سلامت نیوز : رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی با اشاره به اینکه سیاست‌های مسئولان در راستای بهبود وضعیت داروی بیماران، عقیم می‌ماند، گفت: داروی این بیماران از زمانی که بیمه شده، گران‌تر شده و بیماران را در تنگنا قرار داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ مصطفی قاسمی در نشست خبری که به مناسبت هفته حمایت از بیماران کلیوی برگزار شد گفت: این هفته از 23 تا30 آبان‌ماه برگزار می‌شود که در روز اول با موضوع کلیه و دیابت در روز دوم  اهداء کلیه ایثار و خیریه در روز سوم کلیه و رسانه در روز چهارم کلیه و آموزش و پیشگیری در روز پنجم کلیه و قوانین حمایتی در روز ششم کلیه و نقش پرستاران و در روز پایانی کلیه و تغذیه و روز دیالیز نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: دیابت در بیماران کلیوی بسیار اهمیت دارد چرا که 40 درصد از دیالیزی‌ها از چرخه دیابت، بیمار کلیوی شده‌اند به همین دلیل با کمک انستیتو غدد ایران در حال آزمایش بر 60 هزار نفر هستیم تا ببینیم این بیماران پس از دیابت چگونه تحت نظر باشند.

قاسمی با اشاره به بخش‌های دیالیز گفت: در سال گذشته 446 بخش دیالیز وجود داشت که امسال به 466 بخش افزایش یافت. این به معنی این نیست که دیالیز خوبی داریم چرا که در برخی استان‌ها با کمبود دستگاه مواجه‌ایم و بیماران مجبورند مسافت زیادی طی کنند و گاهی به جای سه بار دیالیز در هفته آن را به دو یا یک بار کاهش دهند.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی تصریح کرد: طبق آخرین آمار هزار دستگاه دیالیز وارد کشور شده اما حدود 4 هزار دستگاه همچنان کم است.

قاسمی با اشاره به اینکه در تأمین صافی دیالیز خودکفا شده‌ایم گفت: اما در دارو مشکل داریم و گاهی اوقات باعث تعجب ما می‌شود دارویی که از چند سال پیش آزاد بود و بیماران حدود 1200 تومان آن را خریداری می‌کردند از زمانی که بیمه، آن را تحت پوشش قرار داد، قیمتش به 1570 تومان افزایش یافت.

وی تصریح کرد: بنابر این در یک ماه گذشته، 1570 تومان را بیماران و همین میزان را بیمه‌ها پرداخت می‌کنند در حالی که زمانی که این دارو آزاد بود بیماران مشکل تأمین آن را نداشتند.

وی تصریح کرد: سیاست‌های مسئولان در راستای بهبود وضعیت داروی بیماران در یکجا عقیم می‌ماند و سیاست کاملی در برخورد با شرکت‌های سوء استفاده کننده وجود ندارد.

قاسمی گفت: شورای دیالیز باید مانند گذشته قوت بگیرد و جلوی این برنامه‌ریزی‌های نادرست را بگیرد و با حضور کارشناسان به جمع‌بندی درستی برسد.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی در مورد شیوع کلیه گفت: شیوع کلیه در کشورهای اروپایی 30 درصد افزایش یافته و به نظر می‌رسد در کشور ما روند صعودی داشته باشد به طوری که پیش‌‌بینی می‌کنیم تا سال 1400، 95 هزار بیمار کلیوی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه مشکل آماری در مورد وضعیت بیماران دیالیزی و فوتی داریم گفت: همیشه این آمارها با خطای 50 درصدی اعلام می‌شود و به همین دلیل است که نمی‌توانیم برنامه‌ریزی درستی کنیم. از هر 9 نفر یک نفر بیمار کلیوی وجود دارد که حدود 8 میلیون نفر از جمعیت کشور را در بر می‌گیرد.

قاسمی از نبود بیمارستان‌های مختص بیماران کلیوی انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر فقط بیمارستان تخصصی هاشمی‌نژاد وجود دارد که آن هم 60 درصد به بیماران قلبی اختصاص دارد و هنوز بیمارستان مختص بیماران کلیوی نداریم. البته قرار شده زمینی را با تلاش خیرین در اتوبان همت خریداری کنیم تا بیمارستان کلیوی احداث شود.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: از شنبه در 10 مرکز و میدان پرتردد تهران چادر‌هایی برپا می‌شود که تا به مردم آموزش و اطلاع‌رسانی کند. این چادر‌ها با همکاری سازمان نظام پرستاری، هلال‌احمر و شهرداری برپا می‌شود و فشار خون و قند خون افراد را تست می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha