براساس آمارهای اعلام شده، سالانه هفت درصد بیمارانی که متحمل هزینه‌های سنگین و گران قیمت سلامت می‌شوند، به زیرخط فقر سقوط می‌کنند. همچنین بی‌تردید بیمارانی هم وجود دارند که با پرداخت سهم‌شان از هزینه‌های درمان، گردش اقتصادی خانواده‌هایشان دچار چالش شده و گاها به دهک‌های اقتصادی پایین‌تر تنزل می‌کنند.

سالی 7 درصد بیماران به دلیل هزینه‌های سلامت زیر خط فقر می‌روند

سلامت نیوز : عضو شورای عالی نظام پزشکی نسبت به هزینه‌های کمرشکن سلامت بویژه قیمت بالای داروها از جمله داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج هشدار داد و بازنگری سازمان‌های بیمه‌گر در پوشش بیمه‌ای داروهای گران قیمت را خواستار شد.

دکتر داریوش طاهرخانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با استناد به قانون اساسی، برخورداری آحاد مردم از سلامت را حقی همگانی خواند و گفت: مطابق قانون اساسی کشور دولت‌ها مکلفند طوری برنامه‌ریزی کنند که همه مردم صرف‌ نظر از مولفه‌های اجتماعی و اقتصادی و فارغ از جغرافیای محل زندگی از خدمات درمانی مورد نیازشان بهره‌مند شوند. در این مسیر سیاست‌گذاران حوزه سلامت باید طوری برنامه‌ریزی کنند تا مولفه‌هایی که مانع از دستیابی مردم به خدمات مورد نیازشان می‌شود، از بین برود.

سالانه هفت درصد بیماران به دلیل هزینه‌های کمرشکن سلامت زیر خط فقر می‌روند

وی در این باره افزود: براساس آمارهای اعلام شده، سالانه هفت درصد بیمارانی که متحمل هزینه‌های سنگین و گران قیمت سلامت می‌شوند، به زیرخط فقر سقوط می‌کنند. همچنین بی‌تردید بیمارانی هم وجود دارند که با پرداخت سهم‌شان از هزینه‌های درمان، گردش اقتصادی خانواده‌هایشان دچار چالش شده و گاها به دهک‌های اقتصادی پایین‌تر تنزل می‌کنند.

طاهرخانی در ادامه با بیان اینکه دستیابی بیماران به داروهای مورد نیازشان همواره یکی از دغدغه‌های آنهاست، گفت: گاها مولفه‌های مختلفی مانع از دستیابی بیماران به داروهای مورد نیازشان می‌شود. موجود بودن و در دسترس بودن دارو در بازار دارویی کشور و همچنین سهم پرداختی مردم در تامین این داروها، دو مولفه مهم در تامین داروی بیماران به شمار می‌رود.

همواره فاصله علم تا عمل در حوزه سلامت زیاد بوده است

وی افزود: در خصوص وجود دارو در بازار دارویی کشور، وزارت بهداشت وسازمان غذا و دارو باید طوری برنامه‌ریزی کنند تا داروها در بازار دارویی کشور در دسترس مردم قرار داشته باشد. برنامه‌ریزی‌های سازمان‌های بیمه‌گر نیز باید طوری باشد که مردم با پرداخت سهم کمتر، از داروی مورد نیاز خود بهره‌مند شوند. هرچند در ادوار مختلف صحبت‌های زیادی از ارتقای پوشش بیمه‌ای داروهای گران قیمت مطرح شده، اما متاسفانه همواره فاصله علم تا عمل در حوزه سلامت بسیار زیاد بوده و هیچگاه مردم حلاوت این شعار را در زندگی خود احساس نکرده‌اند.

رییس نظام پزشکی تاکستان در این باره ادامه داد: در جامعه امروز کمتر افرادی با پرداخت هزینه ‌داروهایی نظیر یک مسکن ساده و یا قرص سرماخوردگی، اقتصاد خانواده‌شان با چالش مواجه می‌شود اما درصد افرادی که با پرداخت سهم خود در تامین داروهای خاص و گران قیمت دچار بحران اقتصادی می‌شوند، کم نیست. باید دقت داشته باشیم که از سال گذشته دارو به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بیماران تبدیل شده است. البته خوشبختانه در ماه‌های اخیر شاهدیم که برای تامین دارو در بازار دارویی کشور اقدامات موثر و خوبی صورت گرفته است.

بیمه‌ها در تعهدات خود برای پوشش داروهای گران قیمت بازنگری کنند

وی همچنین با ابراز خرسندی از اقدامات اخیر بیمه‌ها بویژه سازمان بیمه تامین اجتماعی برای افزایش سطح پوشش برخی از داروهای خاص و گران قیمت، افزود: خوشبختانه تفکر افزایش سطح پوشش داروهای گران قیمت در سازمان‌های بیمه‌گر در حال عملیاتی شدن است. در این راستا سازمان تامین اجتماعی به عنوان نخستین سازمان بیمه گر از ابتدای مهر ماه اقدامات موثری انجام داده است. به عنوان مثال در خصوص بیماران سرطانی سطح تعهدات این سازمان از 85 درصد به 90 درصد افزایش یافته است. همچنین شنیده‌ها حاکی از آن است که بیش از 100 قلم داروی بیماران سرطانی به فارماکوپه مورد تعهد این سازمان بیمه‌گر اضافه شده است.

این عضو شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: همچنین پیش از این تنها چند قلم داروی ایرانی مربوط به "بیماری ام . اس" جزو تعهدات بیمه بود اما خوشبختانه امروز شاهدیم که برخی داروهای خارجی که تاثیر بسیار خوبی در درمان این بیماری دارند نیز به فهرست داروهای مورد تعهد تامین اجتماعی اضافه شده است.

وی افزود: انتظار آن است که شورای عالی بیمه کشور حرکت خود را در جهت استقرار "عدالت در سلامت" آغاز نماید و این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد و طوری عمل کند که همه سازمان‌های بیمه‌گر تعهدات خود را در داروهای گران قیمت و داروهایی که هزینه‌های آنها می‌تواند اقتصاد خانواده‌ها را دچار بحران کند، مورد بازنگری قرار دهند. بی‌تردید حرکت شورای عالی بیمه در این مسیر موجب کاهش دغدغه‌های بیماران در پرداخت هزینه‌ها خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha