آمار بیماران كلیوی به شكلی نگران‌كننده رو به افزایش است به‌طوری كه اكنون از هر یك میلیون نفر، 75 نفر دارای نارسایی كلیه هستند.

آمار بیماران كلیوی در كشور رو به افزایش است
سلامت نیوز : رئیس انجمن نفرولوژی (متخصصان بیماری‌های كلیوی) گفت: آمار بیماران كلیوی به شكلی نگران‌كننده رو به افزایش است به‌طوری كه اكنون از هر یك میلیون نفر، 75 نفر دارای نارسایی كلیه هستند.محمدرضا گنجی افزود: در سطح جامعه در زمینه پیشگیری از ابتلای افراد به بیماری‌های كلیوی موفق نبوده‌ایم چون بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون ریسك ابتلا به بیماری‌های كلیوی را بالا می‌برند و ما نتوانسته‌ایم آن‌ها را كنترل كنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ وی با عنوان این مطلب كه آمار دقیقی از بیماران كلیوی و دیالیزی وجود ندارد، افزود: شیوع نارسایی‌ كلیه از دیابت بیشتر است و ممكن است نارسایی‌ كلیه در همان موقع تهدید‌كننده نباشد اما خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را بیشتر كرده و سكته‌های قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد. گنجی از افزایش شیوع نارسایی‌ كلیه خبر داد و گفت: سال گذشته 24 هزار بیمار دیالیزی و 31 هزار بیمار نیز پیوند كلیه شدند كه امسال 5 هزار و 500 بیمار جدید به این تعداد افزوده شده است. وی ادامه داد: در سال گذشته همچنین 2400 پیوند كلیه انجام شده كه 30 درصد از آن مرگ مغزی بوده است كه در چند سال اخیر این پیوند‌ها 5 درصد بوده است و پیش‌بینی می‌كنیم تا دو سال آینده به 50 درصد برسد چرا كه آمار تصادفات و مرگ و میر در كشور بالاست.

به همین دلیل 970 پیوند كلیه از مرگ مغزی انجام شده است. رئیس انجمن نفرولوژی ایران تأمین داروی بیماران پیوندی را از مشكلات دیگر این قشر دانست و گفت: بیماری كه دچار نارسایی كلیه شده و 30 درصد كلیه این فرد كار می‌كند باید جزو بیماران خاص قرار گیرد در حالی كه دفترچه بیمه معمولی 25 برگه دارد و برای هر دارو گاهی 5 بار نسخه‌نویسی می‌شود.

رئیس انجمن نفرولوژی ایران تصریح كرد: شاید داروهای این بیماران یارانه‌ای شده باشد اما هزینه آزمایش‌های این بیماران و فرانشیزشان بسیار بالا است. 80 درصد هزینه‌ها را بیماران و 20 درصد را بیمه می‌دهد. وی گفت: ساده‌ترین نوع آزمایش برای بیماران كلیوی 60 هزار تومان هزینه دارد درحالی كه قرار بود ما به دنبال این باشیم كه بیماران فقط رنج بیماری را داشته باشند. گنجی گفت: این در حالی است كه هنوز آزمایش‌های 30 سال پیش را انجام می‌دهیم و نیازمند سرمایه‌گذاری در این بخش هستیم. در این میان دانشگاه‌های علوم پزشكی عقب افتاده‌اند و آزمایشگاهی تأسیس نمی‌كنند كه ما مجبور نباشیم به دنبال بخش خصوصی برویم و با هزینه‌های بالا خواهش و تمنا كنیم.

دكتر سید احمد تارا عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایران می‌گوید:‌ با احتساب 76 میلیون نفری جمعیت ایران، چیزی حدود 5 میلیون نفر در كشور وجود دارند كه به عناوین مختلف دچار بیماری كلیوی هستند و از این تعداد حدود 50 هزار نفر به مرز بحران رسیده‌اند، در حالی كه 100 برابر این تعداد، بیمارانی هستند كه از مشكلات كلیوی پنهان رنج می‌برند و در آمار و ارقام‌ها سخنی از آنها به میان نمی‌آید. طبق آمار، شیوع بیماران كلیوی در ایران هر 10 سال 2 برابر می‌شود، یعنی سالی 5 هزار بیمار نیازمند دیالیز و پیوند به این آمار اضافه می‌شود. براین اساس در 10 سال آینده چیزی حدود 50 هزار نفر به مبتلایان به نارسایی حاد كلیوی اضافه خواهد شد كه پیش‌بینی می‌شود با روند فعلی در سال 1400 تعداد بیماران كلیوی به 100 هزار نفر برسد.

براساس استانداردهای جهانی عمر مفید دستگاه دیالیز حداكثر بین 5 تا 7 سال است. در حالی كه به گفته مصطفی قاسمی، رئیس انجمن حمایت از بیماران كلیوی اكثر دستگاه‌های دیالیز موجود در كشور 2 تا 3 برابر استاندارد‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. بنابراین فرسودگی دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز این بیماران جزو شایع‌ترین مشكلات موجود در این زمینه است. قاسمی در این باره می‌گوید:‌ علی رغم این كه قرار بود درآمدهای نفتی و درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به كمك حوزه سلامت بویژه بیماران صعب‌العلاج بیاید، اما اجحافی كه به این حوزه بویژه در 4 سال اخیر شده است، از ابتدای انقلاب بی سابقه بوده است.

به طوری كه چند سال گذشته خرید دستگاه‌های دیالیز جدید و بودجه مختص به آن از سوی مجلس مصوب و به وزارت بهداشت اختصاص یافت اما از سوی این وزارتخانه صرف سایر امور شد. وی می‌افزاید:‌ به دلیل مشكلات موجود بسیاری از بیماران نیازمند دیالیز كه باید 3 بار در هفته دیالیز شوند، تعداد دفعات دیالیز را به 2 بار كاهش داده‌اند، بنابراین پیش‌بینی می‌كنیم طی چند سال آینده تعداد بیماران دیالیزی دست‌كم 70 تا 100 درصد افزایش داشته باشد. اما با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید و اقداماتی كه برای تأمین داروی بیماران صعب‌العلاج صورت گرفت، امیدواریم سهم سلامت از موضوع هدفمندی یارانه‌ها هرچه سریع‌تر اختصاص یابد و بزودی شاهد خروج از بحران فعلی در زمینه خدمات‌رسانی به بیماران كلیوی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha