شنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8666

نتایج تحقیقات دانشمندان آمریکایی و انگلیسی نشان می دهد که ستون فقرات زنان به روشی مختلف از مردان متمایز شده و برای تحمل وزن جنین در دوران بارداری زنان آماده شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دانیل لیبرمن و دیگر محققان دانشگاه هاروارد و دانشگاه کمبریج که نتایج تحقیقات خود را در مجله "نیچر" منتشر کرده اند در بررسیهای خود کشف کردند که ستون فقرات زنان به روشی متفاوت از ستون فقرات مردان توسعه یافته است. این تکامل متفاوت در متعادل کردن وزن جنین در دوره بارداری به زنان کمک می کند.

در حقیقت قسمت پایین ستون فقرات کمری زنان به شکل سه گوش توسعه یافته است. همچنین استخوانهایی که مهره ها را یکی یکی به هم متصل می کنند نسبت به استخوانهای مشابه در مردان پهنتر و قویتر هستند. این تفاوت کمک می کند که وزن قسمت شکمی با گسترش بیشتری تقسیم شود.

به گفته این محققان اگر یک مرد باردار شود بدون تردید ستون فقراتش می شکند!

در تائید این تحقیقات، دانشمندان ستون فقرات بقایای فسیلی انسان " Australopithecus africanus" که در حدود 2 میلیون سال قدمت دارد را مورد بررسی قرار دادند و نشان دادند که ویژگیهای ستون فقرات این انسان مشابه ستون فقرات زنان امروزی است، به همین دلیل محققان از این بررسی نتیجه گیری کردند که این خصوصیت در زنان بسیار زود تکامل یافته است، چراکه زنان از دورانهای بسیار قبل همواره در انتظار تولد کودک بوده اند. در حقیقت این تکامل سریع موجب بقای انسان دوپا شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha