بیماران مبتلا به نارسایی مزمن كلیوی با كمك یك كلیه مصنوعی پوشیدنی می‌توانند از دستگاههای دیالیز بی‌نیاز شوند.

 این كلیه مصنوعی در یك تحقیق مقدماتی نتایج نویدبخشی به همراه داشته است.به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری رویترز از لندن، پژوهشگران می‌گویند این دستگاه كه با باتری كار می‌كند هنگامی كه برای یك مدت ‪ ۴‬تا ‪ ۸‬ساعته مورد استفاده قرار گرفت، نتیجه موفقیت آمیزی داشت.این كلیه ساخت شركت "‪"Xcorporeal Inc‬ است.

محققان در درازمدت به دنبال فراهم آوردن امكان استفاده شبانه‌روزی از این دستگاه هستند تا بیماران را از وصل شدن به دستگاه همودیالیز در بیمارستان یا درمانگاه به مدت ‪ ۱۲‬ساعت در هفته، بی‌نیاز كنند.

"اندرو داون‌پورت" از دانشگاه كالج لندن و همكارانش می‌گویند این دستگاه می‌تواند بیمارانی كه در مراحل پیشرفته نارسایی كلیوی، به دفعات بیشتر و مدت طولانی‌تر دیالیز كند.

این تحقیق كوچك فقط بر روی هشت بیمار با میانگین سنی ‪ ۵۲‬سال انجام شده است و به همین دلیل باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

بیمارانی كه در این تحقیق شركت كردند، پیش از استفاده از این دستگاه مرتب همودیالیز می‌شدند.

میزان جریان خون و سرعت خروج مواد شیمیایی سمی از بدن در این دستگاه در مقایسه با دیالیزهای متعارف بسیار كندتر است، اما این موضوع مشكلی ایجاد نمی‌كند چرا كه می‌توان از این دستگاه برای دوره‌های طولانی و مداوم استفاده كرد.

در این تحقیق دو تن از بیماران به علت مصرف داروی ناكافی ضدانعقاد دچار لختگی خون شدند و یكی از بیماران به علت خارج شدن سوزن بطور موقت از دستگاه جدا شد.

با این همه، تمام بیماران گفتند این درمان را به سایر مبتلایان به نارسایی كلیوی توصیه می‌كنند.

حدود ‪ ۱/۳‬میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل نارسایی مزمن كلیوی نیازمند دیالیز هستند. شمار معدودی از این بیماران تحت پیوند كلیه قرار می‌گیرند و كلیه اهدایی كمیاب است.

محققان امیدوارند كه در بلندمدت، نانوتكنولوژی و كوچك‌سازی به ساخت دستگاههای راحتتر و كاشتنی كه عملكرد كلیه سالم را تقلید می‌كنند بینجامد.

"گارابد اك‌نویان" از دانشكده پزشكی بایلر در هوستون واقع در تگزاس می‌گوید كلیه مصنوعی پوشیدنی اولین گام در دستیابی به دستگاههای تصفیه خون پوشیدنی است.

این یافته‌ها در مجله "لانست" منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha