سلامت نیوز : یک روانپزشک، اختلالات خواب را یکی از اصلی‌ترین دلایل افت تحصیلی در دانش‌آموزان دانست و به خانواده‌ها توصیه کرد: مراقب بهداشت خواب کودکان باشند.

دکتر میرفرهاد قلعه‌بندی در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: خانواده‌های ایرانی به تحصیل کودکان اهمیت زیادی می‌دهند اما به مسئله خواب آنها نسبتا بی‌توجه هستند در حالی که میزان خواب و کیفیت آن به مراتب تاثیر بیشتری نسبت به عوامل دیگر دارد.

وی ادامه داد: کم خوابی و بدخوابی دو موضوعی است که وجود آن می‌تواند باعث اختلال در تمرکز و یادگیری در مرحله اول و در صورت تداوم مشکلات و بیماری‌های جدی‌تری را به دنبال داشته باشد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه تامین خواب مناسب می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری کند، اظهار کرد: خواب مناسب جنبه‌های مختلفی دارد اما مهم‌ترین نکته، میزان خواب است. بزرگسالان به شش تا 9 ساعت خواب نیاز دارند و برای کودکان نیز به صورت طبیعی نیاز به خواب بیشتری احساس می‌شود.

وی در ادامه افزود: موضوع مهم دیگر در خواب مناسب، کیفیت آن است و کیفیت خوب از خواب زمانی حاصل می‌شود که فرد پس از بیدار شدن دیگر احساس خستگی و نیاز به خواب نداشته باشد. خواب طبیعی در تاریکی شب است و رفع خستگی تنها با خواب شبانه محقق می‌شود.

این روانپزشک با بیان اینکه در بیماری‌های مربوط به خواب نیز پیشگیری از درمانی بهتر است، افزود: رعایت بهداشت خواب یکی از اصولی است که برای پیشگیری از بیماری‌های مربوط به خواب باید اعمال شود. بهداشت خواب جنبه‌های مختلفی دارد که افراد باید به آن توجه کنند.

قلعه‌بندی ادامه داد: زمان ثابت بیدار شدن و به خواب رفتن، پرهیز از انجام فعالیت سنگین و مصرف وعده‌های غذایی پرحجم و نوشیدنی‌های زیاد در ساعات پایانی روز از اصلی‌ترین نکاتی است که برای خواب مناسب باید رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه رعایت نکردن بهداشت خواب باعث بیماری‌های قلب، ریوی و روانپزشکی می‌شود، افزود: اگر فردی از بی‌خوابی رنج می‌برد نباید در طول روز بخوابد و یا دارویی را بدون نظر پزشک مصرف کند چرا که هر دارویی می‌تواند به خواب سالم آسیب وارد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha