جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 86608

از اشتباه گرفتن داروها تا مشکلاتی در مورد اسپری‌های تنفسی، افراد پیر مبتلا به آسم ممکن است به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز داشته باشند تا بتوانند درمان های روزانه خود را دنبال کنند.

مراقبت از سالمندان مبتلا به آسم
سلامت نیوز: از اشتباه گرفتن داروها تا مشکلاتی در مورد اسپری‌های تنفسی، افراد پیر مبتلا به آسم ممکن است به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز داشته باشند تا بتوانند  درمان های روزانه خود را دنبال کنند.

سالخوردگی انجام بسیاری از کارها را به تنهایی، برای سالمندان مشکل می سازد.پیگیری درمان آسم، یکی از این کارهاست. این  تنها یکی از جنبه های متعدد مراقبت است که با پیر شدن فرد مبتلا به آسم تغییر می‌کند. درصورتی که از سالمندی مبتلا به آسم مراقبت می‌کنید، کارهایی که می‌توانید برای کمک به سالمند انجام دهید شامل مرتب سازی داروهای مصرفی و یادداشت کردن مقدار دارویی است که سالمند عزیز شما باید مصرف کند.

بررسی درمان آسم: تغییر نیازهای سالمندان


دکتر ریچارد هونسینگر، متخصص آسم در مرکز درمانی لوس آلموس، می گوید:" به نظر من افراد  پیر در مورد مصرف داروها مطیع تر هستند، اما در استفاده از تجهیزات مشکلات تکنیکی دارند.". زمانی که سالمندان می خواهند به درمان آسم خود ادامه دهند، اغلب با چالش های جدیدی شامل موارد زیر روبرو می شوند:

- آرتروز که استفاده از اسپری تنفسی را مشکل می سازد.

- سردرگمی در مورد میزان داروی مورد استفاده در افشانه(نبولایزر).

- مشکل پرداخت هزینه داروها و اسپری‌ها که می‌تواند موجب شودبه وفت نیاز، از آن استفاده نکند.

دکتر هونسینگر ادامه می‌دهد:" اگر بیمار نمی‌تواند از اسپری تنفسی استفاده کند، می‌تواند از جداکننده یا(نبولایزر)افشانه استفاده کند." اما باید از میزان داروی لازم برای نبولایزر آگاه باشد. استفاده از داروی آسم بیشتر از مقدار تجویز شده یا تکرار مصرف در صورت برطرف نشدن علائم می‌تواند سلامت بیمار را به خطر بیاندازد.


مراقبت از سالمندان مبتلا به آسم: دنبال کردن قانون دوتایی ها


دکتر هونسینگر می‌گوید مراقبت کنندگان باید از "قانون دوتایی ها" که برای حصول اطمینان از عملکرد خوب داروی تجویزی برای آسم بکار می‌رود، آگاه باشند. "قانون دوتایی ها" بیان می‌کند: در صورت وقوع موارد زیر باید داروی آسم سالمند عوض شود:

- در صورت  نیاز به اسپری  یا نبولایزر اورژانسی برای کنترل علائم آسم بیش از دوبار در هفته

- در صورت بیدارشدن براثر آسم در طول شب بیش از دوبار در ماه

- نیاز به پر کردن مجدد اسپری تنفسی اورژانسی (یا داروی لازم برای نبولایزر) بیش از دوبار درسال

- رفتن به اورژانس به دلیل آسم بیش از دوبار در سال

- نیاز به کورتیکواستروئید دهانی – نوع دیگری از داروهای اورژانسی آسم- بیش از دوبار در سال

مراقبین باید این موارد را رعایت کرده و سالمند عزیز خود را به صحبت با پزشک خود در مورد درمان آسم تشویق کنند. دکتر هونسینگر می‌گوید:" بیماران سالمند معمولا در عوض اینکه بلافاصله به دیدن پزشک خود رفته و درمورد بیماری خود با وی صحبت کنند، میل دارند که تا وقت ویزیت بعدی  دست دست کنند."

مراقبین همچنین می‌بایست به سلامت کلی سالمند خود توجه کافی داشته باشند. عفونت‌های تنفسی در ابتدا به نظر بی‌خطر می‌رسند، اما می‌توانند آسم را بدتر کرده و منجر به پیچیده‌تر شدن اوضاع ، درصورت عدم توجه به عوارض گردند. دکتر هونسینگر می‌گوید:" می‌توان از یک دستگاه پیک فلو متر،برای کنترل آسم استفاده نمود. این دستگاه کوچک برای اندازه‌گیری میزان موثربودن بازدم  بیمار مبتلا به آسم کاربرد دارد. با افزایش علائم آسم، این دستگاه  کاهش حجم هوای بازدمی را نشان می‌دهد. پزشک با شما و بیمار صحبت می‌کند که چه زمانی سالمند باید داروهای اورژانسی را مصرف کند.

مراقبت از آسم: برنامه‌ریزی ملاقات با پزشک


وقتی که دارو های سالمند به درستی علائم آسم را کنترل نمی‌کند، ویزیت مرتب پزشک بسیار حائز اهمیت است. افراد مبتلا به آسم خفیف می‌بایست، پزشک خود را سالانه ملاقات کنند، اما در صورتی که سالمند شما به آسم متوسط تا شدید مبتلا است، می‌بایست هر سه ماه یکبار با پزشک ملاقات کند. دکتر هونسینگر برای آسم‌های کنترل نشده، ملاقات هفتگی را توصیه می‌کند.

با کمک به عزیز خود در درمان آسم و ویزیت مرتب پزشک خود، سالمندرا قادر به کنترل موثرتر آسم نموده و زندگی آرامتری برای همه به وجود خواهید آورد.

منبع: مجله پزشکی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha