سلامت نیوز : سیستم خدمات بهداشتی نبض تپنده سلامت هر جامعه است و اگر در جایگاه خود قرار نگیرد مشکلات جبران ناپذیری به بار خواهد آمد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: پزشک، داروخانه و آزمایشگاه سه رکن غربالگری و تشخیص در مراکز بهداشتی و درمانی باید همواره از تمام ظرفیت خود برای ارتقا سلامت و مراقبتهای بهداشتی استفاده کنند اما متاسفانه عدم فرهنگ سازی عمومی و عدم هم خوانی تعرفه‌های موجود به ویژه در آزمایشگاه با نرخ تمام شده خدمات باعث شده ظرفیت بالقوه این سه رکن سیستمهای بهداشتی بالفعل نشده و حتی آسیبهای جبران ناپذیری بر پیکر بهداشت وارد کند.

محمد جعفر صادقی افزود: آنچه در اصطلاح عامیانه به چکاپ کامل معروف است، لیست کاملی از آزمایشاتی است که تنها بار مالی سنگینی بر دوش بخش دولتی دارد و مراجعه مداوم و در فواصل زمانی کوتاه افراد سالم به پزشکان مراکز بهداشتی، اصرار ایشان برای درخواست آزمایش و دارو و تلاش پزشک برای مجاب کردن این افراد در برخی مواقع منجر به مشاجرات شدید شده و در سایر موارد به جز اتلاف وقت و منابع مالی سیستم سود دیگری نداشته است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان نیشابور همچنین ادامه داد: ویزیت بسیار ناچیز پزشک خانواده و تعرفه پایین آزمایشات باعث شده منابعی که باید در جهت غربالگری التور و سرخک و دیابت و مراقبت مستمر از مادران باردار فعالیت کند، در خدمت فرهنگ نادرست مراجعین قرار گرفته و از هدف اصلی فاصله بگیرد.

وی در انتها خاطر نشان کرد: اصلاح تعرفه‌ها و ارائه فرهنگ استفاده صحیح از سیستم بهداشتی راهکاری است که می‌تواند حوزه بهداشت و سلامت را در راه رسیدن به اهداف درست یاری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha