سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 86553
سلامت نیوز : حتما تا امروز افرادی را دیده‌اید كه به صورت ناگهانی به فلج نیمی از صورت مبتلا شده‌اند یا دست كم درباره آنها شنیده‌اید كه در پی حادثه، تصادف یا ابتلا به یك بیماری ویروسی به افتادگی پلك، عضلات گونه یا انحراف عضلات لب و دهان دچار می‌شوند و علاوه بر از دست دادن زیبایی به عوارضی مبتلا می‌شوند كه سلامت جسم و روح آنها را به خطر می‌اندازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب سبز ؛ این بیماری كه از آن با عنوان فلج بلز یاد می‌شود یكی از بیماری‌های شایع در نقاط مختلف جهان است كه برخلاف وحشت و نگرانی‌ای كه برای بیمار و خانواده او به همراه دارد با استفاده از شیوه‌های درمانی طب مدرن و مكمل به ویژه طب سوزنی چین در كنار هم به راحتی قابل درمان است.

فلج  عصب صورتی را بیشتر بشناسید

فلج عصب صورتی یا فلج بلز به دلیل ایجاد اختلال در عملكرد عصب هفتم صورت اتفاق می‌افتد و این اختلال می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. عصب هفتم، عصبی است كه از مغز به عضلات صورت متصل است و فرمان‌های مغز را برای باز و بسته ‌شدن چشم‌ها، حركت دهان، عضلات گونه، جویدن، گریه‌كردن و خندیدن به عضلات صورت منتقل می‌كند. در شرایطی كه عصب بلز دچار التهاب یا آسیب شود عملكرد عضلات صورت به مرور كم می‌شود و بیمار در مدت زمان كوتاهی با عدم تقارن عملكرد عضلات صورت در نیمی از صورت مواجه می‌شود. به این ترتیب بیمار هنگام خندیدن، پلك زدن، غذا خوردن و دیگر فعالیت‌هایی كه مربوط به عضلات صورت است با تغییر حالت چهره و عدم تقارن عضلات صورت در 2 نیمه صورت مواجه می‌شود و این نشانه آن است كه عصب هفتم پیام‌ها و فرمان‌های مغز را به خوبی به عضلات صورت مخابره نمی‌كند. در این شرایط ممكن است بیمار تا حدودی توان حركت دادن ابرو، پلك زدن، جوییدن، بلع صحیح غذا، حركت زبان و تكلم را از دست بدهد و همه اینها در شرایطی اتفاق می‌افتد كه زیبایی بیمار و روحیه او نیز در معرض خطر قرار دارد.

این فلج چرا‌  سراغ‌تان می‌آید؟

این بیماری غالبا در پی حادثه، تصادف، ابتلا به تومور در ناحیه سر، بیماری ویروسی و التهاب عصب هفتم صورت به وجود می‌آید. برخی از متخصصان علاوه بر این عوامل، فاكتورهای دیگری را نیز در ابتلا به فلج بلز موثر می‌دانند؛ فاكتورهایی كه بعضی از آنها هنوز برای این گروه از متخصصان شناخته شده نیست. با این وجود بیماری فلج بلز از جمله بیماری‌هایی است كه اگر در زمان مناسب و شروع بیماری به آن رسیدگی و درمان آغاز شود، احتمال بهبود عملكرد عضلات و اعصاب صورت به طور كامل وجود دارد و تنها10 تا 20 درصد بیماران متناسب با شدت آسیبی كه به عصب هفتم صورت‌شان وارد شده درجاتی از این فلج را با خود به همراه خواهند داشت.

درمانگران چینی در این موردچه می‌گویند؟

در بسیاری از كتاب‌ها و نسخه‌های به جای مانده از درمانگران طب سنتی چین از فلج بلز با نام فلج محیطی یا انحراف یك‌سویه چشم و دهان یاد شده است. در این آثار دلایل مختلفی برای ابتلا به فلج محیطی صورت یا فلج بلز مطرح شده است كه در میان آنها به زندگی در شرایط آب و هوایی خیلی سرد یا خیلی گرم، قرار گرفتن در معرض بادهای شدید و سرد، ابتلا به بیماری ویروسی و كم‌خونی یا ایجاد ضربه در ناحیه سر اشاره شده و درمان‌هایی برای آن از طریق طب سوزنی و نسخه‌های گیاهی طب سنتی چین در نظر گرفته شده است. این شیوه درمانی امروزه نیز توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یك شیوه درمانی مكمل توصیه شده است. به این ترتیب متخصصان در طب مدرن می‌توانند با دارودرمانی بیمار را درمان كنند و در كنار آن از یك متخصص طب سوزنی بخواهند برای ایجاد تسریع روند درمانی به بیمار كمك كند.

سوزن به عنوان  درمان کمکی

بر اساس آمار منتشر شده درباره نتایج درمانی بیماران مبتلا به فلج بلز بیش از 60درصد افراد مبتلا به این بیماری با پیگیری روند درمانی بهبود می‌یابند. نكته مهم این است كه دلیل بروز بیماری باید به درستی تشخیص داده شود. به عنوان مثال در صورتی كه فلج بلز به دلیل ابتلا به یك بیماری ویروسی در فرد مشاهده شود، علاوه بر آنكه درمان برای بازگشت عملكرد عصب‌های صورت انجام می‌شود باید عامل پیدایش فلج صورت (بیماری ویروسی) نیز با دارودرمانی برطرف شود بنابراین این یك درمان گروهی است كه متناسب با دلایل بروز فلج بلز میزان همراهی و تاثیرگذاری این شیوه‌های درمانی بیشتر یا كمتر می‌شود.

سوزن‌ها چگونه درمان‌مان می‌كنند

در شیوه طب سوزنی در شرایطی كه التهاب اعصاب در ناحیه صورت به ویژه التهاب عصب هفتم صورت موجب ابتلا به فلج بلز و از بین رفتن تقارن دو نیمه صورت باشد، سوزن كاركرد بسیار موثری دارد. درمانگر با زدن سوزن‌های یك‌بار مصرف و بسیار نازك به نقاط مشخصی از بدن بیمار بخش بازسازی سلول‌های آسیب‌دیده در مغز را فعال می‌كند. به این ترتیب مغز فرمان بازسازی ریشه‌های عصبی و بهبود التهاب ایجاد شده در ناحیه عصب هفتم را صادر می‌كند. ضمن آنكه بخشی از سوزن‌ها كه در ناحیه صورت بیمار زده می‌شود به بهبود و افزایش جریان گردش خون در این ناحیه كمك می‌‌كند و موجب می‌شود بازسازی سلول‌های عصبی با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد. استفاده از این شیوه درمانی در كنار شیوه طب مدرن می‌تواند طول مدت درمان بیمار را كاهش دهد چرا كه در طول درمان بیماری از آنجا كه ظاهر فرد زیبایی و جذابیت گذشته خود را از دست داده است می‌تواند موجب ابتلای فرد به بیماری‌های روحی به ویژه افسردگی شود.

30جلسه‌ای خوب می‌شوید

مردان و زنانی كه دچار فلج محیطی صورت می‌شوند در صورتی كه شیوه درمانی طب سوزنی را انتخاب كنند باید 3 دوره درمانی 10 جلسه‌ای برای دریافت سوزن به مطب متخصص مراجعه كنند. در نخستین دوره درمانی درمانگر با ارزیابی روند درمان بیماری در جلسات طب سوزنی روند درمانی بیمار را برایش شرح می‌دهد. در شرایطی كه متخصص از روند درمان راضی باشد بعد از 30جلسه به بیمار توصیه می‌شود تا ماهی یك بار برای دریافت سوزن و پیشگیری از بازگشت بیماری به متخصص طب سوزنی مراجعه كند و در شرایطی كه بیمار نیاز به ادامه روند درمان داشته باشد این روند از سوی درمانگر برای او تجویز و توصیه می‌شود.

عجله نکنید

 نكته‌ای كه پیش از شروع جلسات درمانی برای بیمار شرح داده می‌شود این است كه طب سوزنی توانایی درمان و بهبود بسیاری از اختلال‌های حسی و حركتی ناشی از بیماری فلج بلز را در ناحیه ابروها، چشم، پلك‌ و گونه‌ها دارد. به این ترتیب افرادی كه به دلیل ابتلا به فلج بلز توانایی خود را در حركت دادن ابرو، بستن پلك از دست داده‌اند یا دچار افتادگی در ناحیه عضلات گونه هستند می‌توانند در دوره‌های اولیه درمان شاهد بهبود عملكرد این بخش‌ها باشند. اما نكته مهم آن است كه در شرایطی كه فلج بلز بیش از هر كجا اعصاب لب و دهان بیمار را به خود مشغول كند علاوه بر انحراف لب و تحت تاثیر قرار دادن زیبایی بیمار، بر تكلم و بلع او نیز اثر می‌گذارد بنابراین درمان آن در مقایسه با آسیبی كه به دیگر بخش‌ها وارد شده، نیازمند فرصت زمانی بیشتری است.

این بیماری را با سكته مغزی اشتباه نگیرید

گاهی این نگرانی در میان اعضای خانواده بیمار وجود دارد و آنها تصور می‌كنند علت فلج اعصاب و افتادگی عضلات صورت ناشی از سكته مغزی است در حالی كه اگر ابتلا به فلج بلز توسط متخصص اعلام شود آنها نباید نگرانی در مورد آسیب مغزی بیمارشان داشته باشند چراكه این بیماری مربوط به خود مغز نیست و عصب هفتم صورت را تحت تاثیر خود قرار داده است. این بیماری از جمله بیماری‌های قابل درمان است و بهره‌مندی بیمار از شیوه‌های درمانی طب مدرن و مكمل مانند طب سوزنی می‌تواند روند و طول مدت درمان بیمار را تسریع كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha