سلامت نیوز: میان ابتلا به اسکیزوفرنی و ژن ها ارتباط وجود دارد اما اقدامات پیشگیرانه در مورد این بیماری برای همه افراد موثر است.

با مصرف مکمل کولین در دوران بارداری می توان ازابتلای کودک به بیماری اسکیزوفرنی در آینده پیشگیری نمود.
کولین یک ماده مغذی حیاتی و مشابه ویتامین B بوده که در ماهیچه، ماهی، مغزها و تخم مرغ یافت می شود. در برخی متون از کولین به عنوان شبه ویتامین B نام برده شده است. بر اساس تحقیقات، استفاده از مکمل کولین در سه ماهه دوم و سوم بارداری و همچنین اوایل دوران نوزادی، موجب کاهش خطر ابتلا به اسکیزوفرنی می شود.

این یافته ها از دو جهت حایز اهمیت هستند، یکی در خصوص اثر درمانی بالقوه کولین و دیگری استراتژی هدف قرار دادن شاخص های اسکیزوفرنی پیش از بروز این بیماری. کولین دارای نقش های متععدی در بدن است از جمله بهبود و پیشگیری از بیماری های کبدی مانند هپاتیت مزمن، سیروز کبدی، افسردگی، فقدان حافظه، بیماری آلزایمر، دمانس یا زوال عقل و حملات صرع.

مطالعه اخیر که در دپارتمان روانپزشکی دانشگاه پزشکی کلرادو انجام شد، نشان داد که میان ابتلا به اسکیزوفرنی و ژن ها ارتباط وجود دارد اما اقدامات پیشگیرانه در مورد این بیماری برای همه افراد موثر است. مصرف مکمل کولین در طی دوران بارداری عملکرد ادراکی و شناختی کودکان را بهبود می بخشد.

زنان باردار سالم شرکت کننده در این مطالعه، صبح ها 3600 میلی گرم فسفاتیدیل کولین و بعد از ظهرها 2700 میلی گرم از این ماده را دریافت نمودند. پس از زایمان نیز به نوزادان این زنان روزانه 100 میلی گرم کولین داده شد. نتایج نشان داد در افرادی که قبل از تولد (از طریق مادر) و پس از آن در ابتدای نوزادی، کولین دریافت کرده بودند، علایم اسکیزوفرنی به ویژه واکنش به توهمات شنیداری به میزان قابل ملاحظه ای مهار شد. توهمات شنیداری شایع‌ترین نوع توهم در بیماران اسکیزوفرنیک می‌باشد و به صورت یک یا چند صدا یا به شکل جملات و عبارات مختلف شنیده می‌شود. گاهی به صورت تکرار شونده و گاهی به صورت موسیقی یا صداهای عجیب وغریب درک می‌گردد.

منبع: سیمرغ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha