شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 86650
سلامت نیوز : معلولان به دلیل شرایط خاص فیزیکی و جسمی، نیازهای تغذیه ای ویژه ای دارند که اگر به آن توجه نشود، ممکن است توان یاب را دچار مشکل کند. درجه و شدت سوء تغذیه با مشاهده آنالیز شیمیایی خون و ارزیابی آن سنجیده می شود. در مواردی ممکن است فرد به مکمل هایی نیاز داشته باشد.

دهیدراتاسیون (از دست دادن آب بدن)

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ دهیدراتاسیون یک مشکل عمده در معلولان است، به ویژه در بیمارانی که مایعات را با مزه مزه کردن آن و به آرامی دریافت می کنند. ممکن است این حالت به علت وجود مشکلاتی در مثانه و در نتیجه بی میلی در نوشیدن مایعات و آب، ایجاد شود. از این رو باید مراقب بود که این افراد دچار دهیدراتاسیون نشوند یا چنانچه مایعات را از طریق ورید دریافت می کنند دچار افزایش آب بدن نشوند.

اگر بیماران شخصا قادر به نوشیدن نیستند باید مکرر به آنها مایعات داده شود یا وسایل مناسبی برای راحت نوشیدن مایعات، تهیه شود و در دسترس شان قرار گیرد.مصرف مایعات به مقدار کافی در جلوگیری از عفونت های ادراری و در برخی بیماران، برای پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه، مهم است.

یبوست

اشخاص با مشکلات حرکتی به علت کاهش قدرت حرکت و تحرک پذیری اعصاب دچار اختلال در دفع مواد زاید و یبوست می شوند. برای پیشگیری از یبوست، رعایت این نکات ضروری است:

الف) مصرف مایعات فراوان؛ بیمار باید به راحتی به آب آشامیدنی دسترسی داشته باشد.

ب) منظم کردن زمان دفع مدفوع؛ برای اجابت مزاج، استفاده از آب ولرم و یا فشار دادن شکم می تواند مفید باشد.

ج) مصرف آب آلو، به ویژه در ابتدای صبح موثر است. آبلیمو نیز دفع را راحت تر می کند. به طور کلی میوه های دارای هسته چوبی، در رفع یبوست موثر است.

د) گنجاندن مقدار کافی فیبر غذایی در رژیم غذایی بیمار.

بی اشتهایی

بی اشتهایی معمولا به دلیل افسردگی، جذاب نبودن غذا و بی علاقه بودن به آن و وجود زخمهای بستر بروز می کند. همچنین ممکن است به صورت اثر ثانویه و به علت یبوست بروز کرده باشد.

کمبود مواد مغذی

وابستگی زیاد بیمار به داروهای ملین می تواند به کمبود مواد مغذی منجر شود.

اضافه وزن

کنترل وزن در معلولان از بخش های مهم مراقبت های تغذیه ای است. این افراد ممکن است در نتیجه پرخوری از یک سو و کاهش فعالیت فیزیکی از سوی دیگر، مبتلا به چاقی شوند. از این رو رژیم غذایی مربوط به آنان، باید با دقت تنظیم و از مواد مغذی مورد نیاز استفاده شود؛ بدون آن که کالری اضافه دریافت شود.

کمبود ویتامین

در این بیماران به دلیل پرهیز از مصرف میوه و سبزی تازه، خطر کمبود ویتامین به ویژه ویتامین C بسیار زیاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha