شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 86630
سلامت نیوز : بسیاری از افراد جامعه با مشكل مواد غذایی صنعتی روبه‌رو هستند. افزایش سرعت شگرف فعالیت‌های روزمره، نیاز دسترسی به مواد غذایی سریع را دو چندان كرده است و استفاده از این نوع مواد غذایی هم دردسر‌های خودش را برایمان به ارمغان آورده است. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد، استفاده از مواد صنعتی در غذاهای آماده می‌تواند در روند طبیعی رشد كودكان و نوجوانان اختلال ایجاد كند. مواد شیمیایی و غیر طبیعی در محصولاتی كه در زندگی روزمره استفاده می‌شوند، مثل بطری‌های نوشابه، غذاهای بسته بندی شده و لوازم آرایشی وجود دارد. هرچند كه شیوه زندگی ارتباط مستقیم با نوع تغذیه ما داشته باشد، نباید خودمان را برایش قربانی كنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ یك متخصص بیماری‌های داخلی در این مورد می‌گوید: مواد غذایی صنعتی، مختل‌كننده غدد داخلی است و ساختار شیمیایی بدنمان را با تغییر كاركرد هورمون‌ها عوض می‌كند. هورمون‌هایی كه به بدنمان دستور می‌دهند، چگونه رشد یا رفتار كند. مطالعات بسیاری كه در سال‌های اخیر روی انسان‌ها و حیوانات انجام شده، نشان دهنده تأثیرات قابل توجه و غالباً منفی روی سلامت، تكامل باروری و در طول زمان، خطر ابتلا به سرطان و سایر امراض است. مثلاً یك مختل‌كننده غدد داخلی می‌تواند روند تكامل جنین را تغییر دهد كه به مرور در رفتار پرخاش گرانه فرزند نقش دارد. دكتر عبدالرسول رجبیان معتقد است: مواد غذایی براحتی از طریق افرادی كه تهیه، آماده سازی، توزیع و عرضه آن‌ها را به عهده دارند به انواع باكتری‌ها مثل استافیلوكوك‌ها و استرپتوكوك‌ها آلوده می‌شوند. مهمترین مواد غذایی حساس به باكتری‌هایی مثل استافیلوكوك عبارتند از غذاهای گوشتی، شیر و فرآورده‌های آن، تخم مرغ و فرآورده‌های حاوی تخم مرغ مثل انواع كیك‌ها. وی هشدار می‌دهد: سم در غذاهای تهیه شده غیربهداشتی، در قوطی‌های كنسرو، در غذاهایی كه حالت اسیدی و یا قلیایی كمی دارند و در غذاهای پاستوریزه شده‌ای كه حرارت كمی می‌بینند و در یخچال نگهداری نمی‌شوند، به خصوص آنهایی كه در بسته‌بندی‌های تخلیه شده از هوا تهیه می‌شوند، ایجاد می‌شود. سم بوتولیسم در حرارت جوش از بین می‌رود ولی برای كشتن هاگ‌های باسیل حرارت بیشتری لازم است كه بسیاری از عرضه‌كنندگان این مواد غذایی به آن توجهی ندارند.

انسان در معرض خطر
تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر نشان داده است كه بعضی از محصولات كنسرو كشاورزی، كه در گذشته تصور می‌شد كنسرو خانگی آن به‌دلیل داشتن اسیدیته بالا، خالی از خطر بوده و كلستریدیم نمی‌تواند در آن رشد كند، صحیح نبوده و این نوع محصولات غذایی چندان هم بی‌خطر نیستند.به گفته دكتر رجبیان، هرچند كه حتی جوامع پیشرفته هم نمی‌توانند از تأثیرات مختل‌كننده غذا‌های صنعتی اجتناب كنند اما با آگاهی دادن و نظارت مستمر می‌توان گسترش آن را كنترل كرد. در جهانی كه مواد سمی از طریق غذا خوردن، كاركردن و بازی كردن مرتباً بر ما تأثیر می‌گذارند، پژوهش‌های تازه نشان می‌دهد میزان تحمل بدن در مقابل مواد شیمیایی صنعتی متأثر از ژنتیك، عادتهای شخصی و جنسیت هم هست. در واقع پیامدهای این تأثیرپذیری با‌نژاد و شرایط اجتماعی ـ اقتصادی مرتبط است كه ما تازه شروع به درك آن‌ها كرده‌ایم. شایع‌ترین این ویروس‌ها ویروس‌های سیبرون است كه ویروس‌های هپاتیت A و E در شرایط انجماد مواد غذایی، سال‌ها می‌توانند زنده بمانند اما در حرارت 95 درجه در مدت یك دقیقه از بین می‌روند.

زنگ خطر با جنون گاوی
حدود 20 سال قبل در اروپا ظهور عامل جنون گاوی اولین هشدار جدی به مردم در مورد غذاهای صنعتی بود. عامل جنون گاوی از طریق مصرف گوشت گاوهای آلوده به سایر گاوها سرایت می‌كند و در مواردی مصرف گوشت و مغز گاوهای آلوده موجب ابتلای انسان و مرگ شد. پس از آن در سال 1989 در كشور انگلستان و به دنبال آن در اسكاتلند و ایرلند محدودیت برای مصرف گوشت گاو در مواد غذایی اعمال شد و اتحادیه اروپا نیز در همان سال محدودیت‌های وسیعی را متعاقب گزارش 40 مورد بیماری بر اثر تغذیه با منشأ دامی برای واردات انواع دام زنده و فرآورده‌های آن‌ها درنظر گرفت. در سوم آوریل سال 1990 كمیته‌ای به‌نام كمیته توصیه اجتماعی تغذیه (SEAC) تشكیل و در همان زمان نیز سیستم بررسی بیماری انسانی توسط دپارتمان بهداشت راه‌اندازی و از این زمان به بعد ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای مهمی صادر شد از جمله ممنوعیت در مصرف گاوسانان درتغذیه تمام دام‌ها تا این‌كه از سال 1993 به بعد تعداد موارد بیماری گزارش شده بشدت كاهش پیدا كرد. اكنون تولید‌كنندگان عمده مواد غذایی، از برخی داروها برای افزایش تولیدات خود بهره می‌برند كه تأثیر داروهای دامپزشكی در مواد غذایی می‌تواند سرطان زا، آلرژی زا و مسموم‌كننده باشد. مثل آنتی بیوتیك‌ها و هورمون‌ها كه به عنوان افزایش دهنده‌های رشد، وزن و بازدهی دام و طیور استفاده می‌شوند. فلزات سمی مثل جیوه كه در فاضلابهای صنعتی وجود دارد و به رودخانه ریخته می‌شود موجب آلوده شدن ماهی‌ها می‌شود و با مصرف ماهی‌های آلوده در رستوران‌هایی كه مدعی‌اند غذای تازه به ما می‌دهند، مسمومیت به صورت اختلالات گوارشی، اختلال در عملكرد كلیه‌ها و بیماری عصبی كه گاهی منجر به مرگ و میر می‌شود بروز می‌كند.

رنگ‌ها و نیرنگ ها
رنگ‌های شاد در انواع شكلات‌ها و كیك‌ها یك ماده‌ مصنوعی است كه از گرم كردن شكر حاصل می‌شود. اما زمانی خطرناك می‌شود كه پروسه تولید آن با آمونیاك هم همراه شود.
یك متخصص مواد غذایی با بیان این مطلب گفت: رنگ خوراكی معمولاً در همه چیز دیده می‌شود. از نوشابه‌ها و سس‌ها گرفته تا شیرینی ها. وقتی كه مستقیماً از شكر ساخته شود، نسبتاً بی‌خطر است اما وقتی كه با آمونیاك ساخته می‌شود، یك نوع ماده شیمیایی به نام‌ متیل لیمیدازول را به وجود می‌آورد كه موجب سرطان می‌شود.
دكتر فرمهر شایگان افزود: متأسفانه تولید‌كنندگان موادغذایی در ایران ملزم نیستند اعلام كنند كه آیا مواد رنگی آن‌ها با آمونیاك ساخته شده است یا خیر به همین دلیل متخصصان غذایی پیشنهاد می‌كنند كه حتماً از مصرف این محصولات خودداری شود.

همچنین ماده‌ خطرناك پتاسیم بروماید كه نوعی رنگ ژله‌ای است هم موجب تومورهای تیروئید و كلیه و همچنین تحلیل سلول‌های بدن می‌شود. این ماده می‌تواند به سیستم اعصاب آسیب برساند و به همین جهت مصرف آن در دنیا كاملاً محدود و حتی در بسیاری از كشورها ممنوع اعلام شده است. این مواد در بعضی از دونات‌ها، بستنی‌ها، دسرهای ژله‌ای و خوراكی‌هایی از این نوع كاربرد دارد. به گفته این متخصص، خطر دیگر در زمینه میزان آلودگی‌های چای عطری است كه باید انواع مخمر آن صفر و انواع فلزات سنگین مثل سرب و آرسنیك آن كمتر از یك PPM و بدون هر گونه رنگ و اسانس باشد. اگر چای عطری مطابق استاندارد افزودنی داشته باشد مانعی ندارد اما باید بدانید كه تقلب در چای بسیار زیاد است. گاهی چای مصرف شده را دوباره مالش و خشك می‌كنند و بعد از رنگ كردن با مواد شیمیایی با اسپری می‌فروشند. برای عطری كردن بسیاری از چای‌ها از مواد شیمیایی غیر استاندارد استفاده می‌شود كه این مواد غیر استاندارد در دراز مدت عوارض قابل توجهی را برای بدن افراد ایجاد می‌كند كه مهمترین عوارض آن را می‌‎توان به بروز بیماری‌های گوارشی، كلیوی و معده اشاره كرد. همچنین در دراز مدت سبب بیماری‌های صعب العلاج می‌‌شود زیرا مـیـزان اسـیـد مـعـده را افـزایش می‌دهد و به این ترتیب، باعث بروز تدریجی زخم در دستگاه گوارش(زخم‌های معده و اثنی عشر) می‌شود. احساس هضم بهتر غذا پس ازنوشیدن این نوع چای به همین دلیل است.

تلاش برای تغییر
گسترش آگاهی‌ها و فعالیت‌های اجتماعی و بهداشتی در این زمینه، تلاشی پر مشقت برای خانواده‌های دارای درآمد پایین است، چون مغازه‌های واقع در محله‌های فقیر به سادگی قفسه هایشان را از مواد غذایی طبیعی و محصولات سازگار با محیط زیست پر نمی‌كنند.مشكلات مواد غذایی صنعتی را باید با انتخاب‌های هوشمندانه كاهش داد، اما این مواد را هرگز نمی‌توان به‌طور كلی از زندگی حذف كرد به خصوص به این دلیل كه قوانین زیست محیطی درمورد كنترل یا نظارت مواد شیمایی بالقوه خطرناك، بسیار سهل گیرانه هستند و در بسیاری از موارد به این صنایع اجازه داده‌اند خودشان بر كار خود نظارت كنند. در حال حاضر كشور‌های اسكاندیناوی استفاده از هرنوع مواد نگه دارنده را در محصولات غذایی به خصوص موادغذایی مورد مصرف كودكان مثل بطری شیر اطفال و بسیاری از مواد غذایی صنعتی منع كرده‌اند.

محققان در كشور‌های كره جنوبی و تایوان تمهیدات پیشگیری جدی تری را پیشنهاد كرده‌اند از جمله كاستن از زمان قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و مواد سمی محلی و تشویق دسترسی به مواد غذایی سالم‌تر و برنامه‌های پیشگیری از چاقی برای خانواده‌های دارای درآمد پایین تر. الگوهای ارائه شده مراكز تحقیقاتی از روش زندگی، وضعیت اقتصادی و قرار گرفتن روزمره در معرض انواع مواد شیمیایی می‌تواند به جوامع كمك كند تا تصویر روشن تری از خطری كه مردم را تهدید می‌كند پیدا كنند. برای جلوگیری از خطرات مواد غذایی صنعتی در جامعه مهمترین و مؤثرترین عامل، تغییر باورها و نگرش مردم به تغذیه است و این امر با نقش تعیین‌كننده و مهم سیاستگذاران در قانونمند كردن تولید غذاهای مصنوعی و همچنین فرهنگ‌سازی برای بهبود تغذیه گره خورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha