شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 86619
سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه گفت: مصرف همزمان مواد خوراکی و نوشیدنی‌های حاوی ویتامین C باعث افزایش جذب آهن در بدن می‌شود.

دکتر ضیاءالدین مظهری در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: کمبود آهن و تهی شدن ذخایر بدن از آهن نشانه‌های گسترده‌ای دارد که بارزترین آنها، افسردگی و بی‌حوصلگی، خستگی، بی قراری، بی‌اشتهایی و سردرد است.

وی ادامه داد: کمبود و افت ذخایر آهن بدن قبل از ایجاد کم خونی، موجب بروز عوارض رفتاری خاصی می‌شود و افرادی که حتی به کمبود خفیف مبتلا هستند دچار نشانه‌های از جمله پرخاشگری، کم‌ توجهی و بی‌اشتهایی می‌شوند و تمایل عجیبی به خوردن خاک، کاه‌گل، مهر نماز و یخ از خود نشان می‌دهند.

این متخصص تغذیه، رنگ‌ پریدگی، خستگی، بی‌حوصلگی و کاهش مقاومت در مقابل بیماری‌های عفونی را از اثرات فقرآهن عنوان کرد و افزود: کاهش میزان بهره‌هوشی توأم با افت تحصیلی از دیگر عوارض تهی شدن ذخایر آهن بدن تلقی می‌شوند.همچنین اختلالات ایجاد شده در تکامل روانی – حرکتی و کاهش توجه و یادگیری و بیش‌فعالی نیز می‌تواند به دلیل کمبود آهن در بدن باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: اگر در برنامه غذایی روزمره از منابع غذایی حاوی آهن به میزان متناسب و متعادل استفاده شود، دو نوع آهن " هم و غیرهم " در دسترس سلول‌های بدن قرار داده می‌شود.

این متخصص اظهار کرد: "آهن هم" از طریق مصرف گوشت‌های قرمز، جگر، مرغ و ماهی تامین می‌شود و ده‌ها برابر بیشتر و بهتر از "آهن غیرهم" جذب می‌شود، ولی آهن غیرهم نیز از طریق مصرف میوه، سبزیجات، غلات، حبوبات و تخم‌مرغ به میزان بسیار بیشتر از آهن هم در برنامه غذایی روزمره دریافت می‌شود و ده‌ها برابر کمتر از آهن هم جذب می‌شود و جذب آن در ارتباط کامل با سایر ترکیبات غذایی است.

وی با بیان این که همزمانی مصرف آنها منجر به کاهش جذب آهن غیرهم به میزان 41 تا 95 درصد می‌شود، افزود: به طور همزمان و یا بدون فاصله پس از صرف غذا از نوشیدن چای و برخی نوشابه‌های گازدار ومصرف ماست و لبنیات و یا سایر مواد غذایی حاوی کلسیم خودداری شود.

دکتر مظهری با اشاره به نان‌ها و یا سایر فرآورده‌های غلاتی که با استفاده از جوش شیرین تهیه می‌شوند، افزود: نباید همزمان و بلافاصله بعد از میل کردن مواد غذایی حاوی آهن غیرهم مصرف شوند. همچنین مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم مانند شیر، پنیر، ماست و سایر فرآورده‌های لبنی، همزمان با مصرف مواد غذایی حاوی آهن غیرهم خودداری شود.

وی در این رابطه افزود: مصرف همزمان مواد خوراکی و نوشیدنی‌های حاوی ویتامین C، به افزایش سطح جذب آهن کمک می‌کند. همچنین تلفیق مواد غذایی گیاهی و حیوانی حاوی آهن نیز سطح جذب آهن را افزایش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha