعث می‌شوند فاجعه‌ای رقم بخورد که قابل جبران نیست. قدیری با ابراز تأسف از این موضوع، خاطرنشان می‌کند: این اقدامات بیشتر در محدوده بازار تهران اتفاق می‌افتد و گاهی آتش سوزی سیم‌ها به مغازه‌های اطراف نیز سرایت می‌کند و یک راسته از بازار را به آتش می‌کشد.

با توجه به اینکه یکی از متولیان اصلی بررسی ایمنی در ساختمان‌ها سازمان نظام مهندسی است معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی نیز با توجه به اهمیتی که توجه به ایمنی این بخش دارد به «حمایت» می‌گوید: به علت افزایش حوادث ناشی از برق گرفتگی در کشور وجود و نظارت مهندس برق بر سیم‌کشی‌ها و کنترل فیوزها و همچنین نصب سیم سوم می‌تواند نقش مهمی در ایمنی ساختمان داشته باشد.

«رضا حیدریون» با بیان اینکه این اتفاق در بیشتر موارد بعد از تکمیل ساختمان رخ می‌دهد می‌افزاید: طبق پیش‌بینی قانون‌گذار، در مبحث قوانین ساختمانی، باید برای ساختن ساختمان، 4 مهندس ناظر حضور داشته باشند و ایمنی و استاندارد بودن آن را تایید کنند.وی ادامه می‌دهد: حضور مهندس مکانیک، عمران، معماری و برق در مراحل ساخت طبق این قانون ضروری است و این قانون از ابتدای اردیبهشت ماه امسال و فقط برای ساختمان‌هایی با مساحت بیشتر از 1500 متر اجرایی شده است که امیدواریم برای همه ساختمان‌ها بتوان آن را اعمال کرد. به این ترتیب و در صورت اعمال شدن همین قانون در ساختمان‌هایی با متراژ کمتر نیز دیگر شاهد برق‌گرفتگی و آتش سوزی ناشی از اتصالی برق در مناطق مسکونی نخواهیم بود ضمن اینکه در کارگاه‌های صنعتی نیز میزان مرگ و میر در اثر برق گرفتگی به شدت کم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha