سلامت نیوز : دیگر برای همه مسلم شده است که دلسوزی و اعلام آمار و ارقام دردی از جامعه اعتیاد زده دوا نمی‌کند و در این زمینه باید به فکر پیشگیری بود. البته کاهش سن مصرف کننده‌ها نیز در رسیدن به این نتیجه بی‌تأثیر نبوده و باعث شده است هر سال رقمی برای اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در نظر گرفته شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ رقمی که به گفته معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر از 133 میلیارد تومان فقط 10 میلیارد تومان یعنی معادل 8 درصد از کل آن محقق شده است. اتفاقی که باعث می‌شود تعداد کمتری از جامعه هدف تحت پوشش برنامه‌های پیشگیرانه قرار بگیرند.

اعتبار کم، داد حوزه پیشگیری را در آورد
با اینکه نهادهای مختلفی در کاهش رشد اعتیاد در کشور دخیل هستند و اعتبار مشخصی را به این حوزه تخصیص می‌دهند اما در این میان «بابک دین پرست» در گفت‌وگو با «حمایت» از اعتبار کم این حوزه سخن می‌گوید و تاکید می‌کند که با توجه به گروه‌های هدف گسترده که در این حوزه وجود دارند و همه آنان نیز جوان هستند بنابراین برای برنامه‌های پیشگیری نیازمند تأمین اعتبار هستیم که باید از سایر منابع و بودجه برنامه‌های دستگاه‌های فرهنگی تأمین شود. وی درباره منابع پیشگیری از اعتیاد نیز توضیح می‌دهد: دستگاه‌های فرهنگی طبق سند جامع پیشگیری موظفند تا بودجه مصوب مربوط به برنامه‌ها و فعالیت‌های مندرج در سند را علاوه بر اعتبار تخصیص یافته از محل ردیف 101034 مندرج در تفاهم نامه به میزان 80 درصد، تأمین کنند.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه اگر اعتبار بیشتر باشد خدمات‌رسانی نیز بیشتر خواهد بود، خاطرنشان می‌کند: طبیعی است که به هر میزان اعتبار، به صورت هدفمند، به موقع و با نظارت دقیق در اختیار دستگاه‌های متولی و مسئول قرار گیرد، برنامه‌ها و فعالیت‌های بیشتر صورت می‌گیرد که البته افراد بیشتری را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

کاهش سهم پیشگیری
معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به «سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد» در این باره می‌گوید: هدف اصلی این سند حداقل 40 درصد از جمعیت کشور تحت پوشش برنامه‌های استاندارد پیشگیری از سال‌های 1390- 1394 است. که برای سال نخست اجرای سند (سال 1390) اعتباری بالغ بر 133 میلیارد تومان در نظر گرفته شد که فقط 10 میلیارد تومان آن تحقق پیدا کرده است. او درباره میزان اعتبار پیشگیری از اعتیاد در سال 1391 نیز توضیح می‌دهد: 10 میلیارد تومان از سوی ستاد در سال 91 اختصاص یافت که این موضوع تأثیر زیادی در اجرای دقیق سند داشته است و البته افراد کمتری را تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد قرار می‌دهد.

برنامه‌های دیر بازده
اگرچه برنامه‌هایی که برای پیشگیری اولیه از اعتیاد تدارک دیده شده است دیر بازده بوده است اما در صورت استمرار نتایج مطلوبی خواهد داشت.«دین پرست» درباره اولویت بندی برنامه‌های پیشگیری نیز توضیح می‌دهد: در سال جاری سنجش اثر بخشی فعالیت‌های پیشگیری از اعتیاد در سطح کشور از اولویت‌های کاری است که در زمینه سند جامع قرار دارد که با توجه به رفع نقاط ضعف و خلأهای موجود کارگروهی با حضور نمایندگان دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری برای بازنگری و اصلاح سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد تشکیل می‌شود که در سال جاری با برگزاری پنج جلسه آغاز شده است و همچنان نیز ادامه دارد.

جای خالی آموزش‌وپرورش
به دلیل اینکه این پیکان زهرآگین بیشتر به سمت جوانان نشانه می‌رود بنابراین آموزش‌وپرورش نیز که وظیفه آموزش آنان را عهده‌دار است باید به کمک ستاد مبارزه با مواد مخدر بیاید و راه‌های مقابله را آموزش دهد. بر این اساس معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش که به تازگی سکان این معاونت را در دست گرفته است در پاسخ به «حمایت» درباره گنجاندن راه‌های پیشگیری از اعتیاد در کتاب‌های درسی می‌گوید: اکنون برنامه‌های آموزشی طبق روال گذشته پیش می‌رود و هنوز برنامه‌ای برای تغییر کتاب‌ها و گنجاندن راه‌های پیشگیری از اعتیاد در کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی جاری نداریم.«علی زرافشان» خاطرنشان می‌کند: برای تدوین برنامه‌های جدید، کارگروهی در آموزش‌وپرورش تشکیل شده است تا با بررسی نظام آموزشی تصمیم‌های درستی برای رفع این مشکل‌ها گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha