سلامت نیوز : یک متخصص بهداشت باروری از محدودیت‌های قانونی و عدم حمایت‌های حقوقی از ماماها انتقاد کرد و گفت: متاسفانه به همین علت برخی ماماها نیز دیگر تمایلی به انجام زایمان طبیعی ندارند.

دکتر شهلا خسروی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه یک ماما باید در طول دوران تحصیل خود، علاوه بر پشت سر گذاشتن واحدهای درسی بسیار، 60 زایمان انجام داده باشد، اظهار کرد: ماماها قطعا مهارت‌های لازم را برای انجام زایمان طبیعی کسب می‌کنند.

وی ادامه داد: ماماها معمولا برای انجام زایمان، زمان زیادی صرف می‌کنند و در واقع ماما تا انتها همراه مادر است و زایمان بدون اینکه هیچ مداخله‌ای در آن انجام شود به ثمر می‌رسد. اکنون رضایت مادرانی که به مراکز زایمان فیزیولوژیک که در برخی بیمارستان‌ها دایر شده مراجعه می‌کنند، بالاست.

این متخصص بهداشت باروری درباره احتمال بروز عوارضی برای مادر پس از انجام زایمان طبیعی، گفت: اینکه برخی تصور می‌کنند پس از زایمان عوارضی چون افتادگی رحم یا پوکی استخوان پیدا می‌کنند، صحت ندارد. زیرا فرآیند پوکی استخوان اگر بنا باشد به دنبال شیردهی اتفاق بیفتد، تفاوتی در نوع زایمان نمی‌کند بلکه باید به دنبال راهکارهای بهتری بود.

خسروی افزود: اگر دختران را از سن بلوغ آموزش بدهیم که تغذیه خوبی داشته باشند و زمانی که در سن رشد هستند، منابع غذایی لازم را دریافت کنند دیگر نیازی نیست فرآیند طبیعی زایمان را تغییر دهیم.

این متخصص بهداشت باروری با بیان اینکه در تمام دنیا سعی بر این است که زایمان از کانال طبیعی خود انجام شود و کوچک‌ترین مداخله‌ای در شرایط عادی وجود نداشته باشد، اظهار کرد: تنها در حاملگی‌های پرخطر پزشک متخصص وارد عمل می‌شود.

وی تاکید کرد: باید اقدامات فرهنگی را گسترش داد تا هم نگاه متخصصان و هم باورهای مردم درباره زایمان طبیعی تغییر کند.

خسروی با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از ماماها نیز به دلیل محدودیت‌های قانونی و عدم حمایت‌های حقوقی، تمایلی به انجام زایمان طبیعی ندارند، گفت: علت این امر آن است که قانون از آنها حمایت نمی‌کند و به محض آنکه مشکلی پیش بیاید ماما را تنها می‌گذارند. در حالی که بی‌خطر بودن زایمان به معنای سزارین نیست و مادر و کودک به بهانه خطرات احتمالی زایمان طبیعی، در خطر دیگری قرار می‌گیرند که سزارین مسبب آن خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha