تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد افزودن فلوراید به آب آشامیدنی نه تنها از پوسیدگی دندان كودكان، بلكه از بروز این مشكل در دندانهای افراد مسن نیز پیشگیری می‌كند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری رویترز از نیویورك، اغلب گمان می‌رود تاثیر آب آشامیدنی حاوی فلوراید در كاهش پوسیدگی دندانها منحصر به كودكان است در حالی كه این كار برای افراد مسن نیز مفید است.

محققان هزینه‌های دندان پزشكی ‪ ۵۲‬هزار عضو یك طرح بیمه را بررسی كردند و دریافتند ساكنان مناطقی كه آب آشامیدنی آنها حاوی فلوراید است كمتر از ساكنان مناطقی كه آب آشامیدنی مصرفی آنها بدون فلوراید است برای ترمیم پوسیدگی دندانها هزینه می‌كنند.

محققان پس از درنظر گرفتن سن افراد بیمه شده دریافتند این فواید علاوه بر كودكان، در بزرگسالان بالای ‪ ۵۸‬سال نیز دیده می‌شود.

دكتر "جراردو موپوم" می‌گوید نتایج این مطالعه در مورد تاثیر آب حاوی فلوراید در كاهش تعداد دندانهای پر كرده، تحقیقات قبلی بر روی كودكان را تایید می‌كند و بیانگر تاثیر مفید آن در افراد مسن تر نیز هست.

موپوم از دانشكده دندان پزشكی دانشگاه ایندیانا در مینیاپلیس می‌گوید افراد مورد مطالعه در این تحقیق بیمه دندان پزشكی داشتند درحالی كه بسیاری از افراد مسن كه اغلب بازنشسته هستند فاقد بیمه دندان پزشكی هستند و پیشگیری از پوسیدگی دندان برای آنها بسیار مهم است.

بیشتر تحقیقات انجام شده در این زمینه بر كودكان متمركز بوده است در حالی كه فواید بالقوه افزودن فلوراید به آب آشامیدنی در بزرگسالان باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

موپوم می‌افزاید افزودن فلوراید به آب آشامیدنی سرمایه‌گذاری بهداشت عمومی معقولی برای تمام گروههای سنی است.

نتایج این مطالعه در شماره فصل پاییز مجله دندان پزشكی بهداشت عمومی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha