عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه آمار دقیقی از تعداد مبتلایان به بیمارات روانی در دست نیست، از ورود مجلس به مشکلات این بیماران خبر داد.

روند رو به رشد آمار بیماران مبتلا به اختلالات روانی/ ورود مجلس به مشکلات این دسته از بیماران
سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه آمار دقیقی از تعداد مبتلایان به بیمارات روانی در دست نیست، از ورود مجلس به مشکلات این بیماران خبر داد.

سلیمان عباسی در گفت و گو با پانا، با تأکید بر اهمیت سلامت روان در جامعه اظهار داشت: یکی از مسایل بسیار مهمی که انسان، از بدو تولد تا زمان مرگ با آن دست و پنجه نرم می کند، سلامت و تأمین آن است به طوری که وجود سلامت شاخصی مهم برای همه کشورهای توسعه یافته به شمار می رود و در واقع به عنوان حق قانونی افراد در جوامع بشری محسوب می شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سلامت در کشور مقوله ای است که مورد توجه مردم و مسئولان قرار دارد، تصریح کرد: برای دستیابی به آن اقدامات بی شماری صورت می گیرد، البته به موضوع تأمین سلامت در قانون اساسی و اسناد بالادستی به ویژه در سند چشم اندار 20 ساله کشور توجه ویژه ای شده و این به دلیل آرامشی است که در پس تأمین سلامت برای افراد جامعه به دست می آید.

وی با بیان اینکه تامین سلامت مساوی با رفاه جسمی، روانی و معنوی است، خاطرنشان کرد: البته امروزه سلامت تنها در جسم انسان خلاصه نمی شود بلکه روح و روان نیز در تعریف سلامت گنجانده می شود و در کنار جسم، روح نیز باید تامین باشد.

سلامت انسان در رأس همه امور قرار دارد

عباسی در ادامه با تأکید بر اینکه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نیز به مساله سلامت توجه ویژه ای داشته و همواره سلامت را بر همه محورهای جامعه مقدم می دانند، یادآور شد: بنابراین سلامت انسان در رأس همه امور قرار دارد و اگر بخواهیم از نظر معنوی نیز رشد کنیم باید فردی سالم و دارای روانی پر از آرامش باشیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در رابطه با سلامت روان و مسایلی که با آن درگیر بوده، موضوعات مختلفی دخیل است و می توان از مواردی همچون فرهنگی، اجتماعی، محیطی و اقتصاد نام برد که هر یک از آن ها در امر سلامت روان افراد به گونه های مختلف اثرگذار و دخیل است.

خانواده مهم‌ترین نهاد در شکل‌گیری شخصیت و روان فرد است

وی در ادامه با بیان اینکه خانواده مهم ترین نهاد در شکل گیری شخصیت و روان فرد است، خاطرنشان کرد: شرایطی باید در خانواده حکمفرما باشد که فرزندان از تعادل روحی برخوردار باشد، چرا که این موارد در کنار هم موجب می شود که رفتار اجتماعی و سلامت آن ها از خطر دور بماند چرا که ممکن است اتفاقات بدتری رخ دهد و عوارض بدتری برای افراد و همچنین جامعه داشته باشد.

مشکل بیماران اختلال روان برای درمان

عباسی با اشاره به مساله درمان اختلالات روانی تصریح کرد: از طرفی مساله درمان اختلالات روانی از مهم ترین موضوعاتی است که اخیرا نیز مطرح شده چرا که طبق گزارش هایی که ارسال شده است، بسیاری از بیمارانی که اختلال روان دارند، برای درمان خود با مشکل مواجه شده اند. بنابراین اگر شرایطی در کشور و در میان خانواده ها فراهم نباشد، مساله درمان بدتر و شرایط برای این افراد سخت تر می شود.

آمار دقیقی از مبتلایان به اختلالات روانی در دست نیست

وی یادآور شد: در واقع پرستاری و مراقبت نیز از این دسته از بیماران بسیار سخت بوده هر چند که به پرسنل بیمارستان های روانی پرداخت زیادی نیز ارائه شود اما نگهداری از این بیماران بسیار سخت است. البته آمار دقیقی از تعداد افرادی که به اختلالات روانی مبتلا هستند، مشخص نیست اما مساله مهم این است که اگر بتوانیم برای پیشگیری راه درستی را انتخاب کنیم باید آن را هر چه سریعتر به کار بریم.

این نماینده مجلس ادامه داد: همچنین بر اساس مصوبه وزارت بهداشت، 10 درصد تخت های بیمارستانی کشور می بایست به خدمات روانپزشکی اختصاص پیدا کند اما در عمل اینگونه نیست و بسیار کمتر از این است و بعضا بیماران در صف انتظار برای درمان خود می مانند.

وی با اشاره به بیمه مبتلایان به اختلال روان نیز گفت: در فرایند درمان بیمارانی که به اختلال روان مبتلا هستند، تحت پوشش بودن بیمه نیز از مواردی است که اهمیت زیادی دارد چرا که هزینه های درمان و بستری این افراد بسیار بالا است و همه خانواده ها نمی توانند از عهده آن برآیند اما در عین حال نیز به درمان نیاز دارند، از طرفی اکثر خانواده های این افراد مشکل اقتصادی دارند و حتما باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند؛ بنابراین بیمه های درمانی و پوشش دهی این بیماران می بایست مورد توجه قرار گیرد.

عباسی اضافه کرد: همچنین البته در بحث 29 قانون اساسی نیز به مساله درمان بیماری های غیرواگیر اشاره شده به گونه ای که در این مورد، بیماران می بایست هزینه کمتری بپردازند و ارگان هایی مانند بهزیستی و وزارت بهداشت مسئول مستقیم این افراد هستند و می بایست اقداماتی را انجام دهند که مشکلات این بیماران برطرف شود چرا که اگر بیماری این افراد تحت کنترل قرار نگیرد، عوارض وخیم تری دارد.

ورود مجلس به مشکلات بیماران اختلال روان

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به ورود مجلس به این موضوع نیز گفت: موضوع بیماران اختلالات روانی مورد توجه نمایندگان مجلس به ویژه کمیسیون آموزش قرار دارد و سعی می شود در موارد مختلف به آن رسیدگی شد. البته در بودجه بندی به صورت کلی به بحث سلامت توجه می شود اما مجلس نمی تواند به صورت جزئی تر به این موضوع ورود کند. در سال جاری نیز به بحث بیماری های غیرواگیر توجه شد و مبلغ قابل توجهی نیز به این امر اختصاص یافت که باید به درمان این بیماران کمک شود و دسترسی به خدمات بیماران روانی باید برای همه این بیماران فراهم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha