وزیران بهداشت ایران و چین در پکن دیدار و بر گسترش همکاری های بهداشتی و پزشکی به خصوص طب سنتی بین دو کشور تاکید کردند.

به گزارش سلامت ینوز به نقل از ایسکا نیوز، "چن جو" وزیر بهداشت چین با اشاره به مناسبات دیرینه دو کشور و افزایش مناسبات در سه دهه گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت ایران و چین تاریخ طولانی روابط را تجربه کرده اند و همکاری های دو طرف و تبادلات میان مقامات چین و ایران همواره روند فزاینده داشته است .
وزیر بهداشت چین با اشاره به دیدار رییسان جمهوری دو کشور در اجلاس های سازمان همکاری شانگهای در چین و بیشکک گفت : طرفین براساس اعتماد و برابری و منافع متقابل درحال گسترش همکاری های دوستانه و غنی تر کردن محتوای همکاری ها هستند.
وی از حمایت های ایران و پایبندی این کشور به سیاست چین واحد قدردانی کرد و افزود : پکن همواره با پیوستن تایوان به سازمان ملل مخالفت و از آن جلوگیری کرده است و ایران در این زمینه با چین همکاری و اصل چین واحد را مراعات کرده است.
وی نگرانی های ایران از حق صلح آمیز هسته ای را قابل درک دانست و با اشاره به پایبندی چین به پیمان ان پی تی گفت : مساله هسته ای ایران باید به شکل صلح آمیز حل شود.
وزیر بهداشت چین تصریح کرد : ما می خواهیم با ایران در امور بین المللی همکاری تنگاتنگی داشته باشیم و ایران می خواهد انرژی صلح آمیز هسته ای در اختیار داشته باشد بنابر این همکاری های نزدیک پکن و تهران در امور بین المللی باید حفظ شود و گسترش یابد.
چن جو گفت : دو کشور در بخش تجاری ، روند فزاینده تبادلات را شاهد هستند و اخبار خوبی از امضای قراردادهای تجاری دو کشور به گوش می رسد.
وی افزود : در بخش بهداشتی هنوز همکاری ها آنچنانکه باید و شاید توسعه نیافته است و سفر وزیر بهداشت ایران به چین مسلما باعث گسترش روابط در این بخش می شود.
وی دیدار وزیر بهداشت ایران از دانشگاه طب سنتی چین و توجه به این پزشکی را مهم دانست و افزود : امضای تفاهمنامه بهداشتی و پزشکی بیانگر علاقه دوکشور به گسترش روابط دراین عرصه است.
کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران هم با اشاره به سابقه همکاری های خوب ایران وچین گفت : درطول تاریخ ایران و چین دوستی پایدار داشته اند و دیدار رهبران دوکشور در اجلاس سازمان همکاری شانگهای ، بیانگر تلاش آنها برای گسترش مراودات منطقه ای و بین المللی است.
کامران باقری لنکرانی مواضع ایران و چین را در مسایل بین المللی مشترک دانست و افزود : ایران و چین همیشه از یک همگرایی سیاسی بالا به خصوص در سه دهه گذشته پس از انقلاب اسلامی برخوردار بوده اند.
وی گفت : در هفت ماه اول امسال میلادی رشد روابط تجاری دو کشور 40 درصد بوده است و پیش بینی می شود تا پایان سال میزان تبادلات دوجانبه به 20 میلیارد دلار برسد.
لنکرانی همکاری های ایران و چین را زیربنایی و راهبردی دانست و تصریح کرد : ظرفیت های ناشناخته ای در عرصه بهداشت میان دو کشور وجود دارد که باید همچون مناسبات سیاسی و اقتصادی این ظرفیت ها را بالفعل کرد.
به گزارش ایسکانیوز به نقل از واحد مرکزی خبر ، وزیر بهداشت کشورمان پیشرفت های چین در طب سنتی را مهم دانست و با اشاره به پنج دهه پیشرفت چین در این زمینه گفت : 20 دانشجوی ایرانی در چین آموزش طب سنتی می بینند.
باقری لنکرانی افزود : در عرصه تولید دارو و استاندارد غذایی و تولید محصولات پزشکی و دارویی پیشرفت های ایران و چین مکمل یکدیگر است و در زمینه کاهش مرگ و میر مادران باردار و نوازدان و کنترل بیماری های عفونی هر دو کشور دستاوردهای شایانی داشته اند.
باقری لنکرانی گفت : در ایران با تلاش های صورت گرفته امید به زندگی از 57 سال به 74 سال فزونی گرفته و مرگ و میر مادران باردار از 45 در هر 100 هزار زایمان به 24 در هر 100 هزار زایمان کاهش یافته است.
وی افزود : پنج سال فلج اطفال در ایران ریشه کن شده و الآن ایران در آستانه ریشه کن کردن بیماری مالاریاست و میزان موارد بیماری سل نیز به هفت در هر 100 هزار نفر کاهش یافته است.
به گفته باقری لنکرانی در زمینه تولید دارویی ایران پیشرفت های خوبی داشته و غیر از داروهای مرسوم شیمیایی ، داروهای جدید تولید کرده و برای نمونه برای درمان هپاتیت داروی جدید ساخته است .
وزیر بهداشت کشورمان گفت : با توجه به ظرفیت های سیاسی و اقتصادی بالا ، ایران آماده هرگونه همکاری پزشکی وبهداشتی با چین است و دراین زمینه هیچ محدودیتی قائل نمی باشد.
وی ضمن ابراز تمایل برای تبادل دانشجو و متخصص بین دو کشور گفت برخی از تجهیزات پزشکی مانند دستکش و یا دستگاه های پیشرفته ام آی آر و سی تی اسکن و ماسک از چین وارد می شود.
لنکرانی افزود : ایران در اندیشه احداث کارخانه های دارویی و تولید پلاسما است و این اقدام می تواند با سرمایه گذاری مشترک و یا اختصاص از سوی چین صورت گیرد و ایران آماده است اگر مقررات چین اجازه دهد صادرات پلاسمای تولیدی ایران به چین را انجام داده وبعد از تبدیل به محصول، آن را به ایران مسترد کند.
وی با قدردانی از سیاست های چین در مساله هسته ای ایران گفت قدرت هایی در دنیا هستند که زورگویی و از همه ابزارها برای تحت فشار قراردادن ملت ها استفاده می کنند.
وزیر بهداشت گفت : برای نمونه در مساله هسته ای برخی کشورها اجازه نمی دادند ایران رادیو داروها یا رادیو ایزوتوپ ها را از آنها وارد کند. لنکرانی تاکیدکرد ایران اکنون با فن آوری هسته ای امکان تولید این رادیوداروها را دارد.
باقری لنکرانی از همتای چینی خود برای سفر به ایران دعوت کرد که طرف چینی پذیرفت.
دو کشور مقرر کردند رایزنی ها درباره تبادلات بلندپایه و گسترش مناسبات پزشکی و طب سنتی را برای رفاه مردم ادامه دهند و به انتقال تجربیات در این عرصه و درنظر گرفتن دوره های آموزشی پزشکی متقابل همکاری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha