شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰
سلامت نیوز : اعتیاد یكی از آسیب‌های اجتماعی است كه متأسفانه در طول دهه‌های متمادی بخش مهمی از اعضای جامعه ایران را درگیر كرده و همواره انرژی و بودجه بسیار سنگینی از جامعه و دولت‌های كشور برای كنترل و مبارزه با این آسیب هزینه شده است. در سه دهه اخیر، مدیران كشور تمام تلاش خود را بر كاهش تقاضای مواد مخدر در جامعه به منظور مبارزه با این پدیده متمركز كرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر جهانی واقع است و همواره بیشترین هزینه و نیروی انسانی را برای مبارزه با قاچاق مواد صرف كرده است. درباره این اقدامات ایران و همچنین سند جامع پیشگیری از اعتیاد با بابك دین‌پرست معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت‌و‌گویی كرده‌ایم كه می‌خوانید:

چه فرهنگ سازی‌هایی در حوزه اعتیاد صورت گرفته است و چرا تا به حال جوابی در این خصوص نگرفته‌ایم؟
در راستای سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد كه در سال 1390 به كلیه دستگاه‌ها و استان‌های كشور ابلاغ گردید چهار كانون هدف خانواده، محیط‌های آموزشی (مدارس و دانشگاه‌ها)، محله‌ها ومحیط‌های كاری تحت پوشش برنامه‌های فرهنگی و پیشگیری قرار گرفته است كه در این خصوص برنامه‌های كارزار رسانه‌ای ترویج هنجارهای ضد اعتیاد و سبك زندگی سالم وعاری از اعتیاد، آموزش ارزش‌های اخلاقی و هنجارهای اجتماعی پیشگیری از اعتیاد، ایجاد وگسترش برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در فضای مجازی از طریق كمك به ایجاد سایت‌ها و وبلاگهای فعال در این زمینه، برگزاری نمایشگاهها وهمایش‌های فرهنگی وپیشگیری برای اقشار مختلف جامعه از مهمترین اقدامات فرهنگی در این راستا است.

 چرا مصرف ترامادول در سال‌های اخیر تا این حد افزایش یافته و علی‌رغم تمهیداتی كه در طول سال‌ها از سوی دستگاه‌های ذیربط اعمال شده موفق نبودیم؟
ازجمله عوامل افزایش مصرف داروهای اعتیادآوری مثل ترامادول می‌توان به ناآگاهی مردم از عوارض دارو و احتمال وابستگی به آن، دسترسی به آن و هزینه نسبتاً كم مصرف آن اشاره كرد و لازم است تمهیداتی از جمله آگاه‌سازی عمومی مردم، آگاه‌سازی افراد در معرض خطر مثل دانش‌آموزان و دانشجویان، افزایش مهارت‌های زندگی،كنترل داروخانه‌ها و داروهای وارداتی به كشور، شناسایی و پاك‌سازی مكان‌های فروش غیر قانونی داروها و ایجاد امكانات مشاوره‌ای و درمانی اندیشیده شود.

 علت تبدیل مصرف مواد مخدر سنتی به صنعتی چیست؟
گرایش به مواد صنعتی و محرك دلایل گوناگونی دارد كه از جمله آن‌ها می‌توان به زمینه‌های ژنتیك، صفات شخصیتی، عوامل فرهنگی و اجتماعی، عوامل داروشناسی،وجود اختلالات روانی درمان نشده، عوامل خانوادگی، بازار مواد، افزایش قابل توجه عرضه این ماده، سهولت دسترسی به آن، كاهش قیمت، وجود باورهای نادرست و غلط درباره اثرات مثبت و عدم اعتیاد‌آوری آن، تغییر در هنجارها و ارزش‌های اجتماعی، سودآوری تجارت آن، جوان بودن جامعه ایران، شهرنشینی و فشار گروه همسالان در جوانان، اشاره كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha