معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: مرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته داروها تاکنون ۱۲ مورد گزارش مرگ ناشی از مسمومیت اتفاقی با شربت متادون دریافت کرده است که 10 مورد از آنان کودکان دو الی هفت ساله‌ بوده‌اند.

فوت 12 نفر به دلیل مسمومیت با شربت متادون
سلامت نیوز : معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: مرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته داروها تاکنون ۱۲ مورد گزارش مرگ ناشی از مسمومیت اتفاقی با شربت متادون دریافت کرده است که 10 مورد از آنان کودکان دو الی هفت ساله‌ بوده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ؛ رضا محمدی اظهار کرد: متادون، دارویی است که با تجویز پزشک در درمان اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، با وجود موفقیت اثبات شده این شیوه درمانی در بسیاری از کشورهای جهان، در صورت مصرف سهل انگارانه و غیر مسئولانه این داور، ممکن است خطراتی جدی ایجاد شود.

وی افزود: متادون دارویی بالقوه سمی است که مقدار مورد نیاز آن برای درمان به مقدار سمی این فراورده بسیار نزدیک است، لذا در تجویز، ارائه، نگهداری و مصرف آن باید دقت و احتیاط فراوان انجام شود.

محمدی گفت: با وجود تحویل شربت متادون در ظروف دارویی، افراد معتاد به دلیل ترس از آگاهی افراد خانواده از اعتیادشان متادون را به ظروف غیر دارویی منتقل می‌‎کنند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تصریح کرد: برهمین اساس تاکید می‌شود که بیماران مصرف کننده متادون و نیز خانواده افراد معتاد، از نگهداری دارو در ظروف غیر دارویی همچون شیشه، نوشابه، شیشه آبلیمو و .. خوداری کنند و به منظور جلوگیری از مصرف اشتباهی این دارو، از قراردادن آن در مجاورت سایر نوشیدنی‌ها جدا اجتناب کنند.

وی تاکید کرد: والدین دقت کنند که در صورت مصرف هرگونه دارو برای کودک خود(مانند استامینوفن، شربت سرماخوردگی و ..) پیش از مصرف از درست بودن محتویات ظروف دارویی اطمینان حاصل کنند و در صورت تردید به آغشته بودن آن با داروی ترک اعتیاد متادون، جدا از مصرف آن برای کودک خودداری کند.

محمدی ادامه داد: مرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته داروها (ADR) تاکنون 12 مورد گزارش مرگ ناشی از مسمومیت اتفاقی با شربت متادون دریافت کرده است که 10 مورد از آنان کودکان دو الی هفت ساله‌ای بوده‌اند که به دلیل بی احتیاطی فرد معتاد مصرف کننده متادون، والدین و یا سرپرستان خانواده دچار عارضه گشته‌اند.

وی اضافه کرد: پسر بچه‌های سه، چهار، پنج و هفت ساله قربانیانی بوده‌اند که به اشتباه بطری نوشابه و یا لیوان حاوی شربت متادون را نوشیده‌اند،‌ این کودکان نه تنها فرزندان بیمار مصرف کننده متادون بلکه گاهی از بستگان،‌ میهمانان و برخی موارد از همسایگان فرد معتاد بوده‌اند و این نشان از گستردگی فاجعه به خارج از حیطه خانواده فرد معتاد دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha