سلامت نیوز : رئیس انجمن نفرولوژی ایران اعلام کرد امسال 5 هزار و 500 بیمار جدید به تعداد بیماران دیالیزی افزوده شده و این در حالی است که دولت بیمه بیماران نارسایی مزمن و پیوند کلیه را بیشتر نمی‌کند و این بیماران ۸۰ درصد هزینه‌ها را از جیب می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محمدرضا گنجی در نشست خبری که پیرامون برگزاری هفته حمایت از بیماران کلیوی برگزار شد گفت: در سطح جامعه در زمینه پیشگیری از ابتلای افراد به بیماری‌های کلیوی موفق نبوده‌ایم چرا که بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون ریسک ابتلا به بیماری‌های کلیوی را بالا می‌برند در حالی که نتوانسته‌ایم آنها را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: آمار دقیقی از بیماران کلیوی و دیالیزی وجود ندارد اما با تحقیقی که به صورت آزمایشی در روستاهای بندر‌ترکمن بر روی 50 هزار خانوار انجام دادیم نشان داد که 20 درصد از این افراد نارسایی مزمن کلیه دارند و از دیابت خود بی‌اطلاع بوده‌اند.

گنجی گفت: شیوع نارسایی‌های کلیه از دیابت بیشتر است و ممکن است که نارسایی‌های کلیه در همان موقع تهدید‌کننده نباشد اما خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را بیشتر کرده و سکته‌های قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه شیوع نارسایی‌های کلیوی در حال افزایش است گفت: این به معنی افزایش آگاهی مردم و سن متوسط مردم است در حالی که دیابت و فشار خون در حال اپیدمی‌شدن در جامعه است باید در بحث کلیه ورود بیشتری داشته باشیم.

رئیس انجمن نفرولوژی ایران تصریح کرد: سال گذشته 24 هزار بیمار دیالیزی وجود داشت که امسال 5 هزار و 500 بیمار جدید به این تعداد افزوده شده و به طور کلی در کشور 75 نفر در یک میلیون نفر دارای نارسایی کلیه هستند.

گنجی ادامه داد: در سال گذشته همچنین 2400 پیوند کلیه انجام شده که 30 درصد از آن مرگ مغزی بوده است که در چند سال اخیر این پیوند‌ها 5 درصد بوده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا دو سال آینده به 50 درصد برسد چرا که آمار تصادفات و مرگ و میر در کشور بالاست. به همین دلیل 970 پیوند کلیه از مرگ مغزی انجام شده است.

وی با انتقاد از اینکه به اندازه کافی در بخش‌های دیالیز پزشک وجود ندارد گفت: باید فوق‌تخصصان کلیه و نفرولوژی در شهرهای کوچک مستقر شوند چرا که مشکلات سختی در بیمارستان‌های این شهرها داریم و متخصصان کلیه محروم‌ترین قشر در وزارت بهداشت هستند چرا که جراحی نمی‌کنند و وسیله‌ای ندارند که پول‌آور باشد.

رئیس انجمن نفرولوژی ایران تأمین داروی بیماران پیوندی را از مشکلات دیگر این قشر دانست و گفت: بیماری که دچار نارسایی کلیه شده و 30 درصد کلیه این فرد کار می‌کند باید جزء بیماران خاص قرار گیرد در حالی که دفترچه بیمه معمولی 25 برگه دارند و برای هر دارو گاهی 5 بار نسخه‌نویسی می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر دولت به بیماران نارسایی مزمن و پیوند کلیه یارانه می‌دهد چرا بیمه شان را بیشتر نمی‌کند. این بیماران هزینه آمپول خون‌رسانی خود را باید از جیب بپردازند. شاید دارو همیشه باشد اما در توزیع مشکل داریم و هر بیمار باید ماهانه برای خرید دارو اقدام کند.

گنجی گفت: در حال حاضر 24 هزار بیمار دیالیزی داریم و 31 هزار بیمار نیز پیوند کلیه شدند.

وی تصریح کرد: با تغییراتی که در وزارت بهداشت انجام می‌شود نمی‌توان برنامه‌ریزی درستی داشت نوسانات قیمت ارز هم مشکلات را بیشتر کرده است و تا می‌خواهیم برنامه‌ای بنویسیم قیمت دارو بالا و پایین می‌شود بنابراین از وزارت بهداشت می‌خواهیم از انجمن‌ها کمک بگیرد تا بیماری که 10 سال است پیوند شده برای خرید داروهایش هر ماه به سختی نیفتد.

رئیس انجمن نفرولوژی ایران تصریح کرد: شاید داروهای این بیماران یارانه‌ای شده باشد اما هزینه آزمایش‌های این بیماران و فرانشیزشان بسیار بالا است. 80 درصد هزینه‌ها را بیماران و 20 درصد را بیمه می‌دهد.

وی گفت: ساده‌ترین نوع آزمایش برای بیماران کلیوی 60 هزار تومان هزینه دارد و ما به دنبال این هستیم که این بیماران فقط رنج بیماری را داشته باشند.

گنجی گفت: این در حالی است که هنوز آزمایش‌های 30 ساله پیش را انجام می‌دهیم و نیازمند سرمایه‌گذاری در این بخش هستیم در این میان دانشگاه‌های علوم پزشکی عقب افتاده‌اند و آزمایشگاهی تاسیس نمی‌کنند که ما مجبور نباشیم به دنبال بخش خصوصی برویم و با هزینه‌های بالا خواهش و تمنا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha