سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 86557
سلامت نیوز : قرار است امسال فقط در بیش از 2900 امامزاده کشور نذورات امام حسین(ع) در بین عزاداران حسینی تقسیم شود. این در حالی است که در هزاران هیات و خانه نیز عزاداران سومین امام شیعیان برای توزیع نذورات خود آستین‌هایشان را بالا زده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ نکته ای که همه ساله در این زمان با آن روبه رو می شویم، توزیع غذا های نذری در میلیون ها ظرف یک بار مصرف است؛ ظرف هایی که همواره تهدیدی است برای سلامت انسان و محیط زیست، چون دیگر بر کسی پوشیده نیست که ظرف های یک بار مصرف پلاستیکی حداقل 300 سال زمان می برد تا تجزیه شود یا نوشیدن و خوردن چای و غذا در آنها بهداشتی نیست.

به همین دلیل خسارت جبران ناپذیری به طبیعت و انسان تحمیل می کند. این درحالی است که افرادی که قصد توزیع غذای نذری دارند، می توانند با استفاده از ظرف های یک بار مصرف گیاهی و تجزیه پذیر علاوه بر ادای نذر خود برای حفظ محیط زیست کشور نیز قدم های جدی بردارند.

افزون بر این رعایت نکاتی از این دست به طور قطع به آرمان های امام حسین(ع) نزدیک تر است، زیرا آن بزرگوار هیچ وقت راضی نمی شوند که سلامت مهمانان و عزاداران مجلس شان به دلیل استفاده از ظرف های پلاستیکی به خطر بیفتد.

نکته اینجاست که در این بین فقط صاحبان نذورات مسئول نیستند، زیرا شرایط باید به گونه ای باشد که ظرف های یک بار مصرف گیاهی و تجزیه پذیر در دسترس همگان باشد تا شهروندان برای تهیه آن با مشکل روبه رو نشوند. این درحالی است که به نظر می رسد چنین ظرف هایی در برخی از شهرهای کشور وجود ندارد.

روز گذشته معاون سازمان اوقاف در این باره گفت: این سازمان امسال ابلاغ کرده است که تمامی نذورات در ظروف گیاهی توزیع شود، ولی در برخی از شهرها این ظروف پیدا نمی شود و در این مورد مشکل داریم.

به همین دلیل باید به سازمان هایی مانند حفاظت محیط زیست هشدار داد که آنها در این مواقع باید عملی فراتر از انتشار اطلاعیه را در دستور کار خود قرار داده و با نظارت بر تهیه و توزیع ظرف یک بار مصرف گیاهی در شهرهای مختلف کشور مانع آسیب دیدن بیشتر محیط زیست کشور شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha