سلامت نیوز: رییس انجمن پزشکان عمومی با بیان اینکه به نظر می‌رسد دلیل طرح موضوع انجام خدمات رادیولوژی چون سونوگرافی توسط پزشکان عمومی از سوی وزارت بهداشت به دلیل نیازی بود که مردم در همه جای کشور بویژه نقاط محروم برای استفاده از امکانات پزشکی از جمله سونوگرافی داشتند، گفت: اگر زمانی عزم وزارت بهداشت در خصوص اجرای این طرح جدی شود، پزشکان عمومی آماده همکاری هستند.

دکتر عباس کامیابی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره انجام خدمات تخصصی چون تصویربرداری توسط پزشکان عمومی، اظهار کرد: آنچه که چند ماه گذشته در آیین‌نامه‌های مربوط به آن اذعان شده بود، انجام رادیولوژی‌ها و رادیوگرافی‌های ساده توسط پزشکان عمومی بود که البته الگوی آن در سایر کشورها وجود دارد.

وی ادامه داد: وقتی فردی به عنوان پزشک خانواده کار می‌کند می‌تواند از بسیاری از این امکانات در حد تشخیصی استفاده کند.

رییس انجمن پزشکان عمومی با بیان اینکه تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است به گونه‌ای که در آینده جایگاه سونوگرافی و مانند آن ضعیف خواهد شد، اظهار کرد: تکنولوژی‌های پیشرفته جایگزین تصویربرداری‌های ساده می‌شوند.

کامیابی اضافه کرد: به نظر می‌رسد دلیل طرح این موضوع از سوی وزارت بهداشت به دلیل نیازی بود که مردم در همه جای کشور به ویژه نقاط محروم برای استفاده از امکانات پزشکی از جمله سونوگرافی داشتند. بر این اساس قرار بود پزشکان عمومی دوره‌های آموزشی مربوطه را ببینند و بر اساس نیاز به عنوان ابزار تشخیصی از آن استفاده کنند.

رییس انجمن پزشکان عمومی با اشاره به اینکه اگر نگاه دولت این باشد که همانند کشورهای خارجی، این موضوع نیز بومی‌سازی شود، لازم است آموزش‌ها و نظارت‌ها در حد کفایت وجود داشته باشد، تاکید کرد: پزشکان عمومی با توجه به استعداد، ذکاوت و توانمندی که دارند می‌توانند در این عرصه هم موفق باشند.

کامیابی افزود: سونوگرافی و خدماتی از این دست در کشورهای دیگر توسط تکنیسین‌ها انجام می‌شود نه یک پزشک. اما به علت اختلاف صنفی که پیش آمده است معتقدیم باید در این خصوص نیازسنجی انجام شود و اینکه عزم وزارت بهداشت در خصوص اجرای این طرح تا چه میزان است؟ در این صورت ما نیز آماده همکاری هستیم و خطری متوجه همکاران رادیولوژی از باب محدود کردن فعالیت‌هایشان وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha