سلامت نیوز : مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی فارس گفت: برای دریافت عضو از بیماران مبتلا به مرگ مغزی و انتقال آن به شیراز با هدف پیوند به بیماران، به‌شدت نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و متولیان و تامین بالگرد هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ نادر معینی، امروز، سه‌شنبه، 21 آبان و در آستانه هفته حمایت از بیماران کلیوی در یک نشست خبری افزود: دکتر بهادری، از اعضای گروه پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای انتقال کبد یک بیمار دهنده عضو از بوشهر به شیراز، به دلیل وقوع تصادف در جاده، مجبور شده بود 30 کیلومتر از مسیر را پیاده طی‌کند، زیرا زمان انتقال اعضای پیوندی بسیار محدود بوده و زمان در این زمینه نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی افزود: این انجمن در راستای شناسایی افراد در معرض خطر ابتلا به اختلالات کلیوی، آزمایش‌های مربوطه(چکاپ) را برای افراد رایگان انجام می‌دهد. با توجه به هزینه‌های سرسام آور و رنج‌های ناشی از بیماری‌های کلیوی، باید همه تلاش کنیم سطح آگاهی‌های جامعه در این خصوص را ارتقا بخشیم.

معینی گفت: موضوع حمایت از بیماران مبتلا به اختلالات کلیوی، موضوع تامین یک قلم دارو نیست، برخی بیماران روزانه 25 قلم دارو، مصرف می‌کنند که بعضی از این داروها، بسیار گران است.

وی با تصریح این‌که امروز شیراز قطب پیوند عضو در کشور بشمار می‌رود، تصریح کرد: افتخار داریم که اکثر پیوندهای انجام شده از مبتلایان به مرگ مغزی و معدودی از بستگان درجه یک بوده است. در سال 92 از 199 مورد پیوند کلیه انجام شده، 195 مورد از بیمار مبتلا به مرگ مغزی و 4 مورد از بستگان درجه یک بیمار بوده است.

وی با یادآوری شیراز تنها شهری در ایران است که پیوند کبد و کبد و کلیه و پانکراس را انجام می‌دهد، تصریح کرد: 1000 بیمار نیازمند پیوند کبد در نوبت عمل هستند. همچنین تعداد 70 بیمار در نوبت عمل پیوند پانکراس و 60 نفر در نوبت عمل پیوند همزمان کلیه و پانکراس هستند. البته دکتر ملک‌حسینی، فلوشیپ‌هایی را تربیت کرده‌اند که اکنون در برخی استان‌ها مانند خراسان رضوی، خوزستان و تهران، خدمات فوق تخصصی ارایه می‌دهند.

معینی همچنین از انجام عمل پیوند پوست در بیمارستان قطب‌الدین شیراز خبرداد و گفت: از اسفند سال 91 تا امروز تعداد 18 بیمار تحت عمل جراحی پیوند پوست قرار گرفته‌اند.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی با تصریح این‌که حمایت از پزشکان متخصص از دغدغه‌های استان فارس است، گفت: کمبود نیروی انسانی متخصص برای خدمت در بخش‌های دیالیز در استان فارس یکی دیگر از دغدغه‌ها است. امروز همه باید دست به دست هم داده تا پیشگیری از بروز بیماری در اولویت کاری قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha