به گفته مدیرعامل بانک خون بندناف پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی، در حال حاضر 5 بیمار نیازمند به پیوند وجود دارند که امید است تا پایان سال 3 مورد از این تعداد آماده پیوند از خون بندناف جمع آوری شوند.

دکتر « مرتضی ضرابی » در گفت وگو با ایسنا با اعلام خبر فوق گفت: بانک خون بندناف پژوهشکده رویان از سال 1384 فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و تاکنون بیش از 30 هزار نمونه خون بندناف را جمع آوری نموده است و در نظر دارد تا پایان سال نیز ذخیره خود را به 40 هزار نمونه افزایش دهد.

وی، اتصال این بانک را به شبکه جهانی بانک خون بندناف از اهم اهداف این مرکز برشمرد و در ادامه تصریح کرد: همچنین اقدامات لازم جهت فراهم آوردن امکانات پیوند این خون برای نیازمندان، مهمترین برنامه این بانک است؛ چرا که صرفا جمع آوری و نگهداری خون بندناف مهم نیست بلکه استفاده از آن و پیوند به بیماران، نیازمند مهمترین بخش این فعالیت به شمار می‌آید.

دکتر ضرابی در ادامه با اشاره به این که در نظر است تا از این سلول‌ها جهت درمان بیماران استفاده شود، اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین استفاده درمانی از سلول‌های بنیادی خون بندناف در بیماری‌هایی با منشا خونی از جمله بیماری تالاسمی و سرطان خون است.

وی در ادامه، هماهنگی با مراکز پیوند جهت پیوند نیازمندان را از دیگر برنامه‌های این بانک عنوان و اضافه کرد: در حال حاضر 5 بیمار نیازمند به پیوند وجود دارند که امیدوار هستیم تا پایان سال ، 3 مورد از این تعداد را آماده پیوند کنیم.

مدیرعامل بانک خون بندناف پژوهشکده رویان، گنجایش ذخیره سازی خون بندناف را در تانک‌های نگهداری این بانک 10 هزار نمونه عنوان و ادامه داد: با توجه به امکان خرید تانک‌های بیشتر برای نگهداری نمونه‌های جمع آوری شده، در زمینه افزایش ظرفیت نمونه‌ها بیشتر از مقدار یاد شده، مشکلی نخواهیم داشت.

لازم به ذکر است؛ در حال حاضر مرکز شریعتی مدتی است که در خصوص کار پیوند سلول‌های بنیادی خون بندناف فعالیت می‌ک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha